Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt współfinansowany ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego BARLINEK 25 października 2013 r. Promocja Przedsiębiorstwa z.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt współfinansowany ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego BARLINEK 25 października 2013 r. Promocja Przedsiębiorstwa z."— Zapis prezentacji:

1 Projekt współfinansowany ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego BARLINEK 25 października 2013 r. Promocja Przedsiębiorstwa z wykorzystaniem nowych technik promocyjnych i sieci Tomasz Małecki Box Firma

2 PROMOCJA Z WYKORZYSTANIEM NOWYCH TECHNIK PROMOCYJNYCH I SIECI. 2 Tomasz Małecki POZYCJONOWANIE MARKI I FIRMY JAKO NARZĘDZIE WSPIERAJĄCE ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORSTWA Firma doradcz0 - szkoleniowa Fundacja wspierająca organizacje pozarządowe i przedsiębiorców w obszarze ekonomii społecznej.

3 3 Ogólne pojęcie : Słowo promocja pochodzi od łacińskich wyrazów promotio i promovere, oznaczających poparcie i prowadzenie naprzód. Promocją nazywamy wszelkie działania, zarówno informacyjne jak i propagandowe, których celem jest zwiększenie stopnia znajomości produktu, marki i firmy przez potencjalnych klientów. Podjęte działania mają na celu zwiększanie sprzedaży towarów i usług. Ważne - Promocja wykorzystywana jest w celu osiągnięcia wcześniej zaplanowanych celów, przez podmioty stosujące strategię marketingową.

4 4 Nowoczesny marketing oparty jest na szerokiej komunikacji Między wszystkimi uczestnikami rynku musi zachodzić szybka wymiana informacji. Jest ona konieczna jeżeli dążymy do wyeliminowania przypadkowych, niekontrolowanych działań. Marketing w Internecie - zarówno ten czynnie angażujący odbiorcę (web 2.0) jak i ten tradycyjny (reklamy, banery). Ciągle powstają nowe formy i sposoby kontaktu z konsumentami - z jednej strony, z drugiej potencjalni konsumenci zaczynają również komunikować się ze sobą (możliwość wypowiedzenia się na forum) czy z reklamodawcą.

5 5 Wiedza Pierwszą czynnością w opracowaniu własnej strategii promocji pozwalającej na dobór odpowiednich technik promocyjnych (jako najbardziej efektywny sposób dotarcia do grupy docelowej) jest posiadanie odpowiedniej wiedzy na temat rynku. Niezależnie od podejmowanych działań, przedsiębiorca musi wiedzieć, dlaczego ludzie kupują, oraz czym różnią się korzyści z nabycia jego produktów od oferowanych przez konkurencję. Faza I – otrzymanie przez przedsiębiorstwo informacji z rynku jako rezultat prowadzonych badań marketingowych. Metody komunikowania - kolejny etap to dobór odpowiednich technik promocyjnych. Techniki te są wzajemnie powiązane pod względem sposobu i czasu użycia. Wiele podmiotów ponosi koszty w reklamę i sprzedaż osobistą, zapominając o pozostałych elementach, takich jak promocja sprzedaży czy budowanie silnego wizerunku firmy.

6 6 Dlaczego SIEĆ Skuteczne działania marketingowe – Sekret tkwi w tym, iż sieć pozwala nam precyzyjnie dotrzeć do potencjalnej grupy klientów. Nasza reklama nie będzie emitowana bez sensu, w powietrze, do osób, które kompletnie nie są nią zainteresowane. Jeżeli trafnie określimy grupę docelową, a następnie zaistniejemy ze swoim przekazem w miejscach z nią związanych, stosunek kosztów do efektów może nas bardzo przyjemnie zaskoczyć. Specjaliści od reklamy zawsze podkreślali to, jak ważne jest zdefiniowanie grupy docelowej. Określenie tzw. targetu pozwala nam wycelować przekaz marketingowy konkretnie w nią. W internecie mamy do dyspozycji tematyczne portale, fora oraz listy mailingowe, dzięki którym dotrzemy dokładnie do tych osób, które nas interesują. Okazuje się więc, iż kluczem do skutecznej reklamy przestają być ogromne pieniądze, a staje się nim trafnie zaplanowana strategia.

7 7 Faza I pozwala na dobór odpowiednich Technik i narzędzi promocyjnych. Umożliwiają uzyskanie przewagi na rynku oraz zakomunikowanie cech różniących firmę od konkurencji. obranej strategii. Zasada ogólna – nie strzelajmy do wróbla z armaty ! Zanim zdecydujemy się na wybór narzędzi promocyjnych należy określić nasz cel komunikatu. Przykładowe cele komunikatu: 1. Wytworzenie świadomości dostępności i korzyści wynikających z posiadania produktów i usług oraz istnienia dostawców 2. Zachęcanie do wypróbowania 3. Zachęcanie do powtórnego zakupu 4. Wytworzenie i utrzymanie dobrego wizerunku firmy Dla klientów marka jest zapewnieniem, że dana firma wytwarza towary i usługi charakteryzujące się określoną jakością i charakterem. Dobra reputacja firmy to zaufanie udzielone przez klientów, którzy zakładają, iż towar będzie charakteryzował się lepszą jakością.

8 8 Pierwsze pytanie Kim są nasi klienci? Kto kupuje nasze produkty? Spróbujmy wyodrębnić grupy klientów i określić jaka jest ich liczba. Gdzie mieszkają kupujący i jaki jest ich stopień zamożności? Jakie elementy wpływają na decyzję zakupu? Kto jest zaangażowany w decyzje zakupu? Jaka jest częstotliwość zakupów? Gdzie, ile, kiedy i jak [gotówka czy kredyt] kupują? Jakie są ich potrzeby i preferencje? Jakie zmiany obserwujesz na rynku? Określ przewidywane rezultaty tych zmian. Badanie rynku jest punktem wyjścia dla wszystkich podejmowanych działań promocyjnych. Chodzi o to, aby zdobyć jak najwięcej informacji, zanim poniesiemy jakiekolwiek koszty. Chociaż badanie rynku można zlecić wyspecjalizowanej firmie, możemy to również zrobić własnymi siłami. Najlepiej to zrobić zadając sobie pytania :

9 9 Drugie pytanie Kim są nasi klienci? Kim są nasi konkurenci? Jakie mają udziały w rynku? Jakie są ich mocne i słabe strony? Jak można porównać nasze produkty do konkurencyjnych, z punktu widzenia klientów? Jakie stosują metody sprzedaży? Jakie zachęty (techniki promocji) stosują? Jak wykwalifikowany jest ich personel? Jak się prezentuje? Czy jest uprzejmy i zaangażowany? Jakie czynniki sprzyjają wzrostowi lub zmniejszeniu ilości konkurentów na naszym rynku? Badanie rynku jest punktem wyjścia dla wszystkich podejmowanych działań promocyjnych. Chodzi o to, aby zdobyć jak najwięcej informacji, zanim poniesiemy jakiekolwiek koszty.

10 10 Zanim pójdziemy na wojnę… Wizualna identyfikacja firmy Wizualna identyfikacja firmowa jest podstawowym narzędziem służącym budowie wizerunku przedsiębiorstwa na rynku. Znak firmowy przedsiębiorstwa kształtuje, utrwala i wzmacnia wizerunek w świadomości klientów i sprawia, że produkty i usługi są łatwiej kojarzone z nazwą czy znakiem graficznym. Jest to jeden ze sposobów często skutecznego odróżniania się od konkurencji, a tym samym poszerzania grona potencjalnych klientów. Identyfikacja wizualna polega na tym, by wykorzystując każdą okazję wkomponować w nią znak firmowy (logo), kolorystykę firmową lub hasło firmowe w taki sposób, aby skutecznie przypomnieć klientowi to, o czym "normalnie" mówi "zwykła" reklama.

11 11 Zanim pójdziemy na wojnę… Wizualna identyfikacja firmy Wizualna identyfikacja firmowa jest podstawowym narzędziem służącym budowie wizerunku przedsiębiorstwa na rynku. Podstawowymi celami wizualizacji są: zwrócenie uwagi, wywołanie zainteresowania, odróżnienie od podobnych instytucji, nakłonienie odbiorców do skorzystania z oferty. Identyfikacja wizualna powinna: odpowiadać specyfice firmy, zachować jednolitość i zgodność z całym system komunikacji przedsiębiorstwa, cechować się oryginalnością, wysoką zauważalnością, być łatwa w percepcji i zapamiętywaniu.

12 Koszt profesjonalnej reklamy internetowej 12 faza II – przekazywanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek. Z roku na rok Internet staje się coraz bardziej znaczącym źródłem informacji o produktach. Coraz więcej osób odwiedza sklepy internetowe lub dowiaduje się o jakimś produkcie przez Internet, dlatego znaczenie reklamy online jest coraz większe. Profesjonalna reklama w Internecie wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności, dlatego jeśli pragniemy zaistnieć ze swoimi towarami i usługami w tym najważniejszym z mediów, warto skorzystać z usług wykwalifikowanych firm, z portalów społecznościowych, portalów biznesowych itp. zajmujących się tworzeniem reklamy.

13 Koszt profesjonalnej reklamy internetowej 13 faza II – przekazywanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek. Cena zależy przede wszystkim od formy reklamy, miejsca i czasu jej emisji. Przykładowo cena za pakiet 1000 odsłon linku sponsorowanego na wp.pl kosztuje 50 złotych, natomiast na gazeta.pl już 700 złotych. Reklama w postaci domyślnego hasła w oknie wyszukiwarki na stronie głównej portalu kosztuje 5000zł za jedną dobę emisji, natomiast za tydzień 20000zł. Artykuł sponsorowany w portalu Wirtualna Polska kosztuje odpowiednio – 3000 zł dla odnośnika tekstowego w dziale Specjalne za jeden dzień emisji, a 8000 zł dla elementu graficznego 60×60 pikseli w dziale Specjalne oraz zł za odnośnik tekstowy w boksie Polecamy, podczas gdyBillboard w jednodniowej kampanii reklamowej na portalu Wirtualnej Polski kosztuje 40000zł. Ceny niektórych reklam internetowych są zatem dość wysokie, szczególnie dla małych przedsiębiorstw, jednak przy dużych zamówieniach oraz stałym klientom z reguły udzielane są rabaty.

14 14 faza II – przekazywanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek. Tania promocja portalu internetowego Internet dostarcza wielu narzędzi ułatwiających pozyskiwanie klientów. Nigdy wcześniej producenci, usługodawcy i sprzedawcy nie mieli tylu możliwości bardzo taniego, lub wręcz bezpłatnego promowania swoich produktów i usług. Stronę internetową można stworzyć całkiem niskim kosztem, a firmowy serwis jest bazą i punktem wyjścia do prowadzenia działań promocyjnych w sieci, jednak zadowalające efekty można również osiągnąć nawet nie posiadając własnej strony internetowej. Darmowym miejscem na reklamę są np. portale internetowe.

15 15 faza II – przekazywanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek. Tania promocja portalu internetowego Portale społecznościowe, np.: Facebook czy Nasza Klasa. Prawie każdy z nas ma tam konto, lub zna osobę która posiada konto na portalu społecznościowym. Portale odwiedzane są codziennie lub przynajmniej raz na jakiś czas, dlatego reklamy, które tam widać mimowolnie, wydają się być jak najbardziej uzasadnione. Założenie firmowej strony na Facebooku jest proste, darmowe i pozwala podtrzymywać kontakt ze swoimi klientami. Do strony na Facebooku warto też dodać na swojej firmowej stronie widget, dzięki któremu odwiedzający stronę będą mogli polubić fan page na Facebooku. Ponadto na Facebookowej stronie można publikować informacje o akcjach promocyjnych, specjalne oferty czy nowości.

16 16 faza II – przekazywanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek. Tania promocja portalu internetowego Jeżeli natomiast firma oferuje produkty i usługi specjalistyczne, świetnie sprawdzą się portale tematyczne. Aktualnie trudno wyobrazić sobie Internet bez branżowych portali, skupiających specjalistów z danej dziedziny. Dzięki możliwości szybkiego aktualizowania informacji, dla wielu osób stały się one głównym źródłem wiedzy eksperckiej, poza tym zdecydowana większość portali tematycznych, nawet tych specjalistycznych, jest bezpłatna, dlatego są świetnym miejscem na promowanie swoich produktów czy usług.

17 17 faza II – przekazywanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek. Tania promocja portalu internetowego Na internetowe portale tematyczne w głównej mierze trafiają nieprzypadkowi użytkownicy. Widownię portali tematycznych tworzą nie tylko eksperci i specjaliści, ale także wszyscy inni internauci poszukujący fachowej wiedzy z danej dziedziny. Wiadomo przecież, że odbiorca szukający informacji z własnej inicjatywy, jest szczególnie chłonny na wszelkiego rodzaju informacje o nowościach oraz reklamy nowych produktów. To sprawia, że każdy komunikat zamieszczony na internetowym portalu tematycznym trafia w przysłowiową "10".

18 Marka 18 Definicja Pojęcie marki definiowane jest przez wielu autorów jako nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, kompozycja kolorystyczna, melodia lub zestawienie wszystkich tych elementów, stworzone celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy i w celu odróżnienia danego produktu od produktów konkurencyjnych. Może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo, melodii). Wraz z nazwą produktu oraz nazwą przedsiębiorstwa wytwarzającego produkt, marka stanowi pełne oznakowanie produktu. Co do zasady, powinna ona być łatwa do wymówienia lub zapamiętania. Ponadto istotną rzeczą jest, aby odróżniała się ona od innych marek, była atrakcyjna i wywoływała u nabywców pozytywne skojarzenia związane z produktem.

19 Marka 19 Definicja Pojęcie marki definiowane jest przez wielu autorów jako nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, kompozycja kolorystyczna, melodia lub zestawienie wszystkich tych elementów, stworzone celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy i w celu odróżnienia danego produktu od produktów konkurencyjnych. Może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo, melodii). Wraz z nazwą produktu oraz nazwą przedsiębiorstwa wytwarzającego produkt, marka stanowi pełne oznakowanie produktu. Co do zasady, powinna ona być łatwa do wymówienia lub zapamiętania. Ponadto istotną rzeczą jest, aby odróżniała się ona od innych marek, była atrakcyjna i wywoływała u nabywców pozytywne skojarzenia związane z produktem.

20 Marka Znaczenie marki 20 cechy – zestaw cech eksponujących zalety produktu, np. w przypadku auta bezpieczny, niezawodny; korzyści – zbiór korzyści emocjonalnych i funkcjonalnych, które kupuje nabywca – np. w przypadku auta cecha bezpieczny ma przełożenie na korzyść w postaci: mniejsze ryzyko w razie wypadku, zaś cecha niezawodny może być interpretowana: rzadko ulega usterkom wartości – marka może mówić również o wartościach dostarczanych przez producenta, np. dobre auto wysokiej klasy auto zapewnia prestiż, dobre osiągi, etc. kultura – marka może reprezentować określoną kulturę, np. niemieckie auto reprezentuje kulturę niemiecką – solidną, dobrze zorganizowaną, wydajną; osobowość – marka może mieć charakter spersonifikowany – posiadać pewną osobowość; użytkownik – marka może sugerować rodzaj klienta kupującego i użytkującego dany produkt.

21 Marka Funkcje marki 21 Marka jest jednym z głównych elementów, który wpływa na wizerunek firmy czy produktu, ponieważ może spełniać następujące funkcje: identyfikacyjną – pozwala odróżnić produkt od produktów konkurencji; oznaczenia – pozwala konsumentowi śledzić rozszerzanie się gamy produktów tej samej marki; gwarancyjną – marka jest zobowiązaniem do utrzymania jakości produktu; personifikującą – nabywca poprzez zakup i użytkowanie danej marki chce podkreślić swoją pozycję społeczną; promocyjną – łatwa do zapamiętania, atrakcyjna i zauważalna marka może spełniać bardzo ważną rolę promocyjną zachęcając konsumentów do zakupu i zwiększając sprzedaż.

22 Marka Wizerunek marki w sieci 22 Posiadanie firmowej strony internetowej jest już dziś standardem. Strona internetowa – rodzaj wizytówki, CV Strona internetowa – prezentacja usług, produktów Strona internetowa – interaktywny handel (sklep internetowy) Jak sprawić, by potencjalni klienci dotarli do oferty firmy lub marki w Internecie?

23 Marka Wizerunek marki w sieci 23 Jak pokazują badania, 95% internautów w Polsce, poszukując produktu lub usługi, korzysta z wyszukiwarki Google. Jednakże, z uwagi na fakt, że ponad 50% internautów sprawdza tylko pierwszą dziesiątkę wyników wyszukiwania, należy dążyć do obecności serwisu www na pierwszej stronie wyników wyszukiwania - to na niej koncentrują się potencjalni klienci. Obecność na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce jest istotna zwłaszcza wtedy, gdy oferta danej firmy jest taka sama lub bardzo podobna do oferty wielu innych podmiotów na rynku. Jak zatem osiągnąć i utrzymać wysoką pozycję serwisu w Google?

24 REKLAMA W GOOGLE ADWORDS Reklama w wyszukiwarce GOOGLE to reklama dopasowana do potrzeb konkretnego internauty. Dany produkt lub usługa jest oferowana użytkownikowi wyszukiwarki dokładnie wtedy, gdy ten szuka jej przy pomocy wyszukiwarki. W wynikach wyszukiwania pojawiają się wyłącznie teksty reklamowe, związane ze zgłoszonym przed chwilą zapytaniem, dzięki czemu użytkownik ma do czynienia jedynie z tekstami reklamującymi to, co interesuje go w danym momencie. Co trzeba zrobić, aby reklamować w GOOGLE swoją stronę internetową? Aby reklama Twoich produktów lub usług pojawiła się w GOOGLE: założyć swoje konto w GOOGLE AdWords. Konto możesz założyć samodzielnie na adwords.google.com; 12 utworzyć kampanie reklamowe i grupy reklam; napisać teksty reklam i zaprojektować reklamy graficzne; wybrać hasła kluczowe; ustawić CPC (koszt za kliknięcie) dla każdego hasła kluczowego; określić dzienny budżet reklamowy, jaki możesz przeznaczyć na emisję swoich reklam. Dzięki temu masz pewność, że za reklamy nie zapłacisz więcej niż kwota, którą ustawisz jako dzienny budżet. 24

25 Jakie słowa wpisują użytkownicy wyszukiwarek? 25 Ogólne NGOprzepisyopony Długi ogon Organizacj e non profit w polsce Zupa pomidorow a Tanie opony zimowe Brandowe Nazwa fundacji Kostki Knorr Opony Dębica Nawigacyjne _strony.pl Continenta l.pl Opiniotwórcze Opinie nazwa fundacji Najlepsza zupa pomidorow a Dobre opony na zime Zakupowe SMS na fundacje Hurtownia knorr Sklep opony samochodo we

26 Google Analytics jest darmowym, internetowym narzędziem do analizy statystyk serwisów WWW jak również badania zachowań użytkowników. Każdego właściciela, nawet niedużej strony internetowej, interesują informacje na temat użytkowników jego witryny. Chcielibyśmy wiedzieć: ilu użytkowników ma nasza strona, w jaki sposób dowiedzieli się o naszej stronie, co ich najbardziej interesuje na witrynie które kanały zdobywania użytkowników dają naszej stronie największe korzyści i itp.. 26

27 Google Informacje takie pozwalają: ocenić czy nasza oferta jest dobrze skonstruowana (np. jeżeli mamy dużo odwiedzin, a mało zapytań znaczy to, że coś jest nie tak z samym przedstawieniem oferty); stwierdzić, skąd trafiają do nas wartościowi użytkownicy, którzy są zainteresowani naszymi produktami i usługami, spędzają dużo czasu na naszej stronie; określić potencjał poszczególnych kanałów zdobywania użytkowników i potencjalnych klientów 27

28 Google Analytics 28

29 Google 29

30 Google 30

31 Marka Reklama marki w sieci 31 Reklama w internecie Formy reklamy w internecie: reklama docelowa na własnych stronach WWW poszczególnych firm, czyli na tzw. witrynach reklama odnośnikowa (słowa klucze zamieszczane w różnych tekstach, które poprzez kliknięcie otworzą docelową witrynę) krótkie ogłoszenia reklamowe na stronach WWW, podobne do ogłoszeń prasowych przerywniki reklamowe (agresywna forma reklamy np. krótki film video reklamujący produkt firmy, porównywana ze spotami reklamowych w telewizji) mini-strony reklamowe na innych stronach WWW (tzw. Pop-up windows) banery reklamowe (mogą być statyczne, animowane i interaktywne, przeważnie składają się ze sloganu, ilustracji i animacji) guziki reklamowe (małe elementy graficzne przenoszące internautę na stronę firmy).

32 Marka Promocja marki w sieci 32 Promocja Sieć internetowa stwarza duże możliwości prowadzenia promocji uzupełniającej, której celem jest nakłonienie do dokonania zakupu. Niektóre metody wykorzystywane w internetowej promocji uzupełniającej to: próbki produktów w internecie – np. demo programów komputerowych, próbki czyli fragmenty książek w wirtualnych księgarniach kupony – które można ściągnąć i wydrukować, a następnie skorzystać z nich przy zakupie określonego produktu, (stanowią też formę zachęcenia internauty do zarejestrowania się na witrynie WWW i podania swoich danych, co może być wykorzystywane przy okazji innych działań marketingowych np. z wykorzystaniem poczty elektronicznej) konkursy i loterie promocyjne obniżki cen dla zamawiających przez internet realizacja programów lojalnościowych – strony dla klubowiczów, nagrody dla lojalnych klientów.

33 Marka Promocja marki w sieci 33 WEB 2.0 SOCIAL MEDIA Esencja web 2.0. Termin ogólny:: aktywności związane z zastosowaniem nowoczesnych technologii internetowych aktywności zmierzające do tworzenia interakcji i więzi społecznych za pośrednictwem mediów elektronicznych aktywności mające na celu tworzenie i dzielenie treści: pisanej, wizualnej, audio, video i ich kombinacji. Kanały komunikacji wielostronnej: serwisy, media społecznościowe

34 Marka Promocja marki w sieci 34 WEB 2.0 SOCIAL MEDIA NIC NA SIŁĘ : Jeśli nie jesteśmy gotowi – nie wchodzimy (lub powoli) Jeśli nie ma tam naszych klientów – nie wchodzimy Jeśli nie jesteśmy w stanie znieść konstruktywnej (lub innej ) krytyki – nie wchodzimy Jeśli mamy kryzys Prowy – nie wchodzimy To nie wszystko : Nie zastąpią reklamy i PR (płatne komunikaty, linki banery itp..) Nie zastąpią strategii marketingowej (fan page to nie strategia) Nie zastąpią SEM i SEO (za to się świetnie uzupełniają) Nie naprawią nam marki świat wirtualny opiera się na realnym odczuciu marki.

35 Marka Promocja marki w sieci 35 WEB 2.0 SOCIAL MEDIA 1. SZYBKI START - założenie konta to chwila 2. NISKIE KOSZTY (?) - można działać w nich samemu, choć skuteczność może być niska, błędy częste; cenne szkolenia, samokształcenie, konsultacje z profesjonalistami; albo wydajemy pieniądze, albo kosztują nas czas i dużo pracy (każde z mediów to inna technologia i inne zasady społeczne) 3. ZBLIŻENIE SIĘ do odbiorców i interakcja – łatwa i szybka ocena działań 4. Bonus: darmowe aplikacj na facebooku - specjalnie na smartfony

36 Dziękuję za uwagę Tomasz Małecki 36


Pobierz ppt "Projekt współfinansowany ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego BARLINEK 25 października 2013 r. Promocja Przedsiębiorstwa z."

Podobne prezentacje


Reklamy Google