Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak działa nauka ???. Źźródła PrzypadekDoświadczenie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak działa nauka ???. Źźródła PrzypadekDoświadczenie."— Zapis prezentacji:

1 Jak działa nauka ???

2 Źźródła PrzypadekDoświadczenie Wiedza Podstawowym elementem działań naukowych jest doświadczenie. Może ono być efektem naszego zamierzonego działania lub przypadku.

3 Przykład przypadkowego odkrycia Zapięcie typu rzep zostało wynalezione w 1941 roku przez szwajcarskiego inżyniera George de Mestrala. Pomysł przyszedł mu do głowy, kiedy przyjrzał się rzepom jakie przyczepiały się do jego ubrań jak i do futra jego psa w czasie spacerów w Alpach. Zbadał on rzep pod mikroskopem i postanowił stworzyć specjalny rodzaj zapięcia, które opierało się na skopiowanych haczykach występujących w rzepie naturalnym. Źródło:

4 Niezależnie od tego czy doświadczenie jest przypadkowe, czy zostało dokładnie zaplanowane i wykonane, to jego wyniki są porównywalne z tymi, jakie można było wywnioskować na podstawie posiadanej wiedzy. DoświadczeniePrzypadek Wiedza Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą

5 Jeśli wyniki doświadczenia są zgodne z dotychczas posiadana wiedzą, to możemy zakończyć naszą działalność naukową. Dotychczas posiadana wiedza jest nadal uznana za prawdziwą aż do czasu, gdy wyniki innego doświadczenia okażą się z nią niezgodne.

6 Doświadczenie Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą Przypadek Wiedza Zgodność wyników doświadczenia z dotychczasową wiedzą – brak nowych idei rozwoju wiedzy

7 Przykład : Urodzony pod koniec zeszłego wieku w Luksemburgu Claude od 1930 roku pracował w Instytucie Rockefellera w Nowym Jorku. Jego pomysł na badanie składników komórkowych dzisiaj wydaje się prosty : trzeba rozbić komórki a następnie umieścić w probówkach w szybko kręcącej się wirówce. W wyniku wirowania duże organelle komórkowe ( jądra komórkowe ) będą się osadzać na dnie probówek najszybciej. Struktury mniejsze (mitochondria) wymagają szybszego wirowania, a zupełnie małe (rybosomy) – jeszcze szybszego i dłuższego wirowania. Zastosowanie tego pomysłu w praktyce przyniosło rewelacyjne wyniki i doprowadziło do odkrycia nowych struktur komórkowych. Do dziś różnicowe wirowanie rozbitych komórek służy biologom do izolowania jąder, mitochondriów czy chloroplastów. Albert Claude, wraz z dwoma innymi uczonymi : Christianem de Duvem i Georgiem Paladem, otrzymał w 1974 roku za swój pomysł Nagrodę Nobla. Źródło : Podręcznik dla gimnazjum część 1,,,Biologia XXI, wyd. WSiP

8 Jeżeli twoja wiedza nie zgadza się z wynikiem doświadczenia, to poszukaj nowych idei. Stawiamy nową hipotezę i od początku wykonujemy doświadczenie. Taki sposób postępowania nazywamy metodą naukową.

9 PrzypadekDoświadczenie Modyfikacja wiedzy Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą NIEzgodność wyników doświadczenia z dotychczasową wiedzą Nowe idee

10 Przykład : W 1900 roku niemiecki fizyk Max Planck ( 1858 – 1947 ) wysunął hipotezę, że promienie gamma nie są – jak sądzono – falami, lecz maleńkimi cząstkami lub kwantami energii. Pomysł ten, w połączeniu z opublikowanymi pięć lat wcześniej rozważaniami Einsteina, doprowadził do powstania idei, znanej obecnie jako teoria kwantowa. W rezultacie stworzono również nową dziedzinę nauki – mechanikę kwantową. Opiera się ona na założeniu, że materia może zachowywać się jak fale lub cząstki. Wielu naukowców uznaje ten rewolucyjny pogląd za punkt zwrotny ze współczesnej fizyce. Źródło : Nauka i Eksperymenty Tajemnice fizyki, wyd. publicat.

11 i tak bez końca …


Pobierz ppt "Jak działa nauka ???. Źźródła PrzypadekDoświadczenie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google