Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Aktywność fizyczna seniorów jako potrzeba i wyzwanie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Aktywność fizyczna seniorów jako potrzeba i wyzwanie."— Zapis prezentacji:

1 Aktywność fizyczna seniorów jako potrzeba i wyzwanie

2 1. Potrzeby i korzyści wynikające z praktykowania aktywności fizycznej przez seniorów. 2. Dobre przykłady – sylwetki wybranych aktywnych fizycznie seniorów. 3. Kinezygerontoprofilaktyka. 4. Działania z zakresu aktywności fizycznej w ramach projektu TEWP „Aktywni bez względu na wiek”.

3 „Żeby być zdrowym, trzeba żyć mądrze”. Musimy inwestować w swoje zdrowie i sprawność za młodu i nie zapominać o tym również w okresie starości. Jak mawiał Hipokrates, „kto nie miał czasu dla swojego zdrowia, będzie musiał mieć czas dla swojej choroby”. Organizm człowieka starego jest bardziej podatny na choroby, dlatego warto mobilizować się do większej dbałości o zdrowie. Część schorzeń trapiących seniorów ma charakter przewlekły – nie da się ich wyleczyć całkowicie, lecz można spowolnić ich postęp lub zapobiec nawrotom dolegliwości.

4

5 Badania naukowe dowodzą, że systematyczne spacery oraz regularne wykonywanie prostych ćwiczeń pozwalają utrzymać, a nawet zwiększyć sprawność fizyczną. Sprawność fizyczna w okresie starości przekłada się na większą aktywność w kontaktach społecznych i lepsze samopoczucie. Istnieje wiele ćwiczeń usprawniających i rodzajów aktywności fizycznej, które można uprawiać indywidualnie lub grupowo, spędzając przy tym czas w otoczeniu rówieśników i innych osób. © PictureArt - Fotolia.com

6 Jakie czynniki mają największy wpływ na stan naszego zdrowia? Niejednokrotnie zauważamy dosyć duże rozbieżności między wiekiem metrykalnym a biologicznym. Wiek biologiczny odzwierciedla aktualny i funkcjonalny stan organizmu oraz sprawia, że daną osobę możemy postrzegać jako młodszą lub starszą, niż wskazuje jej wiek kalendarzowy.

7 Aktywność fizyczna seniorów, rozumiana jako działania wspierające zdrowie, powinna być przede wszystkim:  systematyczna,  długofalowa,  odpowiednio intensywna,  zróżnicowana. Na wybory związane ze zdrowym stylem życia znaczący wpływ mamy my sami. Profilaktyka i utrzymywanie sprawności oraz dobrej kondycji organizmu odsuwa starość patologiczną (której towarzyszą choroby, niesprawność fizyczna) i sprzyja zmierzaniu w kierunku tzw. starości pomyślnej.

8 Systematyczność:  mniej niż 150 min (2,5 godz.) tygodniowo - niewielkie korzyści dla zdrowia;  min (2,5-5 godz.) tygodniowo - znaczące korzyści dla zdrowia;  więcej niż 5 godzin tygodniowo - bardzo duże korzyści dla zdrowia.Zróżnicowanie:  treningi dotyczące funkcji krążeniowo-oddechowych, poprawiające wydolność tlenową (np. marsz, pływanie, ćwiczenia w wodzie, jogging, narciarstwo biegowe, nordic walking);  treningi siły mięśniowej: z użyciem przyborów (np. gumy), z obciążeniem, z masą własnego ciała i in.;  treningi ukierunkowane na gibkość, która m.in. warunkuje wiele zdolności samoobsługowych i motoryczność.Intensywność:  np. odpowiedni dobór liczby ćwiczeń i powtórzeń.

9  amerykańska zakonnica urodzona w 1930 r.  ukończyła 340 triatlonów, z czego pierwszy - w wieku 52 lat  przeszła do historii, gdy w wieku 82 lat zmieściła się w 17-godzinnym limicie czasu zawodów Ironman, obejmujących 3,8 km pływania, 180 km jazdy na rowerze i 42 km biegu,  w Kanadzie nazywana „Żelazną Zakonnicą” (Iron Nun)  w wieku 84 lat wciąż jest aktywna fizycznie Źródło: -or-youre-never-too.html

10 Kto jest trenerem Madonny Buder?  „Moim trenerem jest Ten Facet na górze, który dał mi ciało, żebym go słuchała. Nie potrzebuję żadnego ustrojstwa, żeby je słyszeć, ono mówi całkiem głośno”. Co powiedziałaby wszystkim, którzy myślą, że są za starzy, by zacząć trenować?  „Jeśli nie jesteś zbyt młody, by zacząć chodzić lub biegać, to nie jesteś zbyt stary, by przestać”.

11  sopocianin urodzony w 1930 r.  lekarz medycyny sportowej, ortopeda i traumatolog  maratończyk, triatlonista, pływak  w 2009 r. ukończył maraton w Poznaniu w czasie 5:22 oraz maraton we Wrocławiu w czasie 4:57  w wieku 80 lat wystartował w triatlonie w Malborku na dystansie supersprint (600 m pływania + 15 km jazdy na rowerze + 3 km biegu), pokonując cały wyścig w czasie 1:23; na mecie witany szczególnymi brawami jako najstarszy zawodnik Źródło: Antoni Wisterowicz na mecie wyścigu pływackiego wokół sopockiego mola w 2006 r.

12  Hindus urodzony r.  w Toronto przebiegł dystans 42 km i 195 m z wynikiem 8:25 – trafiając do Księgi rekordów Guinnessa Źródło:

13  urodzony w 1934 r.  na wieść o sukcesie stuletniego Singha złapał się za głowę - on też chce się ścigać jak najdłużej Stanisław Niwiński na finiszu Maratonu Solidarności w 2009 r. Źródło: biegaczy-z-trojmiasta,id,t.html

14  urodzony w 1922 r.  rozpoczął przygodę ze sportem w wieku 58 lat (bieganie dla zdrowia); wcześniej prowadził siedzący tryb życia jako zawodowy księgowy  po roku rekreacyjnych ćwiczeń znacznie poprawiły się jego kondycja i samopoczucie  startował w zawodach na różnych dystansach - od najkrótszych do maratonu  w 1993 r. w wieku 71 lat ukończył supermaraton (bieg na 100 km) w Kaliszu w czasie 9:59  jak podkreśla, ścigał się zawsze nie tylko z innymi zawodnikami, lecz także – przede wszystkim – z własnymi słabościami  biegał do 2009 r. Źródło: „W pana wieku się siedzi w domu” – mówili lekarze, którzy później nie wierzyli własnym oczom, oglądając wyniki badań. Pan Marian zaczął stopniowo wydłużać dystanse biegowe – na tyle, na ile pozwalał mu organizm.

15 Źródło: dalej-zaskakuje-weteranow-n82935.html#tri  wicemistrz świata w biegu na 3000 m w kategorii M-75; rekordzista Polski  wicemistrz Europy w biegu na m (0:47:12) w kategorii M-75  na poważnie zaczął biegać w 2001 r. – w wieku 63 lat  wcześniej był osobą aktywną fizycznie (jeździł na rowerze, grał w piłkę nożną, koszykówkę, tenisa itp.)  obecnie sponsorowany przez jednego z trójmiejskich developerów.

16  gr. gerontos – starzec; kinein – poruszać się  nauka o tym, jak aktywność fizyczna wpływa na różne aspekty zdrowia i dobrego samopoczucia osób starszych  gerokinezjologia w wymiarze praktycznym – realizowane programy aktywności fizycznej seniorów  obejmuje m.in.:  gimnastykę dla zdrowia  metodykę treningu zdrowotnego seniorów  ruchowe formy aktywizacji seniorów (gry i zabawy)  podstawy kształcenia ruchowego, metodykę nauczania ruchu  metody relaksacji  planowanie i dobór aktywności rekreacyjnej seniorów  metodykę bezpiecznych ćwiczeń

17  ukierunkowany na wzmocnienie mięśni i ogólnej kondycji organizmu  oparty na triadzie ćwiczeń wytrzymałościowych, siłowych oraz rozciągających  umożliwiający poprawę kondycji fizycznej, jakości życia oraz samopoczucia

18  realizowany przez Towarzystwo Edukacyjne Wiedza Powszechna  kierowany do osób w wieku 60 lat i starszych  ma na celu zwiększenie różnorodności i ulepszenie (stworzenie) oferty edukacyjnej dla seniorów, odpowiadającej problemom osób starych znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i rodzinnej lub niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym

19 Zajęcia aktywności fizycznej ukierunkowane są na trening zdrowotny, a ich cele to:  zapobieganie przedwczesnemu starzeniu się poprzez utrzymywanie i doskonalenie wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej w życiu codziennym,  profilaktyka chorób cywilizacyjnych (choroby niedokrwiennej serca i chorób metabolicznych), m.in. poprzez poprawę sprawności układu krążenia,  rozwijanie przyzwyczajeń do aktywnego i higienicznego trybu życia.

20  odbywają się w zależności od warunków atmosferycznych: na świeżym powietrzu i na sali gimnastycznej w wymiarze min trzy razy w tygodniu dla każdej z grup  obejmują wytrzymałościowe formy ruchu o umiarkowanej intensywności (poprawiające wydolność), uzupełniane ćwiczeniami siłowymi dla mięśni ulegających osłabieniu i ćwiczeniami rozciągającymi dla mięśni ulegających przykurczom  marsze (nordic walking) o umiarkowanej intensywności jako aktywność poprawiająca wydolność, ćwiczenia wzmacniające mięśnie i stawy (gimnastyka), ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe  poprawiają kondycję fizyczną uczestników

21 Wykorzystywane są ćwiczenia specjalistyczne (bądź całe treningi) ukierunkowane i stosowane:  w chorobach zwyrodnieniowych stawów, kończyn i kręgosłupa;  w profilaktyce osteoporozy;  u osób po incydencie kardiologicznym;  w przewlekłych chorobach układu oddechowego;  u osób z nadwagą i otyłością.

22  marsze nordic walking odbywają się w lesie w dzielnicy Wrzeszcz, w parku Reagana oraz na plaży – w grupie ok. 15 seniorów  długość treningu - w zależności od stopnia sprawności i wytrzymałości seniorów w grupie: minut marszu z przerwami na ćwiczenia ogólnosprawnościowe i oddechowe  marsze na orientację z wykorzystaniem mapy i punktów kontrolnych – dodatkowo ćwiczą pamięć oraz zdolność orientacji przestrzennej © Christian Schwier - Fotolia.com

23

24  w grupie ok. 15 seniorów  przeprowadzane z użyciem piłek, lasek gimnastycznych, szarf, ringa, gumy thera-band, ławek, drabinek itp. lub bez przyborów - do 60 minut  ćwiczenia ogólnorozwojowe kształtujące siłę, gibkość, koordynację ruchową - indywidualne, w parach lub zespołach  gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia muzyczno-ruchowe, obwody stacyjne i ćwiczebne, profilaktyczno-korekcyjne (ćwiczenia izometryczne, korygujące postawę ciała, oddechowe, rozluźniające/relaksacyjne)

25

26 TokOpisDoz. Przywitanie, przedstawienie tematu i celu zajęć, Teoretyczny wstęp do zajęć – omówienie roli gimnastyki porannej w cyklu dnia Cele: –pobudzenie czynności układu krążenia i oddychania; –przygotowanie ustroju do czynności dnia codziennego; –uzyskanie poprawy stanu psychicznego; –mobilizacja seniora do aktywnego rozpoczęcia dnia Ćwiczenia w leżeniu na matach Ćwiczenia mięśni poru- szających gałką oczną i powiekami Mruganie powiekami w indywidualnym tempie Naprzemienne przenoszenie wzroku w stronę L/P Naprzemienne przenoszenie wzroku w Górę i w Dół Szerokie otwieranie i zamykanie oczu Gimnastyka mięśni twarzy Przytrzymanie kilku głębokich uśmiechów Palce po obu stronach ust i lekkie rozciąganie ich na zewnątrz z jednoczesnym ściąganiem warg „w dziubek” (wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za opadanie kącików ust). Przesuwanie ust w stronę L/P Wydymanie policzków Mięśnie dłoni i nadgarstki Ściskanie dłoni w pięści i otwieranie dłoni (rozluźnienie) Łokcie ugięte (oparte o podłoże): krążenia nadgarstków (dłonie otwarte) PR/LR „Drapanie” palcami po powierzchni podłogi (łóżka) 10x

27 TokOpisDoz. Krążenie stawów skokowych ruchy stóp: do siebie i od siebie/ (góra–dół) odwodzenie i przywodzenie stóp na boki krążenia stóp do wewnątrz/ na zewnątrz 10x ćw. oddechowe wdechy – wydechy wspomaganie ruchem uniesienie i opuszczenie RR3x ćw. mm szyiskręty głowy na boki na przemian w stronę L/P (RR odwiedzione – spoglądanie na L/P dłoń) skłony głowy w przód 10x ręce/stawy łokciowe łokcie ugięte (odparte o podłoże): ruch – dotknięcie przedramieniem podłoża i powrót łokcie ugięte (oparte o podłoże): ruch – naprzemienne przywodzenie i odwodzenie ramion do klatki piersiowej i podłogi 10x stawy kolanowe nogi ugięte w kolanach oparte o podłoże: ruch - wyprost NL/NP jedna noga uniesiona zgięta w kolanie (kąt prosty): ruch – zataczanie kół 5xLN 5x PN 5x LN 5x PN stawy barkoweramiona w górę: ruch – łączenie wyprostowanych ramion nad głową i powrót nogi zgięte w kolanach: ruch – dotykanie PR do podłoża za lewym barkiem i LR za prawym barkiem 10x tułów biodraruch - przekładanie PN za lewe kolano, LN za prawe kolano nogi zgięte w kolanach: ruch – unoszenie bioder w górę 5x PN 5xLN 5–8x ćw. rozluźniają- ce i oddechowe wdech – wspomagany pracą rąk w górę i za głowę, wydech – powrót rąk na biodra 3x ćw. mm brzucha ruch- przenoszenie PR do lewego kolana dłonią, LR do prawego kolana ( z unoszeniem głowy i barków) ruch- unoszenie wyprostowanych ramion w górę z jednoczesnym spięciem mięśni brzucha 5x PR 5xLR

28 TokOpisDoz. ćw. oddechowe wdechy – wydechy wspomaganie ruchem uniesienie i opuszczenie RR3x Leżenie na boku leżenie na lewym boku: ruch– wznosy PN (zewnętrznej) zgiętej w kolanie, wznosy PN prostej w kolanie zmiana strony/boku ruch – wznosy LN (zewnętrznej) zgiętej w kolanie, wznosy LN prostej w kolanie 5xPN 5x LN ćw. oddechowe wdechy – wydechy wspomaganie ruchem uniesienie i opuszczenie RR3x Klęk podpartyklęk podparty: ruch - odwiedzenie N zgiętej w kolanie w bok8x P/L klęk podparty: ruch - naprzemienny wymach NL/NP w tył do poziomu bioder klęk podparty: ruch - jednoczesne unoszenie wyprostowanej LR i PR/ zmiana/PR i LN Klęk podparty: ruch – koci grzbiet 5xP 5xL 8xLR/PN 8xPR/LN 5 x ćw. oddechowe Przejście do pozycji stojącej wdechy – wydechy wspomaganie ruchem uniesienie i opuszczenie RR 3x Postawa rozkroczna ręce na wysokości klatki piersiowej ramiona w górę zgięte: ruch– odwodzenie zgiętych ramion rąk na boki odwodzenie ugiętych ramion na boki (do wyprostu) ramiona proste w bok: krążenie ramion (na zewnątrz/do wewnątrz) 5–8x 10/10

29 TokOpisDoz. ćw. oddechowe postawa zasadnicza: ruch – wznos rąk – wdech nosem, wydech ustami z jednoczesnym opadem 3x ramionaW postawie rozkrocznej (twarzą do ściany): ruch – ugięcia ramion w podporze przodem Podpór przodem przy ścianie: ruch– unoszenie P kolana w kierunku P łokcia/ unoszenie L kolana w kierunku L łokcia Podpór przodem przy ścianie: ruch– unoszenie P kolana w kierunku L łokcia/ unoszenie L kolana w kierunku P łokcia Postawa zasadnicza – ramiona w bok; uniesienie L kolana (z przytrzymaniem 5 sek.); uniesienie P kolana Stanie na PN (LN ugięta w kolanie, ramiona splecione na barkach)/ LN (PN ugięta w kolanie ramiona splecione na barkach) Stanie na PN z zamkniętymi oczami (LN ugięta w kolanie, ramiona splecione na barkach)/LN (PN ugięta w kolanie, ramiona splecione na barkach) 5 sek. lub więcej 10x 5x5 sek. PN/LN 5x5 sek. PN/LN ćw. oddechowe i rozluźniające postawa zasadnicza: ruch: wznos rąk – wdech nosem, wydech ustami z jednoczesnym opadem 3x łydki W podporze przodem przy ścianie wspięcia na łydkach Wspięcia na łydkach bez podporu z ramionami w bok (z zachowaniem równowagi) W postawie rozkrocznej przenoszenie środka ciężkości (raz w przód raz w tył) 20 x 10 x 10x przód/ 10x tył Część końcowa ćw. oddechowe W pozycji wysokiej: wznos – RR wdech powietrza nosem, opuszczenie – RR wydech ustami 3x Zbiórka w dwuszeregu, podsumowanie zajęć, podziękowanie i pożegnanie


Pobierz ppt "Aktywność fizyczna seniorów jako potrzeba i wyzwanie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google