Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

CO SŁYCHAĆ W DŹWIĘKU? CZYLI HISTORIA O DUCHACH… a1a1a1a1 fortepianskrzypcetrąbkaklarnet.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "CO SŁYCHAĆ W DŹWIĘKU? CZYLI HISTORIA O DUCHACH… a1a1a1a1 fortepianskrzypcetrąbkaklarnet."— Zapis prezentacji:

1

2 CO SŁYCHAĆ W DŹWIĘKU? CZYLI HISTORIA O DUCHACH…

3 a1a1a1a1 fortepianskrzypcetrąbkaklarnet

4 PARAMETRY DŹWIĘKU wysokość (częstotliwość) : ilość drgań na sekundę, mierzymy w hercach (Hz) głośność: mierzymy w decybelach (dB) czas trwania: mierzymy w sekundach

5 JAK ZMIERZYĆ BARWĘ DŹWIĘKU?

6 CZĘSTOTLIWOŚĆ REZONANSOWA Gdy w pobliżu zabrzmi dźwięk z taką właśnie częstotliwością, przedmiot zaczyna drgać.

7 pojedynczy dźwięk składa się z wielu dźwięków to tzw. ALIKWOTY (lub: tony składowe) nie słyszymy ich – z wyjątkiem tonu najniższego

8 SZEREG ALIKWOTÓW DŹWIĘKU C

9 123456789101112 FORTEPIAN

10 123456789101112 SKRZYPCE

11 123456789101112 TRĄBKA

12 123456789101112 KLARNET

13 123456789101112 odbierana przez nasze ucho wysokość dźwięku wrażenie barwy

14

15 jakie pojawiają się barwy instrumentalne? czy w przypadku każdego instrumentu łatwo jest określić wysokość dźwięku? czy pojawiają się dobrze brzmiące, „wewnętrznie rezonujące” akordy?

16 Muzykę można tworzyć z dowolnych dźwięków

17 ŹRÓDŁA DŹWIĘKU instrumenty muzyczne inne przedmioty

18 123456789101112 FORTEPIAN

19 123456789101112 SKRZYPCE

20 12345678 INNY PRZEDMIOT

21 UJAWNIANIE ALIKWOTÓW

22

23 MULTIFONY oprócz (lub zamiast) tonu podstawowego słyszymy kilka wyższych alikwotów

24 ŚPIEW ALIKWOTOWY

25 SPEKTRALIZM nurt w muzyce współczesnej powstał w latach 70. w Paryżu, inspiruje wielu twórców do dziś jeden z głównych celów: ujawnianie alikwotów kompozytorzy: Gérard Grisey, Tristan Murail

26 123456789101112 cały ten wykres = SPEKTRUM dźwięku fortepianowego

27 SPEKTRUM =WIDMO =

28 TONY KOMBINACYJNE dźwięki, które słyszymy, choć wcale ich nie ma…

29 TONY KOMBINACYJNE TON SUMACYJNY suma 2 częstotliwości, np. 500 Hz + 300 Hz = 800 Hz powstały w naszym uchu dźwięk jest wyższy od wyjściowych TON RÓŻNICOWY Różnica 2 częstotliwości, np. 500 Hz – 300 Hz = 200 Hz powstały w naszym uchu dźwięk jest niższy od wyjściowych

30 PRZYKŁADY TONÓW RÓŻNICOWYCH


Pobierz ppt "CO SŁYCHAĆ W DŹWIĘKU? CZYLI HISTORIA O DUCHACH… a1a1a1a1 fortepianskrzypcetrąbkaklarnet."

Podobne prezentacje


Reklamy Google