Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Umysł i sztuka w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Kreatywny sztuczny mózg. Wirtualny świat fikcji, sztuki i fantazji. prof. Urszula Żegleń, Zakład Teorii.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Umysł i sztuka w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Kreatywny sztuczny mózg. Wirtualny świat fikcji, sztuki i fantazji. prof. Urszula Żegleń, Zakład Teorii."— Zapis prezentacji:

1 Umysł i sztuka w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Kreatywny sztuczny mózg. Wirtualny świat fikcji, sztuki i fantazji. prof. Urszula Żegleń, Zakład Teorii Poznania i Metodologii Nauk, Instytut Filozofii UMK, moderator prof. Ewa Grabska, Instytut Informatyki Uniwersytet Jagieloński, prof. Włodzisław Duch, Katedra Informatyki Stosowanej UMK, prof. Wojciech Bruszewski, Wydział Sztuk Pięknych UMK. mgr Marek Kasperski, Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk

2 Plan 1.Twórczość plastyczna: sztuka genetyczna, ewolucja obrazów, Aaron 2.Twórczość muzyczna 3.Słowotwórczość: poezja i nowe słówka. 4.Twórczość naukowa: patenty, projekty 5.Pytania: Czy proces twórczy jest algorytmizowalny? Czy sztucznej inteligencji da się przypisać zdolności twórcze? Czy tworzona dzięki zastosowaniu programów komputerowych grafika, muzyka itp. formy należą do sztuki? Jaki jest wirtualny świat sztuki?

3 O czym mówimy? Jak zdefiniować kreatywność? Bink & Marsh (2001): Liczba fachowych definicji pojęcia kreatywność równa jest liczbie podejść do studiowania tego zjawiska. M. Boden (1991): kreatywność to a matter of using ones computational resources to explore, and sometimes to break out of, familiar conceptual spaces. Według niej można wyróżnić: H-creativity, twórcze idee nieznane dotąd w historii ludzkości; P-creativity, twórcze idee nowe dla agenta, który je wygenerował. E-creativity, twórczość opartą na eksploracji przestrzeni koncepcyjnych, inkrementalną, kombinatoryczną. T-creativity, transformacje podstaw koncepcyjnych, zmiany paradygmatu. Sternberg (Handbook of Human Creativity, 1998): działania kreatywne wynikają ze zdolności znajdywania rozwiązań nowatorskich i stosownych do sytuacji, a więc nie tylko nowych teorii i wynalazków, lecz również codziennych decyzji, rozumienia języka, interakcji między ludźmi.

4 Aaron – malarz Harold Cohen zadał pytanie: Jakie minimalne wymagania musi spełniać zbiór znaków graficznych by funkcjonować jako obraz?

5 Aaron – malarz Liberty & Friends, 1985Mural, Capitol Childrens Atrament i barwniki na papierzeMuseum 1980

6 Aaron – malarz Meeting On Gauguin's Beach, Aaron, with Decorative Panel, Olej, 1988Olej 1992

7 Sztuka generatywna Generative art ma swoją stronę w Wikipedia Yuki Terai, śpiewająca animka, jest idolem w Japonii!

8 Muzyka z komputera Popcorn, przebój Hot Butter, 1969, melodia powstała za pomocą komputerowej analizy wpadających w ucho melodii. Kompozytor uczy się słuchając i analizując. Czemu komputer nie mógłby zrobić tego samego? Muzyka algorytmiczna: John Cage, Iannis Xenakis... Lucasfilm Games' gra Ballblazer (1982) używała komputerowej improwizacji jazzowej, Xbox improwizuje na zadane tematy. Muzyka generatywna: Brian Eno od 1975 roku! Przykłady muzyki generatywnej:

9 Muzyka z obrazów Czy można komponować muzykę w odpowiednim nastroju do obrazów? Przykład: fiński metakompozytor Lauri Gröhn: Dlaczego to robię? Chcę pokazać, że w przyszłości komputery będą komponować nie gorzej niż ludzie... Turku ArchipelagoTurku Archipelago, Fog, Sakura – całkiem interesujące kompozycje! Czy komputer może czuć muzykę? Greta próbujeGreta próbuje...

10 Reklama z komputera? Reklamy utworzone dzięki algorytmom opartym na schematach zostały ocenione na równi z najlepszymi działami ekspertów i znacznie wyżej od amatorów polegających na nieskrępowanej mocy twórczej. Algorytmy stosowane są przez duże firmy przemysłowe w projektowaniu. Przykłady tak wygenerowanych reklam: Przyjazne komputery Apple: terminale komputerowe oferujące kwiaty. World Cup Tennis Tournament w Jerozolimie: Meczet Skały z teksturą piłki tenisowej. Zegar z samolotem zamiast kukułki reklamujący linie lotnicze które zawsze dolatują na czas... Dwa Jeepy porozumiewające się językiem migowym, reklamujące ciche silniki w samochodach terenowych. Pocisk zamieniający się w szybki samochód.

11 Tworzenie słów List od kolegi szukającego dobrej nazwy dla firmy: I am looking for a word that would capture the following qualities: portal to new worlds of imagination and creativity, a place where visitors embark on a journey discovering their inner selves, awakening the Peter Pan within. A place where we can travel through time and space (from the origin to the future and back), so, its about time, about space, infinite possibilities. FAST!!! I need it sooooooooooooooooooooooon. Przykłady komputerowo utworzonych słów: creatival (creativity, portal), używany creatival.com discoverity = {disc, disco, discover, verity} (discovery, creativity, verity) digventure ={dig, digital, venture, adventure} nowe! imativity (imagination, creativity); infinitime (infinitive, time) infinition (infinitive, imagination), nazwa firmy journativity (journey, creativity), nowe! learnativity (używany portravel (portal, travel); sportal (space, sport, portal), używany timagination (time, imagination); timativity (time, creativity) tivery (time, discovery); trime (travel, time)

12 Polskie słówka Jeśli przeanalizujemy fonetyczne własności różnych słów i nauczymy się regularności to możemy szukać skojarzeń do grupy słów; duża "gęstość semantyczna" oznacza wiele interesujących skojarzeń, interesujące słowa. Przykład pośredniego etapu radosnego słowotwórstwa sieci neuronowej: ardyczulać ardychstronnie, ardywialić ardyklonnie, ardywializować ardywianacje, argadolić argadziancje, arganiastość arganastyczna, arganianalność arganiczna, argasknie argasknika, argulachny argatywista, argumialent argumiadać argumialenie argumialiwić argumowny argumofon argumował argumowalność Czy "argumiadać" to nie piękne słowo? Kojarzy się z kimś, kto argumentuje tak intensywnie, że ujada.

13 Humanized interface Store Applications, eg. 20 questions game Query Semantic memory Parser Part of speech tagger & phrase extractor On line dictionaries Manual verification

14 Generator zagadek Czy wymyślanie zagadek to działanie twórcze? Jeśli tak to mamy twórczy system! Przykład automatycznie wygenerowanych zagadek: Ma powab, spin i ładunek. Co to jest? Jest pomarańczowy, ma czarne plamki, jest płazem. Co to za zwierz? Salamandra. Zapytajcie Google! Strona o kwarkach będzie na poczatku …

15 Komputerowe wynalazki Co roku przyznawane są nagrody rzędu $ za opatentowane wynalazki i odkrycia naukowe konkurujące z ludzką inwencją dokonane przez komputerowe programy : główna nagroda za projekt Kryształy fotonowe z dużą przerwą energetyczną, Applied Physics Letters 86 (2005), o 12% lepszy niż najlepsze projekty ekspertów.

16 Komputerowe wynalazki Strona zawiera 36 rezultatów znalezionych przez programy, konkurencyjnych w stosunku do rozwiązań ekspertów, w większości opatentowanych. Przyszłość?

17 Przyszłość?Przyszłość? Podłączymy komputery do mózgów? Co naprawdę dzieje się w mózgu kiedy tworzymy lub kiedy odbieramy dzieła sztuki? Na to pytanie odpowiedzieć może tylko neuroestetyka, która poszukuje neurobiologicznych podstaw przeżyć estetycznych. Tworzenie i przyjemność obcowania ze sztuką jest możliwe tylko dzięki istnieniu wspólnych wszystkim ludziom struktur mózgu. The Institute of Neuroesthetics, Univ. College London. Semir Zeki: artyści podobnie jak neurolodzy, badają zachowania mózgu swoimi specyficznymi metodami. Podłączmy człowieka do skanera i jego reakcje emocjonalne będizemy znali lepiej niż on sam!


Pobierz ppt "Umysł i sztuka w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Kreatywny sztuczny mózg. Wirtualny świat fikcji, sztuki i fantazji. prof. Urszula Żegleń, Zakład Teorii."

Podobne prezentacje


Reklamy Google