Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pegaz zdębiał, czyli warsztaty skutecznego tworzenia tekstów Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pegaz zdębiał, czyli warsztaty skutecznego tworzenia tekstów Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego."— Zapis prezentacji:

1 Pegaz zdębiał, czyli warsztaty skutecznego tworzenia tekstów Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego UW Konsultacje: środa , pok. 1

2 2 Motta: Искусство как прием. [Formalizm Rosyjski] Z agrestu poddanego torturom niejedno można wyciągnąć. [Lem] Zostało jeszcze wiele dobrej muzyki do napisania w C-dur... [Schönberg] Językiem zrobisz wszystko... [zasłyszane: Markowski?]

3 3 Motta: There was an Old Man who supposed That the street door was partially closed; But some very large rats Ate his coats and his hats, While that futile Old Gentleman dozed. [Mr. Edward Lear]

4 4 Motta: Terapeutka z Dąbrowy Górniczej Łkała: Dziczeć chcesz, serce? – to dziczej Grzęznąc w życia zjełczałej osełce, Terapeucę wciąż i terapeucę. Duszo, spsiałaś? Zstąp niżej – zjamniczej! [Barańczak]

5 5 Motta: N 14. Raz ornitologowi z Delftu chciał dać zagadkę jeden elf tu. Wymyślił rebus literowy o sowie, ale do połowy. Bo przecież wcale nie ma L w 2. [Świdziński]

6 6 Cel Cel – ćwiczenia z tekstami: projektowanie, pisanie, poprawianie, przekształcanie i ulepszanie tekstów. Motywacje: sentymentalna (warsztaty z 1988), poznawcza1 (jak dziś się czyta: Kindle, Grochola, literatura kobieca), poznawcza2 (jak dziś piszą nasi studenci), terapeutyczna (poćwiczyć ich…), ludyczna.

7 7 Prowadzący Jestem: strukturalistą, lingwistą formalnym, gramatykiem-polonistą, człowiekiem od NLP, poetą dla przyjemności. Wolę (= wyżej cenię): Mozarta od Schönberga. Morsztyna od Mickiewicza, Vermeera z Delftu od Picassa.

8 8 Patron

9 9 Filozofia Filozofia: Tekst JN to produkt rzemiosła (= rzecz po coś; ale równie ważne: jaka jest). JN – narzędzie do komunikacji i do pokazywania... (Bogusławski). Każdy NS zna to rzemiosło, ale musi ćwiczyć. Rzemiosło to sieć ograniczeń (konwencja). Dobry rzemieślnik wyciśnie maksimum z tworzywa. Odbiorca ma nie widzieć ani ograniczeń, ani wyciskania. NB: na tym polega Mozart...

10 10 Co robimy? Analiza fragmentów tekstów pisanych: Jak dany tekst jest zrobiony, jakie są jego cechy charakterystyczne, jak go przekształcać, jak go poprawić//zepsuć, jak go podrobić. Przetwarzanie tekstu: tekst pisany => imitacja mowy, tekst monologowy => dialog, tekst pełny => streszczenie, tekst informacyjny => tekst z wartościowaniem, tekst prozą => wiersz

11 11 Co robimy? Projektowanie // tworzenie tekstu: Zaprojektujemy i napiszemy wspólnie tekst spójny: na przykład recenzję fikcyjnego serialu // filmu TV. Jakie Wy macie oczekiwania // potrzeby // pomysły?

12 12 Jak to robimy? Praca wspólna na zajęciach. Prace domowe. Zadania konkursowe.

13 13 Zadanie 1 Poprawić fonet Barańczaka:

14 14 Zadanie 1

15 15 Zadanie 2 Jaki rebus literowy dostał kumpel Vermeera? N 14. Raz ornitologowi z Delftu chciał dać zagadkę jeden elf tu. Wymyślił rebus literowy o sowie, ale do połowy. Bo przecież wcale nie ma L w 2.

16 16 Zadanie 3 Przełożyć na polski limeryk Mr. Leara: There was an Old Man who supposed That the street door was partially closed; But some very large rats Ate his coats and his hats, While that futile Old Gentleman dozed.

17 17 Zadanie 4 Dostaw znaki interpunkcyjne: Przypuszczam ze sa wystarczajace powody aby komisja zajela sie Kwasniewskim jako tworca GTWw mysl wypowiedzi Kwasniewskiego to jak prokurator jest za bardzo dociekliwy a jak jeszcze w dodatku w przeszlosci spotkal sie z przyszlym swiadkiem powinien byc natychmiast odsuniety od dochodzen w przypadkach kiedy dotycza one GTW....paranoja stary

18 18 Zadanie 5 Usunąć rymy gramatyczne. Porymować nieparzyście. Zmienić długość wersu na 11-, 9-, 8-zgłoskowiec. Przerobić na sonet. Złożyć tercyną. Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim! Pełno nas, a jakoby nikogo nie było: Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło. Tyś za wszytki mówiła, za wszytki spiewała, Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała. Nie dopuściłaś nigdy matce się frasować Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować, To tego, to owego wdzięcznie obłapiając I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając.

19 19 Zadanie 5 Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu, Nie masz zabawki, nie masz rozśmiać się nikomu. Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje, A serce swej pociechy darmo upatruje.

20 20 Co zadane? Dokończyć prace, które zaraz zaczniemy. Pomyśleć: jak się robi dialogi (przejście od scenariusza do scenopisu). Zły dialog w filmie: poszukać, nagrać, spisać.


Pobierz ppt "Pegaz zdębiał, czyli warsztaty skutecznego tworzenia tekstów Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google