Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwój pamięci jest efektem ubocznym rozwoju wyobraźni.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwój pamięci jest efektem ubocznym rozwoju wyobraźni."— Zapis prezentacji:

1 Rozwój pamięci jest efektem ubocznym rozwoju wyobraźni

2 Techniki zapamiętywania mają znaczący WALOR WYCHOWAWCZY pozwalają dziecku sprawniej przyswoić informacje, a więc pewniej poczuć się w szkole, łatwiej odnosić sukcesy skojarzenia o charakterze humorystycznym poprawiają atmosferę lekcji. Czynią ją swobodniejszą dla uczniów osłabiają stres zachęcają dziecko do większej aktywności i współtworzenia lekcji.

3 Inny wymiar Obraz w obrazie Tekst w tekście

4 Metoda autostereoskopowa wymyślona przez prof. Belę Julesza Jak to zobaczyć? Nie naprężaj oczu i nie szukaj niczego wśród kropek. Nawet jeśli coś tam jest, to nie jest to to, czego szukasz! 2 warunki:  patrzenie nie na obraz, ale „poprzez” i „poza” obraz  maksymalne rozluźnienie wzroku 2 metody: Perspektywa dalsza do bliższej Perspektywa bliższa do dalszej

5 Spirala

6 Co jeszcze potrafi nasz ??

7

8

9

10 Nazwij kolory, które widzisz

11

12 Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu  Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu  Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu – Drugi poziom Trzeci poziom – Czwarty poziom » Piąty poziom Prawa pamięci 1.Prawo początku. 2.Prawo końca. 3.Prawo powtórek. 4. Prawo wyjątku. 5. Prawo skojarzeń. 6. Prawo szczegółowych wyobrażeń. S A M O D Z I E L N O Ś Ć Z R O Z U M I E N I E

13  Mnemotechniki to sposoby wykorzystywania wyobraźni i skojarzeń w procesie zapamiętywania.  Systemy pamięciowe (GSP, POV, loci) to sposoby usystematyzowanego wykorzystania mnemotechnik.

14 zasady szybkiej nauki i zapamiętywania  Muzyka  Jedzenie i picie Pij dużo, czystej wody  Trzymaj kondycję  Ucz się planując czas, rozkładaj naukę na okresy,  Stosuj powtórki  Rób wizualizacje  Wzmacniaj swoją motywację  Używaj map myśli  Trzymaj informacje w kilku modalnościach

15

16 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Pisownia wyrazów z "ó": ogród, jaskółka, piórko, płótno, który, góral, szczegół, górnik, dróżka, Józef, niósł, róża, oprócz, żółty. Był sobie piękny ogród, w którym mieszkała smutna jaskółka. Pewnego razu zgubiła piórko przelatując nad płótnem, które na łące rozłożył góral. Ten niecodzienny szczegół nie uszedł uwadze górnika. Szedł on dróżką na urodziny do Józefa. W ręku niósł pachnącą czerwoną różę, a oprócz niej żółte okulary. Wezmę je na szczęście – pomyślał.

17 Cechy skutecznych skojarzeń POZYTYWNE DYNAMICZNE ORYGINALNE INTERESUJĄCE Własne DZIWNE KOLOROWE GŁUPIE PRZEJASKRAWIONE ŚMIESZNE EMOCJONLANE STRASZNE ZABUR ZAJ Ą C E PR OP RCJE FANTASTYCZNE ABSURDALNE

18 Mama a ufoludek  Kojarzenie i pamiętanie jest o wiele lepsze, gdy rejestrowane informacje są w jakiś sposób podobne lub zbliżone do tych, które przyswoiliśmy wcześniej.  Jeśli uczeń nie widzi realnego odzwierciedlenia modelu matematycznego w rzeczywistości, nie potrafi go zrozumieć, a przez to zapamiętać.

19

20 Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu  Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu  Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu – Drugi poziom Trzeci poziom – Czwarty poziom » Piąty poziom Haki  1 – świeca  6 - baran  2 - łabędź  7 - kosa  3 - jabłko 8 - bałwan 4 - krzesło 9 - balon 5 - dźwig 10 - rycerz

21 Haki 1 miecz 2 łabędź 3 mewa 4 chorągiewka 5 haczyk 6 gwizdek 7 statek 8 Bałwan 9 rozwijający się dywan

22 Alfabet fonetyczny: 1 T (D) (skojarz jedynkę rzymską z obrazem litery T – pionowa kreska) 2 N (rzymska dwójka ma dwie pionowe kreski, podobnie jak N) 3 M (małe m posiada trzy pionowe kreski, tak jak trójka rzymska) 4 R (powiedz głośno: czteRy, to zrozumiesz, dlaczego 4 to R) 5 L (rzymskie L to pięćdziesiąt!) 6 J (małe odwrócone j przypomina 6) 7 K (G) (K to jakby połączenie dwóch siódemek, jednej pisanej normalnie, drugiej odwróconej) 8 F (W P B) (małe f czasami przypomina 8) 9 B (P) (tu wszystko zależy od Ciebie – sam dokonaj skojarzenia). 0 Z (C S ) (przecież to zero!) Spółgłoski odpowiadające poszczególnym cyfrom to ZAKŁADKI

23 Załóżmy, iż mamy zapamiętać nr autobusu 490, którym mamy dojechać do celu podróży. Najpierw kodujemy liczbę 490 na literki kodu: 4 = r, 9 = b lub p (wybieramy sobie literę, która bardziej nam odpowiada) oraz 0 = c. A więc mamy r, b (lub p) i c. Dodajemy teraz samogłoski, by utworzyć z tego wyraz, najlepiej rzeczownik, aby móc sobie daną rzecz wyobrazić, a następnie łatwo skojarzyć (np. RyBaCy). Teraz kojarzymy sobie rybaków z autobusem, którym będziemy podróżować. Np. wyobraźmy sobie, że w jadącym autobusie linii 490 jest mnóstwo łowiących rybaków, których wędki wystają z okien autobusu. W efekcie, gdy tylko pomyślimy o danym autobusie, przypomni nam się widziany oczyma wyobraźni obraz, a wyraz rybacy łatwo rozkodujemy na liczbę 490.

24 Główny system pamięciowy (ZMZ) Metoda haków x 10 Pozwala efektywnie i efektownie zapamiętywać nawet najdłuższe ciągi liczbowe. W technice tej każdej cyfrze przyporządkowana została jedna lub dwie spółgłoski, z których tworzy się obrazy. Pierwsze dwie spółgłoski danego obrazu muszą odpowiadać dwóm cyfrom kodowanym przez dany obraz.

25 Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu  Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu  Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu – Drugi poziom Trzeci poziom – Czwarty poziom » Piąty poziom Piktogramy  Korzystanie z piktogramów przyspiesza naukę,  skraca czas robienia notatek i ułatwia zapamiętanie  Symbol koronacji  Symbol bitwy  Symbol walczącej strony  Zapis piktogramowy: = 1:0

26 Metoda POV – daty historyczne CyfraPostaćPrzedmiotCzynność 0Calineczkacukiercelować 1Król lewlodówkalać 2Dyzmadługopisdawać 3Kopciuszekkomputerkopać 4Rockyramarozrywać … Pole bitwy pod Grunwaldem, a na nim Rocky celujący w lodówkę

27 Metoda Jaźwińskiego

28 Rzymski pokój (loci)

29 Technika Słów Zastępczych FLAMBOYANT. FLAM – jak dodamy „e”, wyjdzie „FLAME”, czyli „płomień” BOY – chłopiec ANT – mrówka Więc… chłopiec podpalił mrówkę i jest JASKRAWA. FLAMBOYANT znaczy więc „jaskrawy, krzykliwy, zwracający uwagę”. She often wore flamboyant clothes to draw attention. Często nosiła jaskrawe ubrania, aby zwrócić na siebie uwagę.

30 Technika Słów Zastępczych C O M P L I C I T Y komp – młodzieżowe określenie komputera, Lee – nazwisko Bruce’a Lee city – z ang. miasto, słowo dobrze znane Teraz tworzę sobie historyjkę łańcuchową, w której Bruce Lee wyskakuje z komputera i wybiega na ulice Nowego Jorku i pomiędzy wieżowcami ucieka, ponieważ jest oskarżony o współudział w napadzie na bank. complicity - (j.ang.) współudział w przestępstwie

31 Pomosty fonetyczne DEZYDERAT – wymóg, żądanie Tupiący nogą dezodorant

32 Rymonimy Zapamiętanie krótkiego wiersza, aby zapamiętać ważne informacje. uje się nie kreskuje pamiętaj chemiku młody - zawsze wlewaj kwas do wody pola trójk ą ta nie licz na oko, mnó ż pó ł podstawy przez jego wysoko ść jeden, cztery, dziewięć, dwa, Kolumb swe rzemiosło zna Łódka płynie, księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci. W każdym kącie i kąciku, wisi główka na haczyku

33 Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu  Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu  Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu – Drugi poziom Trzeci poziom – Czwarty poziom » Piąty poziom u Zapamiętaj zawsze tu Pisz otwarte zwykłe "u" W słowach: skuwka i zasuwka Gdyż wyjątkiem są te słówka: W cząstkach:- unka, un i - unek Opiekunka, zdun, pakunek Pisz je także w cząstce -ulec Więc budulec i hamulec W ulu, dwu, gdzie u litera Wyraz kończy lub otwiera Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki - uje. ó czy u Wójt skarcił Różę kłótliwą córkę Jurek rysuje tuszem laurkę Kup Kubo skuwkę oraz zasuwkę Wóz do spółdzielni przywiózł dachówkę.

34 Akronimy Akronim – słowo utworzone z pierwszych liter wchodzących w skład całej grupy. Kolejność planet Układu Słonecznego: Moja  Merkury Wiecznie  Wenus Zapracowana  Ziemia Mama  Mars Jutro  Jowisz Sama  Saturn Usmaży  Uran Nam  Neptun Placki  Pluton

35 Akrostychy Pierwsze litery składają się na wyraz do zapamiętania. Sam Teraz Rozluźnij = S T R E S Ekstremalne Spięcie

36 Mapy myśli planowania spotkań wyznaczania celów przygotowywania wystąpień publicznych prezentacji zarządzania czasem robienia burz mózgów zapamiętywania ważnych informacji z mediów oraz przeczytanych książek. Przygotowanie do egzaminów i sprawdzianów

37  oszczędność od 50 do 90% czasu na notowanie i powtarzanie  łatwiejsze zapamiętywanie materiału  większe możliwości wykorzystania obrazów, kolorów, symboli a tym samym prawej półkuli mózgu  uwolnienie kreatywności  aktywność umysłu podczas notowania  nadają się do aktywnego powtarzania  atrakcyjność, mniejsze znudzenie podczas nauki  wgląd w całość zagadnienia, a nie pojedynczy fragment Minusy map myśli:  wymagają wprawy  nieumiejętny dobór słów może spowodować stratę informacji  nie nadają się do notowania definicji i zdań, które muszą być dokładnie odtworzone Główne plusy map myśli

38

39

40

41 Imiona Ponad 70 % Polaków nosi jedno ze 100 najpopularniejszych imion (50 żeńskich i 50 męskich) Anna – wanna Katarzyna – kat Ewa - jabłko Jan – jasiek Piotr – skała Michał – cukierek Adam – narty

42 Własne imię to dla każdej osoby najsłodszy i najważniejszy dźwięk w jakimkolwiek języku D. Carnegie  Skojarz z osobą lub jej cechą, którą bardzo dobrze znasz,  Zauważ charakterystyczną cechę wyglądu i połącz z obrazem jaki nasuwa ci imię,  Koncentruj się w momencie przedstawiania,  Powtórz usłyszane imię

43 Nauczyciel a uczenie się  Przekazywanie rad i wskazówek dotyczących uczenia się w trakcie nauczania konkretnego materiału lekcyjnego.  Uwzględnienie zasad, praw uczenia się i zapamiętywania w przygotowanych scenariuszach lekcji.  Zaplanowanie scenariusza lekcji w taki sposób, aby metody i materiały skierowane były do osób z różnymi stylami sensorycznymi.  Korzystanie z efektywnych metod uczenia się trakcie lekcji.

44 Przekazywanie rad i wskazówek dotyczących uczenia się w trakcie nauczania konkretnego materiału lekcyjnego.  Godziny wychowawcze.  Praca z tekstem: przedwgląd czytanie celowe czytanie aktywne mapy myśli …

45 Uwzględnienie zasad, praw uczenia się i zapamiętywania w przygotowanych scenariuszach lekcji.  Wykorzystywanie skojarzeń.  Powtarzanie materiału.  Przestrzeganie prawa początku i końca.  Stosowanie zmian aktywności, przerw.  Pokazywanie związków, logicznych połączeń.  Grupowanie informacji.  Stosowanie reguły wyjątkowości.  Używanie poleceń bezpośrednich.  Uzyskiwanie informacji zwrotnej.

46 Zaplanowanie scenariusza lekcji w taki sposób, aby metody i materiały skierowane były do osób z różnymi stylami sensorycznymi.  Wzrokowiec  Słuchowiec  Kinestetyk

47 Korzystanie z efektywnych metod uczenia się w trakcie lekcji. Mapy myśli Rymonimy Akronimy Akrostychy Haki Słowa zastępcze

48 Szybkie czytanie Jeśli przyjąć, że czytasz tylko przez 2 godziny dziennie, to przy tempie 450 słów na minutę oszczędzasz: dziennie - 1 godz i 20 minut, tygodniowo – 8 godzin (cały, dodatkowy dzień pracy), miesięcznie – 32 godziny, rocznie – 416 godzin (52 dni pracy lub ponad 17 dni życia). Brakuje Ci czasu? Właśnie masz dodatkowy czas – tylko dla siebie.

49

50

51

52

53


Pobierz ppt "Rozwój pamięci jest efektem ubocznym rozwoju wyobraźni."

Podobne prezentacje


Reklamy Google