Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SOCIAL MEDIA From gatekeeping to gatewatching Agnieszka Zwiefka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SOCIAL MEDIA From gatekeeping to gatewatching Agnieszka Zwiefka."— Zapis prezentacji:

1 SOCIAL MEDIA From gatekeeping to gatewatching Agnieszka Zwiefka

2 Wzrost sieci społecznościowych Zmiany w technologii wywołują zmiany w komunikacji. Liniowy, hierarchiczne modele komunikacji masowej są zastąpione na miejsce przez sieć struktury. Cyfrowy język jest strukturą samą w sobie.

3 Its all about getting connected …to the information and to the people

4 network society (sieć społeczna) Jan van Dijk, Manuel Castells społeczeństwo w który połączenie społecznych i medialnych sieci kształtuje jego główny sposób organizacji i najważniejszych struktur

5 network society (sieć społeczna) Zgodnie z Castellsem, siecii stanowią naszą nową morfologię społeczną. Dyfuzja logiki sieciowej modyfikuje procesy produkcji, doświadczenie, moc, kulture … i dziennikarstwo. Dla Castellsa, siecii stały się podstawowym składnikiem nowoczesnego społeczeństwa. Van Dijk nie idzie tak daleko; dla niego te jednostki wciąż są jednostkami, grupami, organizacjami i społecznościami, chociaż coraz częściej są połączeni w sieć.

6 cyfrowa rewolucja Cyfrowe przechowywanie i przenoszenie znacznie się rozszerzyło przestrzeń i czas dostępnych dla zawartości medialnej. Każdy może zostawać dziennikarzem.

7 Populacja na świecie w 2009: Wyobraź sobie…. Ponad 6 bilionów dziennikarzy.

8 smog danych – nadmiar informacji Dawid Shenk (1997) – niewiarygodna ilość danych dostępnych w Internecie sprawia że przeciętna osoba ma problem rozróżnienia faktu od fikcji; wartościowych informacji od śmieci. Ludzie próbują śledzić rozszerzanie się danych, które gromadzone są z całego świata; przytłaczająca ilość informacji;

9 według statystyk dostarczonych przez Shenka: w 1971 r. przeciętny Amerykanin był celem co najmniej 560 reklamy dziennie. Po dwudziestu latach, ta liczba zwiększyła się sześciokrotnie, do 3,000 wiadomości dziennie. smog danych – nadmiar informacji

10 Gdzie są rzetelne informacje?

11 Nowe strategie dla dziennikarzy? Paul Levinson: nasza nieustająca potrzeba centrali szukanie centrali staje się nową rolą dziennikarza (strategia debiutanta)

12 gatekeeping kontrola reżimu ponad co zawartości wolno wyjść z procesu produkcyjnego w druku i nadać środki przekazu kontrolerzy mediów (dziennikarze, redaktorzy, właściciele) z kontrolą bramy, przez które treść jest zwolniły New York Times: Wszystkie wiadomości, które można wydrukować

13 3 bramki rozpowszechniania informacji input stage (etap wejściowy) –zbieranie informacji output stage (etap wyjściowy)– Publikowanie informacji response stage (etap komentarzy) – Komentarze do informacji w tradycyjnych mediach wszystkie bramki są zamknięte: tylko wyznaczeni ludzie (pracownicy medialni) mogą zbierać informacje, publikować je i zdecydować kto może skomentować ten temat

14 gatewatching Zwrot zapoczątkował Axel Bruns obserwacja bramek wyjściowych publikacji wiadomości i innych źródeł aby zidentyfikować ważne materiały zanim będą dostępne Pracownicy medialni zostają redaktorami, moderatory alboprzewodnikiem informacje

15 produsers użytkownicy informacyjnych witryn internetowych, którzy zajmują się takimi witrynami zamiennie na etapach konsumpcyjny i produkcyjnym Alvin Toffler: prosumer (producent i konsument w tym samym czasie)

16 Times Person of The Year 2006 – YOU

17 dawna publiczność staje się społecznością Różnice (Clay Shirky): 1. Audiences are built. Communities grow. (Publiczność jest budowana. Społeczność rosną.) 2. Communities face a tradeoff between size and focus. (Społeczności wybiera między rozmiarem a tematyką) 3. Participation matters more than quality. (Bardziej liczy się udział niż jakość) 4. You may own the software, but the community owns itself. (Możesz posiadać oprogramowanie, ale społeczność jest niezależna) 5. The community will want to build. Help it, or at least let it. (Jeśli społeczność rośnie, pomóż albo przynajmniej pozwól na to)

18 Różne modele gatewatching 1. SLASHDOT MODEL (publikacje kolaboracyjne) motto: News for nerds. Staff that matters mieszanka wiadomości, komentarzy i interakcja społeczna Bramki otwarte na etapie wejściowym informacji i odpowiedzi na nie, jednak praktyki gatekeeping istnieją na etapie wyjściowym.

19 Różne modele gatewatching 1. SLASHDOT MODEL (publikacje kolaboracyjne) Collaborative publishing (opublikowanie kolaboracyjne) – redaktorzy nadal kontrolują wydany tekst, ale każdy może dodać swoją historie i mogą ją komentować (użytkownicy sami zarządzaja treścią, każdy może być redaktorem pod warunkiem że zbierze wystarczająco punktów) Heterarchy –zarządzane przez zmienną grupę użytkowników, nie dopuszczając do zarządzania przez jedna osobę lub jedną niezmienną grupę (hierarchia w tradycyjnych mediach)

20 Różne modele gatewatching 2. INDYMEDIA MODEL (open publishing) motto: Nie nienawidź mediów, zostań ich częścią Bramki otwarte na wszystkich etapach – (częściowo na etapie wyjściowym)– zawartość głównej kolumny jest kontrolowana, ale każdy może dodać informacje w wyznaczonej sekcji.

21 Różne modele gatewatching 2. INDYMEDIA MODEL open publishing: Wszystkie informacje są publikowane bez wcześniejszej korekty czy sprawdzenia przez redaktora; Minimalne filtrowanie informacji Kiedy decyzje redaktorów są niezbędne, są one: do wkładu użytkowników Robione przez grupy redakcyjne, w których skład wchodzą użytkownicy Nieograniczona dystrybucja wiadomości i całego systemu witryny internetowej

22 Różne modele gatewatching 3.KURO5HIN MODEL (open reviewing – analiza otwarta) Open reviewing (otwarte analizowanie) – każda informacja jest napisana przez członka społeczności wydawniczej poczym jest przeanalizowana, redagowana, omawiana i umieszczona w rankingu, ostateczności podana na stronię internetowej Panarchy – zarządzania przez wszystkich, odrębne do hierarchii (zarządzanie przez specjalną uprzywilejowaną grupę), heterarchy (zarządzanie przez zmienną grupę) albo anarchia (nieobecność jakichkolwiek zasad).

23 podsumowanie Wiadomości przechodzą z zcentralizowane na dziennikarzach, do centralizacji na publiczności lub zdecentralizacji; gdzie najważniejsze informacje można znaleźć na peryferiach komunikacyjnych czyli w komentarzach Powrót do metody sokratycznej– uczenie się poprzez zadawanie pytań, dyskusje i otrzymywanie odpowiedzi zamiast bezpośredniego otrzymania informacji.

24 podsumowie Kovach i Rosenstiel tak opisują zmiany w pracy dziennikarzy: Cykl niekończących się wiadomość czyni dziennikarstwo niekompletnym (wiadomości to części dowodów, oskarżenia, spekulacje, które są uzupełniane przez ludzi); Źródła wiadomości zyskują przewagę na dziennikarzami; Argumenty zastępują reportaże (kultura argumentu) Połączenie profesjonalnych i amatorskich reporterzy (pro-am journalism)

25 podsumowanie Zamiast informowania: Linking - popularna metoda dostarczania informacji i sprawdzania treści – przykład Henryka Batuta (kawał na Wikipedia, fałszywa wiadomość powiązana z prawdziwymi)


Pobierz ppt "SOCIAL MEDIA From gatekeeping to gatewatching Agnieszka Zwiefka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google