Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita. Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi, 

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita. Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi, "— Zapis prezentacji:

1 Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita

2 Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi,  oraz zdrowego rozsądku! Krytyczne myślenie to umiejętność zdiagnozowania zjawiska, wyciągnięcia wniosków oraz pozyskanie wiedzy jak wnioski te wdrażać w przyszłości w praktyce. Krytyczne myślenie to nieustanna gotowość i otwartość do zrozumienia zagadnienia/problemu. Myślenie krytyczne jest istotne zarówno ze strony „twórcy”, jak i odbiorcy Krytyczne myślenie to umiejętność zdiagnozowania zjawiska, wyciągnięcia wniosków oraz pozyskanie wiedzy jak wnioski te wdrażać w przyszłości w praktyce. Krytyczne myślenie to nieustanna gotowość i otwartość do zrozumienia zagadnienia/problemu. Myślenie krytyczne jest istotne zarówno ze strony „twórcy”, jak i odbiorcy

3 Wiedza ogólna… Pojmowana potocznie Pojmowana naukowo (technicznie) „Wiedza o świecie” Wiem, że nie wiem… Wiem versus Wierzę Wiem versus Wydaje mi się… Są tylko dwie opcje – kto nie jest moim przyjacielem jest moim wrogiem

4 Znajomość kontekstu… Uzależniony od dyscypliny naukowej Uzależniony od sytuacji:  Społecznej  Politycznej  Gospodarczej  Kulturowej  Etc.

5 „Narzędzia…” Kompetencje językowe Znajomość zasad logicznego rozumowania Retoryka i erystyka Znajomość niuansów języka Perswazja i manipulacja Interpunkcja Wieloznaczność Zwątpienie – np. Źródła informacji – weryfikacja, czyli nie wszystko złoto, co się świeci… Sceptycyzm

6 Kompetencje językowe Zasób słownictwa Znajomość struktur gramatycznych i stylistycznych Logika wypowiedzi „Sens” Aluzje, metafory, porównania „Wyczucie absurdu” „Nieścisłości” i niedomówienia

7 Kontekst i interpretacja A jest większe od B Pojawiły się informacje, jakoby B nie było większe od A. Niezależni eksperci po przeprowadzeniu dokładnych analiz ustalili ponad wszelką wątpliwość, że A uprawia czarny PR, a ponadto jest w stałym konflikcie z ugrupowaniami ekologicznymi, z którymi rzekomo mniejsze B współpracuje stale w celu ustanowienia proekologicznych standardów. W nierównej walce Dawid pokonuje Goliata. Itd. itp.

8 Czytam informację ze strony tvn24.pl „Donald Tusk nie przyszedł pod stocznię” Komentarz 1. – Premier stchórzył STOP Rząd nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu STOP Donald Tusk swoim postępowaniem neguje solidarnościowe ideały STOP Komentarz 2. – Premier nie uległ naciskom STOP Rząd jest gotowy do kulturalnej, merytorycznej debaty STOP Donald Tusk swoim postępowaniem dał wyraz głębokiego zrozumienia ideałów Solidarności STOP

9 To bardzo trudne. Przełóż jedną i tylko jedną zapałkę aby równanie stało się prawdziwe. Przekreślenie znaku równości nie jest poprawnym rozwiązaniem. Nie wolno dokładać, łamać ani zabierać zapałek. 1.8-4=4 2.5+4=9

10 To bardzo trudne. Jedziesz samotnie samochodem nocą w burzy. Mijasz przystanek autobusowy i widzisz troje ludzi oczekujących na autobus: 1. Staruszkę, która wygląda, jakby właśnie umierała, 2. Twojego dobrego przyjaciela, który kiedyś uratował Ci życie, 3. Cudowną kobietę (lub faceta), dokładnie taką o jakiej zawsze marzyłeś. Jak rozwiążesz sytuację, zakładając, że masz tylko jedno wolne miejsce w samochodzie (powiedzmy, że jedziesz małym kabrioletem)? Rozwiązanie jest proste. Dałbym kluczyki swojemu przyjacielowi z prośbą, by zabrał staruszkę jak najszybciej do szpitala. Sam zaś zostałbym na przystanku i wspólnie z kobietą z mych marzeń zaczekałbym na autobus...

11 Oczywiście… Jakie siedmioliterowe słowo nawet największy mędrzec wypowie błędnie? BŁĘDNIE

12

13 Dziękuję http://www.eioba.pl/files/user9183/0569317100 _1.gif


Pobierz ppt "Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita. Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi, "

Podobne prezentacje


Reklamy Google