Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Personalizacja kursów e-learningowych Łukasz Rauch, Krzysztof Andrelczyk, Jan Kusiak Centrum E-Learningu Akademia Górniczo-Hutnicza.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Personalizacja kursów e-learningowych Łukasz Rauch, Krzysztof Andrelczyk, Jan Kusiak Centrum E-Learningu Akademia Górniczo-Hutnicza."— Zapis prezentacji:

1 Personalizacja kursów e-learningowych Łukasz Rauch, Krzysztof Andrelczyk, Jan Kusiak Centrum E-Learningu Akademia Górniczo-Hutnicza

2 Agenda Wprowadzenie – nowy model kształcenia Cele projektu Wykorzystane narzędzia Etapy realizacji projektu Opis zastosowanego algorytmu agentowego Perspektywy dalszej rozbudowy i zastosowania Podsumowanie

3 Cel projektu Stworzenie systemu umożliwiającego automatyczne dostosowywanie treści kursów e-learningowych do indywidualnych preferencji i potrzeb każdego ucznia w celu zwiększenia efektywności nauczania.

4 Szczegółowe cele personalizacji Dodanie fragmentów innych kursów pomocnych w zrozumieniu prezentowanej treści Odrzucenie zbędnych fragmentów kursów (np. zaprezentowanych już w ramach innego kursu) Wyznaczanie indywidualnej ścieżki nauczania

5 Platforma Moodle Darmowy, Open Source'owy system zarządzania kursami umożliwiający tworzenie interakcyjnych kursów e-learningowych popularność (22256 stron) elastyczność (modułowa budowa) otwarty kod Wykorzystywana przez uczelnianą platformę e-learningową AGH

6 SCORM Sharable Content Object Reference Model Otwarty standard stworzony w ramach inicjatywy Advanced Distributed Learning Oparty na technologii XML (elastyczny, łatwo przetwarzalny i aplikowalny) Obecnie ok. 250 produktów wykorzystujących standard

7 Dlaczego SCORM? Możliwość wykorzystania kursów na różnych platformach - przenośność Możliwość wykorzystania kursów pochodzących z różnych źródeł Duży wybór kursów Możliwość wielokrotnego wykorzystywania elementów kursów.

8 Etapy realizacji 1. Opracowanie nowej struktury kursów 2. Automatyzacja budowy kursów poprzez implementację systemu agentowego 3. Stworzenie algorytmu personalizacji

9 Struktura kursu 1 Podstawową składową kursu jest pojedynczy obiekt SCO. Powiązania pomiędzy elementami odpowiadają zależnościom pomiędzy nimi i sugerują kolejność prezentacji.

10 Metody optymalizacji a) Złoty podział - definicje - algorytm b) Metoda sympleks - definicje - algorytm Struktura kursu 2 Transformacja kursu na strukturę grafową

11 Automatycznie tworzone połączenia zapewniają kompatybilność wstecz. Definicje Metoda Sympleks Metody optymalizacji Złoty podział Algorytm Struktura kursu 3

12 Wiedza autora kursu Historia nauki studenta Wiedza zdobyta poza platformą e-learningową Dobór parametrów

13 Dobór parametrów 1 Wiedza autora kursu Autor decyduje o powiązaniach kursu z innymi elementami znajdującymi się na platformie.

14 Historia nauki studenta Ostatni czas dostępu do kursu Ocena końcowa z kursu Czas poświęcony danemu kursowi Dobór parametrów 2

15 Wiedza zdobyta poza platformą e-learningową Testy kwalifikacyjne. Dobór parametrów 3

16 Budowa systemu agentowego odpowiada strukturze wszystkich kursów dostępnych na platformie. Struktura kursu jest rekurencyjna. Pojedynczy agent może reprezentować: Jeden obiekt SCO Cały kurs zawierający zbiór obiektów System agentowy 1

17 Parametry systemu: Połączenia pomiędzy agentami – odpowiadają połączeniom pomiędzy elementami kursów Progi aktywacji – wartości ustalane dla każdego agenta, decydują o dołączeniu danego elementu do prezentowanego kursu System agentowy 2

18 System agentowy odpowiada za: Wybór elementów wchodzących w skład prezentowanego kursu Budowę struktury prezentowanego kursu na podstawie połączeń pomiędzy agentami System agentowy 3

19 Wybór elementów 1 Sympleks Algorytm Metoda Sympleks Metody optymalizacji Metoda Złotego Podziału Algorytm Złoty Podział Definicje

20 Wybór elementów 2 Sympleks Algorytm Metoda Sympleks Metody optymalizacji Metoda Złotego Podziału Algorytm Złoty Podział Definicje

21 Wybór elementów 3 Sympleks Algorytm Metoda Sympleks Metody optymalizacji Metoda Złotego Podziału Algorytm Złoty Podział Definicje

22 Wybór elementów 4 Sympleks Algorytm Metoda Sympleks Metody optymalizacji Metoda Złotego Podziału Algorytm Złoty Podział Definicje

23 Wybór elementów 5 Sympleks Algorytm Metoda Sympleks Metody optymalizacji Metoda Złotego Podziału Algorytm Złoty Podział Definicje

24 Wybór elementów 6 Sympleks Algorytm Metoda Sympleks Metody optymalizacji Metoda Złotego Podziału Algorytm Złoty Podział Definicje

25 Budowa kursu 1 Definicje Algorytm Sympleks Metody optymalizacji Złoty podział Algorytm Definicje 1. Metody optymalizacji a) Złoty podział - definicje - algorytm b) Metoda sympleks - definicje - algorytm

26 Budowa kursu 2 Na podstawie wyników działania algorytmu do bazy danych dodawany jest nowy kurs, który następnie prezentowany jest użytkownikowi.

27 Inne możliwości Wyznaczanie spersonalizowanej ścieżki nauczania Wybór formy prezentacji treści Dynamiczna modyfikacja parametrów systemu w trakcie działania algorytmu

28 Dalsze prace Rozbudowa mechanizmu personalizacji Tworzenie kursów SCORM z materiałów dostępnych na platformie Eksportowanie i importowanie spersonalizowanych kursów Automatyczne generowanie spersonalizowanych testów Wykorzystanie architektur rozproszonych, kursów dostępnych z zewnątrz poprzez Internet

29 Podsumowanie Moduł personalizacji został zaimplementowany za pomocą technologii PHP i XML oraz wdrożony na platformie Moodle Stworzony moduł umożliwia automatyczną personalizację kursów e-learningowych Wykorzystanie otwartych narzędzi i standardów umożliwia powszechne wdrożenie rozwiązania

30 Bibliografia Intelligent agent supported personalization for virtual learning environments, Dongming Xu, Huaiqing Wang Smart Tutor: An Intelligent Tutoring System in web-based adult education, B. Cheung, L. Hui, J. Zhang, S.M. Yiu Towards a Standards-based Approach to e- Learning Personalization using Reusable Learning Objects - O. Conlan, D. Dagger, V. Wade


Pobierz ppt "Personalizacja kursów e-learningowych Łukasz Rauch, Krzysztof Andrelczyk, Jan Kusiak Centrum E-Learningu Akademia Górniczo-Hutnicza."

Podobne prezentacje


Reklamy Google