Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PAMIĘĆ. 1.Czym jest pamięć? Pamięć-to jeden z procesów psychicznych dzię- ki któremu człowiek i nie tylko zdobywa do- świadczenia i gromadzi informacje.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PAMIĘĆ. 1.Czym jest pamięć? Pamięć-to jeden z procesów psychicznych dzię- ki któremu człowiek i nie tylko zdobywa do- świadczenia i gromadzi informacje."— Zapis prezentacji:

1 PAMIĘĆ

2 1.Czym jest pamięć? Pamięć-to jeden z procesów psychicznych dzię- ki któremu człowiek i nie tylko zdobywa do- świadczenia i gromadzi informacje. * Choć większość z nas bardzo nisko ocenia swoje zdo- lności zapamiętywania to nasza pamięć jest jednym z cudów natury. Na temat pamięci trochę już wiemy np. że zdolność zapamiętywania nie polega na wrzucaniu informacji do jednego wielkiego magazynu ale, że jest to niezwykle skomplikowana funkcja mózgu.

3 2.Rodzaje pamięci. Dwa podstawowe podziały rodzajów pamięci : a)Ze względu na czas zapamiętywania-W latach 60-tych Richard Atkinson dowiódł że w mózgu znajdują się przynaj- mniej trzy rodzaje pamięci: * sensoryczna- przypomina magazyn do którego na bardzo krótki czas trafiają sygnały wzrokowe, słuchowe i dotykowe * krótkotrwała–przechowuje spostrzeżenia do ok.30 sekund * długotrwała –treści która przedostanie się do pamięci trwałej nie da się zapomnieć.

4 Ze względu na sposób zapamiętywania wyodrębniono : *pamięć mechaniczną zapamiętujemy materiał ale nie wnikamy w jego sens.tzn. informacje są zapamiętywane dokładnie ale mogą zostać szybko zapomniane. *pamięć logiczna dotyczy informacji którym towarzyszy analiza i rozumienie treści.Informacje nie są zapamiętywane dokładnie lecz utrwalony zostaje ich sens.

5 Głównym obszarem pamięci jest oczywiście mózg jego lewa i prawa półkula.Przyczym lewa półkula odpowiada za działa- nia logiczne i analityczne. Natomiast prawa operuje wyobraźnią,odbiorem kształtów i kolorów. W czasie procesu uczenia się wykorzystujemy (w sposób nieświadomy)tyko lewą półkulę.Prawa jest jakby uśpiona. Aby uczyć się wydajniej musimy uruchomić wyobraźnię. Aby wiedzieć jak to zrobić i jak wspomóc pamięć trzeba poznać sposoby ułatwiające za- pamiętanie czyli: MNEMOTECHNIKI

6 Nazwa mnemotechnika pochodzi od grec. mneme czyli „pamięć” i technikos co znaczy „wykonany zgodnie ze sztuką” Za twórcę mnemotechnik uważa się Simonidesa z Keos. Dostrzegł on że podstawowym warunkiem skutecznego zapamiętywania jest porządek, a więc umiejętność odpowiedniej strukturalizacji materiału. Rodzajów mnemotechnik jest wiele wyodrębniliśmy te najbardziej ciekawe i podaliśmy przykłady ich działania: a)Skojarzenia b)porządkowanie wg.zasad podobieństwa c) stosowanie praw zapamiętywania d)skróty językowe e)mapy myśli

7 a)skojarzenia-polegają na połączeniu ze sobą ciągu wydarzeń, które chcemy zapamiętać. Układamy historyjkę z każdym z elementów (łącząc każdy z kolejnym).Jak to działa ?Masz do kupienia :mąkę,wodę, pomidory. Wyobraź sobie jak wchodzisz do sklepu i wysypuje się na ciebie tona mąki.Następnie wpadasz do stoiska z wodą,która zalewa cały sklep.Płyniesz z tym wszystkim i zatrzymujesz się przy stoisku pomidorami. b)Porządkowanie i grupowanie wg.zasad podobieństwa.Jak to działa? Musisz zapamiętać długi wyraz”dwudziestopięcio- złotówka.Pogrupuj go na mniejsze słowa ” dwudziesto ”,”pięcio” i „złotówka”.

8 c).Metoda trzecia to stosowanie praw zapamiętywania. Wyko- rzystujemy obie półkule mózgu i ich potencjał. Jak to działa? Musisz zapamiętać słowo „żonkil”. Słowo to musisz zobaczyć oczyma „wewnętrznymi”. Wyobraź sobie zieloną łąkę,ciepłe promienie słoneczne i kolorowego motylka lądującego na żółtym kwiecie o nazwie „żonkil”. d).Metoda skrótów językowych. Chcemy zapamiętać kolejność planet układu słonecznego. Wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich łatwe do zapamiętania zdanie: Moja(Merkury) Wiecznie(Wenus) Zapracowana(Ziemia Mama(Mars) Jutro(Jowisz) Sama(Saturn)Upiecze(Uran) Nam (Neptun) Placek.

9 d).Metoda piąta –mapy myśli. Składa się ona z centralnie umieszczonego wyrazu-pojęcia. Naokoło narysowanych jest kilka grubszych gałęzi odpowiadających głównym wątkom testu. Następnie odchodzą gałęzie szczegółowe. Mapy myśli są tak skonstruowane by ich układ przypominał sposób w jaki mózg organizuje po- jęcia.Mapy myśli pozwalają przedstawić na papierze skojarzenia. Dzięki czemu jest je łatwiej zapamiętać.

10

11 Uczestnicy kursów szybkiego uczenia się wskazali kilkadziesiąt patentów szybkiego zapamiętywania *Skojarzenia-można tu wykorzystać mnemotechniki *Pisanie ściąg –nie namawiamy do ściągania tylko do pisania ściąg -Jeśli włożysz wysiłek w pisanie ściąg szybciej zapamiętasz materiał * Przerwa-stosowanie przerw wpływa na poprawę wyników. Wiadomo bowiem, że mózg po pół godzinie nudzi się i spada zdolność koncentracji. *Własne słowa - przeczytaj tekst i opowiedz go komuś własnymi słowami. *Czytanie na głos-angażujemy dodatkowy ośrodek w mózgu, zapamiętujemy to co czytamy. *Hobby-staraj się połączyć hobby z nauką, a stanie się przyjemnością

12 Dodatkowymi czynnikami wspomagającymi pamięć są relaksacja i medytacja. -odkryto że chroniczny stres potrafi zniszczyć komórki mózgowe. Dlatego bądźmy zawsze zrelaksowani i zdystansowani przed nauką. -wysypiajmy się-nasz umysł nie potrafi kojarzyć i zapamiętywać jeśli jesteśmy nie wyspani. -używajmy mnemotechnik -trenujmy pamięć-pamięć jest jak mięsień nie używany zanika

13 KURSY SZYBKIEJ NAUKI Jeśli chcemy uczyć się efektywniej i przyswajać duży zakres Wiedzy w szybkim tempie wybierzmy się na kursy szybkiej nauki. Skrócony program kursu obejmuje: *naukę7 technik szybkiego czytania z rozumieniem tekstu *techniki pamięciowe ułatwiające zapamiętywanie *naukę nowoczesnego notowania nieliniowego *ćwiczenia usprawniające koncentrację *techniki radzenia sobie ze stresem *techniki szybkiego uczenia się pozwalające skrócić czas nauki o połowę *techniki zarządzania czasem *techniki motywacyjne

14 Podsumowanie Jeszcze lat temu wystarczyły standardowe metody nauki, aby opanować materiał. W tamtych czasach system edukacji sprawdził się. Dziś jednak jesteśmy świadkami olbrzymiego postępu informacyjnego. Jak powiedział Tony Buzan (jeden z najwybitniejszych autorytetów technik uczenia się)”umiejętność szybkiego uczenia się to jedna z najważniejszych umiejętności każdego człowieka „.Dlatego mamy nadzieję że udało się nam stworzyć choć zarys technik i metod szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy.

15 LITERATURA I ŹRÓDŁA Buzan T. (1997). Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi. Carter P. I Russell K. (2002). Równowaga umysłu. Warszawa: MUZA SA Dryden G. i Vos J. (2000): Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka Kalina P. (1997). Mnemonika czyli sztuka Kształcenia i wzmacniania pamięci. Warszawa: TKS. Linksman R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Bertelsmann Media O’Brien D. (2001). Sztuka zapamiętywania. Warszawa: Muza. Taraszkiewicz M. i Rose C. (2006). Atlas efektywnego uczenia (się). Warszawa: CODN Włodarski W. (1990). Z tajemnic ludzkiej pamięci. Warszawa: WSiP. Yates F. A. (1997). Sztuka pamięci. Warszawa: PIW.


Pobierz ppt "PAMIĘĆ. 1.Czym jest pamięć? Pamięć-to jeden z procesów psychicznych dzię- ki któremu człowiek i nie tylko zdobywa do- świadczenia i gromadzi informacje."

Podobne prezentacje


Reklamy Google