Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prawa Dziecka. Co to są prawa dziecka ? Każdy człowiek jest osobą, ale żaden człowiek nie rodzi się w pełni ukształtowany. Pełnię swojej osobowości musi.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prawa Dziecka. Co to są prawa dziecka ? Każdy człowiek jest osobą, ale żaden człowiek nie rodzi się w pełni ukształtowany. Pełnię swojej osobowości musi."— Zapis prezentacji:

1 Prawa Dziecka

2 Co to są prawa dziecka ? Każdy człowiek jest osobą, ale żaden człowiek nie rodzi się w pełni ukształtowany. Pełnię swojej osobowości musi rozwinąć. Każdy człowiek musi odpowiednio ukształtować swoje ciało, musi uaktywnić swoje siły motoryczne pozwalające mu się poruszać, musi rozwinąć swoje zmysły pozwalające mu na kontakt z otaczającym go światem, musi rozwinąć uczucia, dzięki którym będzie mógł reagować na rzeczywistość i wreszcie musi nauczyć się korzystać z woli i rozumu. Wola i rozum charakteryzują człowieka jako człowieka właśnie. Dzięki nim człowiek w sposób wolny i świadomy podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność. Każdy człowiek jest osobą, ale żaden człowiek nie rodzi się w pełni ukształtowany. Pełnię swojej osobowości musi rozwinąć. Każdy człowiek musi odpowiednio ukształtować swoje ciało, musi uaktywnić swoje siły motoryczne pozwalające mu się poruszać, musi rozwinąć swoje zmysły pozwalające mu na kontakt z otaczającym go światem, musi rozwinąć uczucia, dzięki którym będzie mógł reagować na rzeczywistość i wreszcie musi nauczyć się korzystać z woli i rozumu. Wola i rozum charakteryzują człowieka jako człowieka właśnie. Dzięki nim człowiek w sposób wolny i świadomy podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność.

3 Człowiek musi się zatem rozwinąć i dojrzeć do właściwego sobie sposobu życia. Rozwój ten wyznacza sama ludzka natura. W naturę tą wpisane są swoiste prawa. To właśnie prawa natury. Wypełnienie naturalnych praw ludzkich aktualizuje człowieka, ich zablokowanie degraduje go. Najważniejszym, naturalnym prawem człowieka jest prawo do życia. Z niego płynie prawo do pełnego - na miarę człowieka - rozwoju. Ale prawa natury należy dobrze rozpoznać i zabezpieczyć. Takim właśnie zabezpieczeniem jest prawo stanowione, stworzone przez ludzi, ogłoszone i zobowiązujące do jego przestrzegania. O dobrym prawie mówimy wówczas gdy dobrze służy człowiekowi a więc dobrze służy jego aktualizacji. Człowiek musi się zatem rozwinąć i dojrzeć do właściwego sobie sposobu życia. Rozwój ten wyznacza sama ludzka natura. W naturę tą wpisane są swoiste prawa. To właśnie prawa natury. Wypełnienie naturalnych praw ludzkich aktualizuje człowieka, ich zablokowanie degraduje go. Najważniejszym, naturalnym prawem człowieka jest prawo do życia. Z niego płynie prawo do pełnego - na miarę człowieka - rozwoju. Ale prawa natury należy dobrze rozpoznać i zabezpieczyć. Takim właśnie zabezpieczeniem jest prawo stanowione, stworzone przez ludzi, ogłoszone i zobowiązujące do jego przestrzegania. O dobrym prawie mówimy wówczas gdy dobrze służy człowiekowi a więc dobrze służy jego aktualizacji.

4 Dzieci posiadają szczególne prawa. Aktualizacja ich człowieczeństwa przebiega bowiem w szczególny sposób. Dziecko nie potrafi samo zadbać o siebie, nie potrafi samodzielnie aktualizować swojej natury. Potrzebuje do tego rodziców, opiekunów, potrzebuje wielu innych ludzi. Dlatego naturalnymi "strażnikami" praw dziecka są jego rodzice i opiekunowie. Ale dziecko potrzebuje też specjalnego zabezpieczenia w prawie stanowionym. Dobre prawo stanowione może i powinno pomagać rodzicom i opiekunom w rozwoju dziecka. Dzieci posiadają szczególne prawa. Aktualizacja ich człowieczeństwa przebiega bowiem w szczególny sposób. Dziecko nie potrafi samo zadbać o siebie, nie potrafi samodzielnie aktualizować swojej natury. Potrzebuje do tego rodziców, opiekunów, potrzebuje wielu innych ludzi. Dlatego naturalnymi "strażnikami" praw dziecka są jego rodzice i opiekunowie. Ale dziecko potrzebuje też specjalnego zabezpieczenia w prawie stanowionym. Dobre prawo stanowione może i powinno pomagać rodzicom i opiekunom w rozwoju dziecka.

5 Prawa Dziecka 1 OSOBISTE 1 OSOBISTE - Prawo do życia i rozwoju - Prawo do życia i rozwoju - Prawo do rejestracji po urodzeniu do posiadania imienia i nazwiska - Prawo do rejestracji po urodzeniu do posiadania imienia i nazwiska - Prawo do posiadania obywatelstwa - Prawo do posiadania obywatelstwa - Prawo do rodziny – - Prawo do rodziny – do wychowania przez rodziców naturalnych, a w razie rozłączenia z rodziną do stałych kontaktów z rodzicami do wychowania przez rodziców naturalnych, a w razie rozłączenia z rodziną do stałych kontaktów z rodzicami - Prawo do wolności religii i przekonań - Prawo do wolności religii i przekonań - Prawo do wolności wypowiedzi, wyrażania poglądów i ich poszanowania stosownie do wieku dziecka - Prawo do wolności wypowiedzi, wyrażania poglądów i ich poszanowania stosownie do wieku dziecka

6 - Prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych, wszelkiego okrucieństwa - Prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych, wszelkiego okrucieństwa - Wobec dzieci nie można orzekać kary śmierci i dożywotniego więzienia - Wobec dzieci nie można orzekać kary śmierci i dożywotniego więzienia

7 2 SOCJALNE 2 SOCJALNE - Prawo do ochrony zdrowia - Prawo do ochrony zdrowia - Prawo do odpowiedniego standardu życia - Prawo do odpowiedniego standardu życia - Prawo do wypoczynku, rozrywki, zabawy, czasu wolnego - Prawo do wypoczynku, rozrywki, zabawy, czasu wolnego

8 3 KULTURALNE 3 KULTURALNE - Prawo do nauki – bezpłatnej w szkole podstawowej - Prawo do nauki – bezpłatnej w szkole podstawowej - Prawo do korzystania z dóbr kultury - Prawo do korzystania z dóbr kultury - Prawo do informacji - Prawo do informacji - Prawo do znajomości swoich praw - Prawo do znajomości swoich praw - Prawo do stowarzyszenia i zgromadzeń pokojowych - Prawo do stowarzyszenia i zgromadzeń pokojowych

9 Teraz czas na Dekalog dla rodziców i wychowawców 1. Nie upokarzaj dziecka, bo ono tak jak ty, ma silne uczucie własnej godności 1. Nie upokarzaj dziecka, bo ono tak jak ty, ma silne uczucie własnej godności 2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś. 2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś. 3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru jak najczęściej możesz. 3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru jak najczęściej możesz. 4. Jeśli zachowałeś się wobec dziecka nie właściwie, przeproś go i wytłumacz się. 4. Jeśli zachowałeś się wobec dziecka nie właściwie, przeproś go i wytłumacz się. 5. Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób 5. Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób 6. Nie mów zrobisz to bo ja tak chcę – jeżeli musisz czegoś zabronić zawsze to uzasadnij 6. Nie mów zrobisz to bo ja tak chcę – jeżeli musisz czegoś zabronić zawsze to uzasadnij 7. Jeśli wydajesz polecenie dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić Z góry swego autorytetu 7. Jeśli wydajesz polecenie dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić Z góry swego autorytetu

10 8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innym dorosłym ( rodzicem ) przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że on nie miał racji 8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innym dorosłym ( rodzicem ) przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że on nie miał racji 9. Gdy nie wiesz jak postąpić, pomyśl jak ty poczułbyś się będąc dzieckiem 9. Gdy nie wiesz jak postąpić, pomyśl jak ty poczułbyś się będąc dzieckiem 10. Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka. 10. Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.

11 Wiersz Prawa Dziecka Niech się wreszcie każdy dowie I rozpowie w świecie całym Że dziecko to także człowiek Tyle że jest mały. Dlatego ludzie uczeni Którym za to należą się brawa Chcąc wielu dzieci los odmienić Stworzyli dla was mądre prawa.

12 Więc je na co dzień i od święta próbujcie dobrze zapamiętać: Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego. Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

13 Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać. Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami. Nikt nie może moich listów czytać bez pytania Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania. Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa. Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie. Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa. Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.

14 Dzieci uczą się tego czego doświadczają Dziecko krytykowane uczy się potępiać. Dziecko otoczone wrogością uczy się agresji. Dziecko żyjące strachu uczy się lękliwości. Dziecko doświadczające litości uczy się Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości. Dziecko otoczone zazdrością uczy się zawiści. Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy. Dziecko zachęcane uczy się wiary siebie. Dziecko otoczone wyrozumiałością Dziecko chwalone uczy się wdzięczności. Dziecko akceptowane uczy się kochać. Dziecko otoczone aprobatą uczy się Dziecko darzone uznaniem uczy się, Dziecko żyjące otoczeniu, które potrafi się dzielić, Dziecko traktowane uczciwie uczy się Dziecko żyjące poczuciu bezpieczeństwa Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się Jeżeli żyjesz spokoju, twoje dziecko będzie żyło Dziecko krytykowane uczy się potępiać. Dziecko otoczone wrogością uczy się agresji. Dziecko żyjące w strachu uczy się lękliwości. Dziecko doświadczające litości uczy się rozczulać nad sobą. Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości. Dziecko otoczone zazdrością uczy się zawiści. Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy. Dziecko zachęcane uczy się wiary w siebie. Dziecko otoczone wyrozumiałością uczy się cierpliwości. Dziecko chwalone uczy się wdzięczności. Dziecko akceptowane uczy się kochać. Dziecko otoczone aprobatą uczy się lubić samego siebie. Dziecko darzone uznaniem uczy się, że dobrze mieć cel. Dziecko żyjące w otoczeniu, które potrafi się dzielić, uczy się hojności. Dziecko traktowane uczciwie uczy się prawdy i sprawiedliwości. Dziecko żyjące w poczuciu bezpieczeństwa uczy się ufności. Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się radości życia. Jeżeli żyjesz w spokoju, twoje dziecko będzie żyło w spokoju ducha.

15 Koniec Dziękujemy za obejrzenie Wytwórnia Marcin, Wojtek i Spółka Wszelkie prawa zastrzeżone Wykonali Wojtek Taisner i Marcin Górski


Pobierz ppt "Prawa Dziecka. Co to są prawa dziecka ? Każdy człowiek jest osobą, ale żaden człowiek nie rodzi się w pełni ukształtowany. Pełnię swojej osobowości musi."

Podobne prezentacje


Reklamy Google