Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska
2
Informacja Konfrontacja Symulacja
Cele prezentacji Informacja Konfrontacja Symulacja
3
Konfrontacja
4
Percepcja dysleksji: OdpowiedŹ na pytania:
5
Dysleksja dotyka częściej chłopców niż dziewczynki
6
Dysleksja zdarza się dużo częściej w rodzinach patologicznych
7
Dysleksja jest nabyta
8
Z dysleksji się wyrasta (okres studiów)
9
Dysleksję powodują problemy emocjonalne dziecka
10
Dyslekję powodują zawsze kłopoty z trudnościami w przetwarzaniu wzrokowym
11
Dyslektyk zawsze źle czyta
12
Dyslektycy są trochę leniuszkami
13
Podsumowanie opinii
14
Ponad wszelką wątpliwość dysleksja jest...
15
Niespodziewana
16
Zmienna w objawach
17
Jest często nazywana: ‚hidden disability’
18
Kiedy diagnozujemy?
19
Kiedy można ją zaobserwować?
20
Teraz?
21
Teraz?
22
Teraz?
23
To może teraz?
24
Kiedy zaczyna się dysleksja?
26
Przyczyny
29
Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula
Co w mózgu? Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula
30
Czynniki ryzyka dysleksji
Czynniki mogące doprowadzić do uszkodzeń mózgu, a w konsekwencji do pojawienia się objawów mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego, w tym dysleksji
31
Czynniki ryzyka dysleksji
ekspozycja matki na substancje toksyczne (narkotyki, alkohol, nikotyna, sztuczne barwniki, konserwanty) ekspozycja matki na stres ciągły, ale i ostry choroby prenatalne matki, na przykład choroby tarczycy zakażenia matczyno- płodowe (różyczka, toksoplazmoza, cytomegalia) wcześniactwo komplikacje okołoporodowe (zaburzenia tętna, niedotlenienie, niedokrwienie, porody zabiegowe np. vacum, kleszcze) uwarunkowania genetyczne
32
Decoding dyslexia. Film.
Różnice w pracy mózgu Decoding dyslexia. Film.
33
To co widać na zajęciach...
Symptomy To co widać na zajęciach...
34
Kto?
35
Kto?
36
Kto?
37
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
38
Kiedyś nie było dysleksji…
39
Przed pojawieniem się alfabetu (1500 BC)
Pierwsza diagnoza – 1896 Pringle Morgan Postęp medycyny Środowisko
40
Czy to aby na pewno dysleksja?
41
Dysleksji towarzyszą:
42
ADD Kłopoty z utrzymaniem uwagi Rozpraszalność Roztargnienie
Niemożność ukończenia zadań
43
ADHD Brak uwagi Impulsywność Nadaktywność 5-7% dzieci; 5% dorośli;
4: 1 (chłopcy i dziewczynki) Deficyt neurologiczny
44
Oba mogą być mylone z: Zaburzeniami nastroju Trudnościami w nauce
Kłopotami w domu Leczone: leki oraz terapia edukacyjno-behawioralna
45
Dyspraksja Problemy z koordynacją lub motoryką: małą i dużą
Utrzymanie balansu Różne nasilenie i zakres
46
W czym dyspraksja przeszkadza?
47
Syndrom Asperger’a Trudności w kontaktach społecznych
Kłopoty z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego Syndrom Profesora Wysoka inteligencja
49
Dyskalkulia
50
Czym się różni dyskalkulia od dysleksji?
Dysleksja Brak szacunku dla liter Ale sprawność konceptualna Dyskalkulia Brak szacunku i wyczucia dla liczb, miar Mimo, że potrafią policzyć 1,2,3 Ile paluszków masz na dłoni?
51
Afazja trudności z wytwarzaniem dźwięków zniekształcenia słów
przestawki głoskowe zamienianie dźwięków lub opuszczenia głosek.
52
Alalia zaburzenia myślenia pojęciowego; zaburzenia pamięci
opóźnienie rozwoju psychomotorycznego zaburzenia lateralizacji, czyli określenia dominacji strony zaburzenia emocjonalne
53
Jak je rozróżnić?
54
Refleksja Czy uczyłeś kiedykolwiek ucznia z ? Jaka była Twoja pierwsza reakcja? Jaka była reakcja rowieśników? Jaki wpływ na ucznia mogą mieć takie reakcje? Co byś zmienił/a?
55
Czyli co warto zapamiętać?
Revision Co pamiętamy? Czyli co warto zapamiętać?
56
Informacja
57
O dysleksji
58
Gdy dzieci są małe marzą by być .........
I am not stupid. Film
59
Później idą do szkoły Un unwrapped gift – film. Życie w paradygmacie lewopółkulowym. Jak szybko biegasz?
60
Bajka o zwierzątkach
61
Lekcja plastyki Kim jest dyslektyk?
62
Terminologia DYSLEKSJA - trudności w czytaniu
DYSGRAFIA – trudności w opanowaniu kaligrafii DYSORTOGRAFIA - trudności w opanowaniu pisowni (najczęściej kojarzone z dysleksją błędy ortograficzne)
63
Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które pojawiają się w wieku rozwojowym a towarzyszą od początku nauki czytania i pisania Nie wynika wprost z wad wzroku, słuchu lub zaniedbania środowiskowego lub dydaktycznego Rozpoznawana tylko w wypadku normy intelektualnej (<85)
64
Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową
65
Typy zachowań Zachowanie symptomatyczne:
Klasowy clown, rozrabiaka, gaduła Wycofanie – zawieszenie, marzycielstwo, nie nadążanie, jakby nie słyszał, zafiksowanie na jakiejś czynności Brak zachowań symptomatycznych
66
WIEK Dzieci Młodzież Dorośli
SKALA NASILENIA Drobne trudności (błędy) Średnie trudności (zapamiętywanie, szyk zdania) Skrajne trudności (różnicowanie dźwięków)
67
Klasa I – III mała sprawność ruchowa całego ciała
obniżona sprawność ruchowa rąk utrzymująca się oburęczność określanie strony, ręki, przedmiotów względem siebie koordynacja ręka – oko zapamiętywanie wadliwa mowa opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, pamięci słuchowej i mowy trudności w czytaniu
68
Klasa IV i wyżej wolne tempo czytania, niechęć błędy ortograficzne
zapamiętywanie inne przedmioty szkolne, które wymagają dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej, oraz tych wymagających dobrej percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy
69
I am not stupid. Part II
70
Kim jest dyslektyk?
71
Kim jest dyslektyk? Jest to osoba, która doznaje trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania mimo braku oczywistych powodów Inteligencja w normie lub ponadprzeciętna (85>IQ) Narządy zmysłów sprawne Brak zaniedbań środowiskowych lub dydaktycznych
72
Różnica między uczniem słabym a uczniem dyslektycznym?
73
Uczeń słaby
74
Dyslektyk
75
Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy
Eksperyment Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy
76
Symulacja
77
Czy języki obce są ważne?
78
Proszę o przepisanie z tablicy następującego zdania.
Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС
79
Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС
Przepisujemy Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС
80
Jak to jest czuć się jak na języku obcym cały czas?
81
Skupienie na motoryczno-graficznym aspekcie pisania spowalnia proces
Co możemy zrobić?
82
Na poważnie
83
Piper i głęboka dysleksja
84
Polecenia słowne
85
Instrukcja 1. Gdy zobaczysz ‚o’ zapisuj je jako znak +
2. W miejscu przecinków wstaw kropki 3. Ignoruj duże litery 4. Jeśli Twoj kartka jest gładka ustaw ja w pozycji ‚pejzaż’ – czyli dłuższym rogiem do góry 5. Jeśli kartka ma linie, pisz w poprzek 6. Jeśli w kratkę zacznij pisać od 4 linijki 7. Wykrzykniki zastąp gwiazdkami 8. Pisz ręką przeciwną
86
Proszę o odtworzenie instrukcji
87
Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy
Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy? kto i kiedy tak naprawdę jest szczęśliwy? Wydaje się, że z tej czwórki najwyraźniejsze pragnienie sukcesu przejawiał Watson – był najmłodszy, zaraz po doktoracie, zmienił właśnie specjalność z ornitologii (!!!), ponieważ wiedział, że DNA jest ważne. Zrobił doktorat u przyszłego noblisty z biochemii, Salvadora Lurii. W Cambridge dr Watson odkrył swego Sherlocka Holmesa w osobie Cricka, który nie mógł wprawdzie wciąż skończyć doktoratu, lecz miał wyraźne cechy genialności. Crick zdążył się już zajmować wieloma tematami i dawno przekroczył trzydziestkę. Był fizykiem, więc mógł zrozumieć rentgenowskie dyfraktogramy cząsteczek DNA.
88
Jakie funkcje zawiodły?
Refleksja – jak usprawnić system wydawania poleceń dla ucznia dyslektycznego?
89
Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń
Pamięć sekwencyjna Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń
90
Kontrola motoryczna Skupienie nad formowaniem liter
Przeniesienie uwagi na motorykę – zmniejszenie pojemności pamięci
91
Wywoływanie do odpowiedzi
94
Jak działa efekt zaskoczenia
95
What it’s like being dyslexic?
Analiza filmu What it’s like being dyslexic?
96
Sławni dyslektycy
97
Artyści i architekci Tommy Hilfiger Leonardo da Vinci Pablo Picasso
Jørn Utzon (architect - designed Sydney Opera House) Andy Warhol
98
Ludzie biznesu Sir Richard Branson Bill Gates
William Hewlett (Co-Founder - Hewlett-Packard)
99
Ludzie filmu Walt Disney Guy Richie Steven Speilberg
Quentin Tarrantino
100
Ludzie muzyki Beethoven Mozart Cher Noel Gallagher John Lennon
Nigel Kennedy Robbie Williams
101
Pisarze i poeci AA Gill John Irving Hans Christian Andersen
Agatha Christie Edgar Allen Poe W.B. Yeats
102
Naukowcy Ann Bancroft Alexander Graham Bell Thomas Edison
Albert Einstein Michael Faraday Wright Brothers Sir Isaac Newton Henry Ford
103
O Andersenie i innych dyslektykach
Film. The Power of Dyslexia.
104
Trudno spotkać 2 osoby z dysleksją, które doświadczałyby problemów:
105
identycznym stopniu nasilenia
tego samego rodzaju o jednakowym zakresie identycznym stopniu nasilenia brak jednoznaczności w tym względzie wymaga indywidualnego traktowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (Jurek 2004)
106
Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową
107
Żeby było sprawiedliwie musicie wszyscy zdać ten sam egzamin
108
Percepcja raz jeszcze
109
Co warto zapamiętać?
110
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.