Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kaliszu Pomorskim Zespół Szkół w Otorowie ID Grupy: 98/6_mf_g2 i 98/28_mf_g1.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kaliszu Pomorskim Zespół Szkół w Otorowie ID Grupy: 98/6_mf_g2 i 98/28_mf_g1."— Zapis prezentacji:

1

2 Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kaliszu Pomorskim Zespół Szkół w Otorowie ID Grupy: 98/6_mf_g2 i 98/28_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno- fizyczna Temat projektowy: Woda Opiekunowie: Jolanta Cirzniewska, Lidia Piotrowska Semestr, rok szkolny: Semestr III rok szkolny 2010/11

3 Raz pływa po sobie to zn ó w w obłok się zmienia A wszystko w zależności od stanu skupienia. woda Jak się nazywa zjawisko Gdy ciepło się unosi? To zjawisko konwekcji Gdy jakieś ciało ciekłe w ciało stałe się zmienia, To krzepnie w temperaturze topnienia Wchodzi turysta do chaty g ó ralskiej i pyta bacę: - Baco, macie wrzątek? - Ano mam, tylko że zimny- odpowiada baca. źle baca odpowiedział, bo wrzątek ma 100 o C L ó d, gdy się w wodę zmienia, ma ___ o C temperaturę topnienia. A woda, gdy gwałtownie w parę się zmienia, ma ____ o C temperaturę wrzenia. 0, 100 Gdy odległość większa i cząsteczka tak się nie wlecze, to zaraz rozpoznamy, że te ciało to ciecze zagadki

4 W naszej prezentacji: 1.Opowiemy o znaczeniu wody w życiu człowieka 2.Pokażemy, że woda jest wszechobecna 3.Przedstawimy własności fizyczne wody 4.O stanach skupienia wody 5.Opowiemy o podstawowych prawach hydrostatyki

5 Funkcja wody w organizmie człowieka Rozpuszczanie pokarmu oraz jego transport Wchłanianie pożywienia z jelit i odżywianie komórek Usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii Udział w reakcjach biochemicznych Regulacja temperatury Zwilżanie błony śluzowej, stawów, gałki ocznej

6 Również parowania wody wiele znaczy dla naszego organizmu. Jesteśmy stałocieplni i nie lubimy znacznych zmian temperatur. Jesteśmy stałocieplni i nie lubimy znacznych zmian temperatur. Gdy jest bardzo gorąco organizm ludzki reguluje swoją temperaturę wewnętrzną wydzielaniem potu. Pot składa się głównie z wody, która parując ochładza organizm, poprzez zabieranie ogromnej ilości ciepła. Gdy jest bardzo gorąco organizm ludzki reguluje swoją temperaturę wewnętrzną wydzielaniem potu. Pot składa się głównie z wody, która parując ochładza organizm, poprzez zabieranie ogromnej ilości ciepła. Przy zmianach temperatury otoczenia odczuwamy zimno lub ciepło, np. po wyjściu spod prysznica lub wejściu w okresie zimowym do mieszkania. Przy zmianach temperatury otoczenia odczuwamy zimno lub ciepło, np. po wyjściu spod prysznica lub wejściu w okresie zimowym do mieszkania.

7 Znaczenie wody w przyrodzie

8 Obieg wody w przyrodzie

9 Woda

10 Woda na równi z powietrzem i glebą stanowią istotny składnik środowiska. Jest jednym z podstawowych elementów przyrody, decydującym o istnieniu życia na Ziemi. Jest niezastąpiona w życiu i gospodarce człowieka. Stanowi przedmiot konsumpcji, warunek higieny i rekreacji. Zasoby wodne Ziemi szacowane są na około 1,3 do 1,5 mld km 3. Wody słone stanowią 96,5% ogólnych zasobów Ziemi, reszta zaś to wody słodkie. Woda, czyli tlenek wodoru jest w zwykłych warunkach bezbarwną cieczą, bez zapachu, bez smaku, krzepnącą w temperaturze 0 o C i wrzącą w 100 o C. Gęstość wody wynosi 1g/cm 3. H2OH2O

11 Woda jest jedyną substancją, która występuje w przyrodzie w trzech stanach skupienia: stałym (lód), ciekłym (woda) i gazowym ( para wodna). Para wodna jest lżejsza od powietrza, dzięki czemu woda parująca unosi się do góry tworząc chmury. Woda jest także bardzo dobrym rozpuszczalnikiem wielu związków chemicznych. Wynikają z tego korzyści, ale także zagrożenia dla środowiska. Woda umożliwia nam nie tylko mycie, pranie i sporządzanie napojów, ale przede wszystkim wykorzystywana jest w procesach produkcji przemysłowej. Tu pojawiają się niebezpieczeństwa polegające na rozpuszczaniu substancji szkodliwych dla zdrowia, często silnych trucizn, które z wodą wnikają do gleby, rzek i jezior.

12

13 Bilans wodny zdrowego człowieka wynosi ok. 2,5 l wody przyjmowanej w ciągu doby w napojach i potrawach, a wydalanej przede wszystkim w moczu i pocie. Utrata 1/5 wody powoduje śmierć po kilku dniach. Bilans wodny zdrowego człowieka wynosi ok. 2,5 l wody przyjmowanej w ciągu doby w napojach i potrawach, a wydalanej przede wszystkim w moczu i pocie. Utrata 1/5 wody powoduje śmierć po kilku dniach. Człowiek w ciągu doby zużywa 140 l wody pitnej, w tym: 50 l do kąpieli, 36 l do WC, 32 l do prania, 14 l do mycia naczyń i sprzątania pomieszczeń, 6 l do picia i gotowania, a 2 l marnuje się przez nieszczelne krany. Człowiek w ciągu doby zużywa 140 l wody pitnej, w tym: 50 l do kąpieli, 36 l do WC, 32 l do prania, 14 l do mycia naczyń i sprzątania pomieszczeń, 6 l do picia i gotowania, a 2 l marnuje się przez nieszczelne krany. Dużych ilości wody wymaga hodowla zwierząt: na chów koni i bydła rogatego w ciągu doby 60 l na sztukę, a na trzodę chlewną – 20 l. Jednak głównym odbiorcą wody jest współczesny przemysł. Na przykład na wyprodukowanie 1 l napoju zużywa się średnio 20 l wody, na 1 kg stali – 100 l, na książkę – 250 l, na 1 kg tworzywa sztucznego – 1000 l, a na samochód – Dużych ilości wody wymaga hodowla zwierząt: na chów koni i bydła rogatego w ciągu doby 60 l na sztukę, a na trzodę chlewną – 20 l. Jednak głównym odbiorcą wody jest współczesny przemysł. Na przykład na wyprodukowanie 1 l napoju zużywa się średnio 20 l wody, na 1 kg stali – 100 l, na książkę – 250 l, na 1 kg tworzywa sztucznego – 1000 l, a na samochód –

14 22 marca – Światowy Dzień Wody Każdego dnia tylko z wydychanym powietrzem tracimy od 400 do 500 ml wody, a w trakcie upał ó w nawet więcej Ciało kobiety składa się w około 60% z wody a mężczyzny w około 65%, ponieważ z natury organizm kobiety zawiera więcej tłuszczu. Ziemia to zamknięty system, tzn., że rzadko traci zasoby wodne. Taka sama ilość wody występuje dziś, jak i milion lat temu. Człowiek odczuwa pragnienie, gdy straci chociaż 1% z całkowitej ilości, jaką posiada w ciele.

15 Woda w kosmosie Astronomowie zaobserwowali występującą najdalej od Ziemi wodę. Znajduje się ona w galaktyce odległej o 11 miliardów lat świetlnych. Dotychczasowy rekord najodleglejszej wody należał do galaktyki położonej w odległości 7 miliardów lat świetlnych od Ziemi. Najnowsze obserwacje kosmosu pozwoliły poprawić ten rekord o połowę. Najdalsza znana woda znajduje się aż 11 miliardów lat świetlnych od nas.

16 Lodowe planety

17 Lodowy olbrzym- Uran Atmosfera Uranu, składa się głównie z wodoru i helu, zawiera więcej zamrożonych substancji lotnych (tzw. lodów), takich jak woda, amoniak i metan, oraz śladowe ilości węglowodorów. Jego atmosfera jest najzimniejszą atmosferą planetarną w Układzie Słonecznym; minimalna temperatura to 49 K (-224 °C). Ma ona złożoną, warstwową strukturę. Uważa się, że jej najniższe chmury tworzy woda, a najwyższa warstwa chmur jest utworzona z kryształków metanu. Z kolei wnętrze Urana składa się głównie z lodów i skał.

18 Neptun Atmosfera Neptuna, choć –składa się głównie z wodoru i helu wraz ze śladami węglowodorów i prawdopodobnie azotu, zawiera większą ilość tzw. lodów, takich jak woda, amoniak i metan. Wnętrze Neptuna, podobnie jak Urana, składa się głównie z lodów i skał. Ślady metanu w zewnętrznych obszarach planety przyczyniają się do nadania jej charakterystycznego niebieskiego koloru.

19 Właściwości wody

20 Właściwości fizyczne wody nie ma określonego kształtu jak każda ciecz (dostosowuje go do naczynia, w którym się znajdują), nie ma określonego kształtu jak każda ciecz (dostosowuje go do naczynia, w którym się znajdują), są mało ściśliwe i rozprężliwe (trudno zmienić ich objętość), są mało ściśliwe i rozprężliwe (trudno zmienić ich objętość), zawsze tworzą płaszczyznę poziomą, z napięciem powierzchniowym zawsze tworzą płaszczyznę poziomą, z napięciem powierzchniowym cechą każdej cieczy, jest lepkość, czyli inaczej tarcie wewnętrzne powodujące opór przeciwko płynięciu, cechą każdej cieczy, jest lepkość, czyli inaczej tarcie wewnętrzne powodujące opór przeciwko płynięciu, występują siły międzycząsteczkowe: spójności i przylegania występują siły międzycząsteczkowe: spójności i przylegania

21 Badanie ściśliwości Strzykawka otwarta Strzykawka zamknięta palcem

22 Naczynia połączone: zawsze tworzą płaszczyznę poziomą

23 Zastosowanie praktyczne: A najprostszym zastosowaniem jest poziomica.

24 Badanie wody w u-rurce Efekt zależy nie tylko od wysokości ale i działania ciśnienia atmosferycznego Z jednej strony rurka zatkana palcem Rurka z dwóch stron otwarta

25 Cząsteczki wody ułożone są w nieregularny sposób i mają możliwość przemieszczania się, dlatego występują między nimi znacznie mniejsze siły spójności niż między cząsteczkami ciał stałych i możemy je przelewać. Cząsteczki wody ułożone są w nieregularny sposób i mają możliwość przemieszczania się, dlatego występują między nimi znacznie mniejsze siły spójności niż między cząsteczkami ciał stałych i możemy je przelewać.

26 Badanie sił przylegania: Jak klej

27 Wskutek oddziaływań sił woda ma menisk wklęsły, ale wystarczy posmarować szklankę olejem w celu zmniejszenia sił przylegania i otrzymamy menisk wypukły. Wskutek oddziaływań sił woda ma menisk wklęsły, ale wystarczy posmarować szklankę olejem w celu zmniejszenia sił przylegania i otrzymamy menisk wypukły. Przez lupy

28 Cząsteczki różnych cieczy mają różne wielkości, dlatego mieszaniny wody z innymi cieczami np. z denaturatem mają mniejszą objętość niż początkowa wskutek zjawiska kontrakcji. Cząsteczki różnych cieczy mają różne wielkości, dlatego mieszaniny wody z innymi cieczami np. z denaturatem mają mniejszą objętość niż początkowa wskutek zjawiska kontrakcji.

29 Napięcie powierzchniowe

30 Postawmy sobie pytanie: Czym jest napięcie powierzchniowe? By odpowiedzieć na nie musimy dowiedzieć się jak zbudowana jest woda i co sprawia, że to napięcie powstaje.

31 Budowa wody i wzajemne oddziaływanie na siebie jej cząsteczek Cząsteczki wody przyciągają i odpychają się od siebie tworząc sieć powiązań. Na powierzchni wody jest ona najsilniejsza i tworzy elastyczną błonę, na której może utrzymać się żyletka, włos, a nawet nartnik (owad chodzący po powierzchni wody).

32 Jak pokonać napięcie powierzchniowe? Użyć detergentu- proszek do prania, szampon lub płyn do naczyń osłabiają siłę oddziaływania na siebie cząsteczek wody.

33 PODSUMOWANIE: 1. Napięcie powierzchniowe to zjawisko powstawania błonki na powierzchni cieczy na skutek działania sił przyciągania między cząsteczkami cieczy. 2. Gdy do wody dodamy detergentu to napięcie powierzchniowe roztworu spadnie.

34 Napięcie powierzchniowe powoduje że do szklanki z wodą możemy nalać więcej wody niż pojemność szklanki na to pozwala Napięcie powierzchniowe powoduje że do szklanki z wodą możemy nalać więcej wody niż pojemność szklanki na to pozwala

35 zjawisko rozszerzalności temperaturowej potwierdza cząsteczkową budowę ciał zjawisko rozszerzalności temperaturowej potwierdza cząsteczkową budowę ciał Polega ono na tym, że pod wpływem zmiany temperatury ciała zmieniają swoją objętość. Np. obserwacje można przeprowadzić podczas wrzenia /doświadczenia/

36 Konwekcja to sposób przewodzenia ciepła w cieczach polega na tym, że cieplejsze warstwy cieczy unoszą się i przemieszczają zawsze do góry. Konwekcja to sposób przewodzenia ciepła w cieczach polega na tym, że cieplejsze warstwy cieczy unoszą się i przemieszczają zawsze do góry. Tylko wrze warstwa górna Unosi się do góry

37 cd. Zastosowanie: Konwekcję cieczy wykorzystujemy podczas gotowania wody w czajniku – źródło ciepła umieszczone na dnie czajnika sprawia, że nie musimy mieszać wody, aby uzyskała równą temperaturę w całej objętości.

38 Dyfuzja – zjawisko samorzutnego mieszania się substancji Dyfuzja – zjawisko samorzutnego mieszania się substancji Wyższa temperatura powoduje przyspieszenie procesu nie tylko mieszanie.

39 Ciecze, które przewodzą prąd elektryczny nazywamy elektrolitami, np. słona woda. Ciecze, które przewodzą prąd elektryczny nazywamy elektrolitami, np. słona woda. Nieelektrolity to ciecze, które nie przewodzą prądu, np. woda destylowana. Nieelektrolity to ciecze, które nie przewodzą prądu, np. woda destylowana. Woda destylowana obwód nie działa Woda z solą Żarówka świeci słabiej ale woda przewodzi prąd elektryczny

40 Przemiany fazowe wody

41

42 Aby zmienić stan skupienia należy dostarczyć energii co związane jest ze zmianą temperatury, a więc energią wewnętrzną wody. Aby zmienić stan skupienia należy dostarczyć energii co związane jest ze zmianą temperatury, a więc energią wewnętrzną wody. Temperatura przemiany nie zmienia się! Temperatura przemiany nie zmienia się!

43 Parowanie to proces, w którym substancja zmienia stan skupienia z ciekłego w gazowy. Polega na tym, że cząsteczki z powierzchni cieczy uzyskują całkowitą swobodę ruchu. Im większa powierzchnia cieczy tym szybsze parowanie. Podczas parowania znacznie zwiększa się objętość substancji. Parowanie zachodzi w każdej temperaturze, ale na powierzchni cieczy, im wyższa temperatura, tym więcej cząsteczek może się uwolnić, czyli parowanie zachodzi szybciej. Skraplanie to proces odwrotny do parowania. Skraplanie to proces odwrotny do parowania.

44 Wrzenie wody zachodzi w określonej temperaturze 100 o C w normalnych warunkach i w całej objętości, ale po zmniejszeniu ciśnienia np. w naczyniu próżniowym, już w temperaturze niższej Wrzenie wody zachodzi w określonej temperaturze 100 o C w normalnych warunkach i w całej objętości, ale po zmniejszeniu ciśnienia np. w naczyniu próżniowym, już w temperaturze niższej Z ciśnieniem bez ciśnienia zewnętrznego

45 Para wodna jest bezbarwna i widać ją tuż nad czajnikiem, u góry widać chmurkę czyli skroploną parę wodną

46 Wysokie ciepło parowania sprawia, że woda jest doskonałą substancją chłodzącą różne urządzenia mechaniczne. Wysokie ciepło parowania sprawia, że woda jest doskonałą substancją chłodzącą różne urządzenia mechaniczne. Gdyby ciepło parowania wody było małe, zbyt szybko parowałyby zbiorniki wodne i na Ziemi panowałaby susza. Gdyby ciepło parowania wody było małe, zbyt szybko parowałyby zbiorniki wodne i na Ziemi panowałaby susza. Ciepło skraplania można wykorzystać w różnoraki sposób: Ciepło skraplania można wykorzystać w różnoraki sposób: – w przetwórstwie żywności chłodzenie mleka, warzenie piwa, przetwórstwo mięsa, – do suszenia np. drewna, – do parzenia kawy w ekspresach, – do ogrzewania podłóg w chłodniach i mroźniach w celu przeciwdziałania zamarzaniu gruntu, – do podgrzewania powietrza w pomieszczeniach.

47 Topnienie lodu to proces, w którym ciało zmienia stan skupienia ze stałego w ciekły. Podczas topnienia: cząsteczki lodu oddalają się od siebie, cząsteczki lodu oddalają się od siebie, zmniejszają się siły spójności między cząsteczkami, zmniejszają się siły spójności między cząsteczkami, cząsteczki uzyskują swobodę ruchu. cząsteczki uzyskują swobodę ruchu. Krzepnięcie jest procesem odwrotnym do topnienia. Krzepnięcie jest procesem odwrotnym do topnienia.

48 Woda jest anomalna! Podczas obniżania temperatury poniżej 0-4 o C jej objętość zamiast rosnąć maleje. I odwrotnie: zmniejszanie objętości topniejącego lodu sprawia, że powstała woda ma większą gęstość niż lód.

49 Ma to wielkie znaczenie w przyrodzie i technice: Warstwa lodu tworząca się na powierzchni rzek i jezior chroni wody od zamarznięcia, dzięki temu wszystkie istoty wodne są w stanie przeżyć. Warstwa lodu tworząca się na powierzchni rzek i jezior chroni wody od zamarznięcia, dzięki temu wszystkie istoty wodne są w stanie przeżyć. Góry lodowe tworzące się na morzach podbiegunowych pływają na powierzchni wody, stają się w ten sposób widoczne. Góry lodowe tworzące się na morzach podbiegunowych pływają na powierzchni wody, stają się w ten sposób widoczne. Zwiększenie objętości lodu powoduje poważne uszkodzenia: pękanie przewodów i urządzeń wypełnionych wodą, np. chłodnic samochodów czy też asfaltu ma drodze. Zwiększenie objętości lodu powoduje poważne uszkodzenia: pękanie przewodów i urządzeń wypełnionych wodą, np. chłodnic samochodów czy też asfaltu ma drodze.

50 W prosty sposób można wyznaczyć ciepło topnienia lodu. Do doświadczenia potrzebny jest: - kalorymetr, termometr, waga, kawałki lodu o temperaturze 0°C, woda. Przebieg doświadczenia: - Do kalorymetru nalewamy wodę. - Za pomocą wagi mierzymy jej masę m w - Za pomocą termometru mierzymy jej temperaturę T w. - Za pomocą wagi mierzymy masę lodu m L. - Wrzucamy kawałki lodu i mieszamy do momentu całkowitego stopienia. - Mierzymy końcową temperaturę wody i roztopionego w niej lodu T.

51 Przebieg : - Woda po wrzuceniu kostek lody ochładza się od temperatury początkowej T W do temperatury końcowej T, czyli oddaje ciepło. Aby obliczyć ilość tego ciepła korzystamy ze wzoru Q 1 = m w c wody (T – T W ), gdzie c wody = 4200 J/kg K - Lód po wrzuceniu do wody zaczyna topnieć, czyli pobiera ciepło. Aby obliczyć ilość tego ciepła korzystamy ze wzoru Q 2 = m L c L gdzie c L to szukane przez nas ciepło topnienia lodu. - Wg bilansu ilość ciepła oddanego jest równa ilości ciepła pobranego, zatem Q 1 = Q 2 m w c wody (T – T W ) = m L c L / : m L c L =m w c wody (T – T W ) / m L Według tablic fizycznych ciepło topnienia lodu wynosi J/kg

52 Prawa

53 Prawo Archimedesa

54 Siła wyporu działająca na ciało zanurzone w płynie jest równa ciężarowi płynu wypartego przez to ciało Ciało będzie pływało po powierzchni cieczy, jeśli jego siła wyporu przy maksymalnym zanurzeniu będzie większa niż ciężar tego ciała, np. statki pływające po wodzie.

55 Sprawdzanie Przygotowujemy naczynie z wodą słoną Przygotowu jemy naczynie z wodą słodką

56 Jajko w wodzie słodkiej i słonej czyli pływa wewnątrz wody Jajko tonie w wodzie słodkiej Jajko pływa w wodzie słonej

57 Sprawdzanie Łódka z plasteliny pływa po wodzie Ta sama ilość (masa) plasteliny tonie w wodzie w wyniku zmiany jej kształtu w kulkę Zastosowanie

58 Wykorzystujemy to do sprawdzania objętości ciał o dziwnych kształtach, warunkiem jest posiadanie miarki na naczyniu V =V ciała

59 Ciśnienie hydrostatyczne 1 Zasięg mniejszy 2 Zasięg większy 1 2 Bo ciśnienie większe im otwór jest niżej p=dgh p~h

60 p= stałe w obiekcie zamkniętym Prawo Pascala W każdej cieczy w każdym gazie Pascal stwierdził oczywiście Że ciśnienie się rozchodzi r ó wno i promieniście.

61 Wyrównanie ciśnień:

62 Nurek

63 a jednak zainteresowało…

64 Zastosowanie: koło wodne

65 Przepompownia?

66 K O N I E C K O N I E C

67 Literatura: 1. Internet 2. Podręczniki do fizyki z gimnazjum 3. Wielka księga eksperymentów

68 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kaliszu Pomorskim Zespół Szkół w Otorowie ID Grupy: 98/6_mf_g2 i 98/28_mf_g1."

Podobne prezentacje


Reklamy Google