Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podstawy grafiki komputerowej Typografia WYKŁAD 2C.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podstawy grafiki komputerowej Typografia WYKŁAD 2C."— Zapis prezentacji:

1 Podstawy grafiki komputerowej Typografia WYKŁAD 2C

2 W tradycyjnej typografii czcionka jest zbiorem figur reprezentujących litery, cyfry i znaki o wspólnej pod względem kompozycyjnym stylistyce, przy czym nie jest istotna technika odwzorowania tych figur. Czcionka Czołg Wiosna Właściwa czcionka współgra z treścią tekstu W grafice komputerowej czcionka jest plikiem lub programem, który jest wykorzystywany do odwzorowania lub tworzenia kształtu liter, cyfr i innych znaków.

3 Małe odstępy miedzy literami zmniejszają ich czytelność, udaremniając korzystanie nawet z największych czcionek. Zbyt duży kontrast pomiędzy grubymi i cienkimi elementami liter prowadzi do nieładu i utraty harmonii kształtów samych liter. Minimalizacja różnic pomiędzy literami poprzez zaokrąglenia na rogach oraz wyrównanie do linii wszystkich horyzontalnych środków powoduje utratę czytelności. Zbyt cienkie pociągnięcia liter nie wykorzystują w pełni podstawowych kształtów, zlewają się z tłem i stają się nieczytelne z dystansu. Zbyt ciężkie litery z dystansu stają się nieczytelnymi plamami, podstawowe kształty są nie do rozróżnienia, a litery nie do rozpoznania. Kursywa i podobne style poświęcają czytelność kształtów na rzecz dekoracyjnych aspektów, trudno zatem identyfikować pojedyncze litery. Impact – biuletyn na temat reklamy plakatowej w Polsce, grudzień 1997.

4 Podczas czytania identyfikujemy litery głównie na podstawie górnej połowy wiersza Grafika komputerowa

5 Anatomia pisma linia górna pisma linia bazowa linia dolna interlinia 40 odstęp międzyznakowy (spacja) dolne Wydłużenia: górne szeryf majuskuła (duża litera) minuskuła (mała litera) Stopień pisma: 50 punktów 1 punkt = 1/13837 = 0,352mm wg systemu Pica (ang.–am.) Interlinia: 40 punktów, 50/90 Kering – koryguje spacje między wybranymi parami znaków Tracking – koryguje spacje w z a z n a c z o n y m f r a g m e n c i e tekstu

6 W długich tytułach zmniejszenie interlinii łączy wiersze Zwiększenie interlinii w tekście zwartym poprawia czytelność. Tutaj Times New Roman 14/19. W tytule Arial 20/24. Długie wiersze ciągnące się przez całą szerokość strony lub ekranu należy złamać. Długość wiersza w druku do 60 znaków, na ekranie do 40 znaków. Zwiększenie interlinii może rozdzielić wiersze tytułu Mała interlinia w tekście zwartym pogarsza czytelność. Tutaj Times New Roman 14/15. W tytule Arial 20/30. Długie wiersze ciągnące się przez całą szerokość strony lub ekranu należy złamać. Długość wiersza w druku do 60 znaków, na ekranie do 40 znaków. dobrze źle

7 Krój pisma Charakterystyczny kształt kompletu znaków drukarskich Druk: krojów szeryfowych używa się w tekście zwartym (o małym stopniu pisma), krojów bezszeryfowych w tytułach. Ekran: w tekście zwartym czytelniejszy jest krój bezszeryfowy Pisanki, czyli kroje ozdobne, używane są na plakatach, zaproszeniach itp.

8 Odmiany danego kroju tworzą rodzinę. Na jej czele znajduje się krój pisma w odmianie podstawowej Nie należy nadużywać ilości stosowanych krojów pisma, gdyż na siłę wzbogacona strona przestaje być czytelna. W druku klasyka to Times w tekście zwartym i Helvetica w tytułach. Microsoft zaprojektował dla ekranu czcionki Georgia i Verdana.


Pobierz ppt "Podstawy grafiki komputerowej Typografia WYKŁAD 2C."

Podobne prezentacje


Reklamy Google