Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III."— Zapis prezentacji:

1 Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III

2 Styl barokowy w sensie formalnym jest w wielu aspektach kontynuacją renesansu w jego manierystycznej fazie. W sensie ideologicznym natomiast jest jego przeciwieństwem, ponieważ renesans, a szczególnie manieryzm były stylami reformacji, a barok i późniejsze rokoko są wyrazem kontrreformacji. Pierwsze wyraźne cechy stylu barokowego pojawiły się w dziełach manierystycznych w drugiej połowie XVI w. (cinquecento), dojrzały styl rozwijał się przez cały wiek XVII, by przejść w fazę rokoka w początkach wieku XVIII. Koniec baroku (którego rokoko jest istotną, ale tylko odmianą) zwiastują zmiany poprzedzające wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej i nadejście oświeceniowego stylu klasycystycznego.

3 Sobór Trydencki obradujący w latach 1545 – 1563, który uważa się za początek reformacji. Jednym z głównych postulatów soborowych był ten, aby sztuka wprzęgnięta została w służbę wiary i przemawiała nie tylko subtelnymi środkami do wyrafinowanych odbiorców, ale była również czytelna dla ludzi prostych. Ponieważ lud prosty był w większości niepiśmienny, mógł do niego przemawiać obraz swoim bogactwem, tajemniczością, emocjonalnym napięciem.

4 Natomiast zupełnie innego charakteru nabrał barok we Francji, w której w 1585 r. urodził się przyszły kardynał Richelieu, twórca absolutyzmu Ludwika XIV. Warto tu zaznaczyć – nawet jeśli w dużym uproszczeniu - zasadniczą różnicę celów i interesów. Jeśli celem Kościoła było umocnienie wiary w prostym ludzie, mógł to osiągnąć wieszając piękne obrazy w pięknych świątyniach. Jeśli absolutnemu monarsze zależało na podkreśleniu swojej potęgi i olśnieniu świata, mógł to osiągnąć przez tworzenie monumentalnych budowli i założeń urbanistycznych. Obrazów wiszących w Wersalu nie mógł oglądać nikt poza członkami dworu, ale pałac wersalski i jego ogrody mógł podziwiać nawet żebrak – bo miał on do tych ogrodów wstęp.

5 Hyacinthe Rigaud, Ludwik XIV - Król Słońce, 1701

6 Barok był stylem absolutystycznego dworu monarchicznego ; -podejmującym przede wszystkim tematykę religijną, przede wszystkim historię męki Pańskiej i żywoty świętych, a także kontemplującym marność doczesności, nieuchronność przemijania i śmierci, Intensywna kolorystyka, silny kontrast, światłocień, realistyczny modelunek postaci, dramatyczna, zagęszczona kompozycja, emocjonalny, wręcz konwulsyjny gest i krańcowość uczuć to cechy odróżniające barok od wyważonego renesansu. Mimo pewnych podobieństw, barok różnił się w zależności od specyfiki kraju, w którym się rozwijał – różnica ta widoczna jest szczególnie w porównaniu baroku włoskiego, francuskiego i holenderskiego.

7 Mistrzowie malarstwa barokowego Annibale Carracci, Pieta 1569

8 Caravaggio, Judith,1598 Diego Velázquez, Wenus ze zwierciadłem, 1644

9 Bartolomé Esteban Murillo, Syn Marnotrawny 1667-70 Rubens, Trzy gracje 1637

10 Antoon van Dyck, Portret Karola I 1635 R embrandt, Lekcja anatomii 1632

11 Rembrandt, Nocna straż 1642

12 Jan Vermeer van Delft, Dziewczyna z perłą 1665

13

14

15 Wielcy architekci Baroku

16 WŁOCHY Giovanni Lorenzo Bernini Plac św. Piotra, kolumnada 1656-67

17 San Carlo alle Quattro Fontane 1640-45 Guarino Guarini

18 Santa Maria della Salute (Wenecja) 1631 – 81 Carlo Maderno

19 Fasada bazyliki św. Piotra 1607

20 Les Invalides, 1676

21 Vaux-le-Vicomte, 1656-61 Louis Le Vau

22 Wersal, 1668-1671 Pałac projektowali architekci królewscy Louis Le Vau i Jules Hardouin-Mansart. Wnętrza urządzał Charles Le Brun

23 kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu 1716

24 Schönbrunn 1700 Johann Lucas von Hildebrandt

25 Belweder w Wiedniu, 1720 Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff

26 Santiago de Compostela, 1738 - 1750 Fray Pedro de la Visitación

27 Sankt Petersburg Carskie Sioło Katarzyny II

28 Wilanów- wzniesiony w latach 1677–1696 dla króla Jana Sobieskiego według projektu Augustyna Locciego i rozbudowany (skrzydła boczne) przez kolejnych właścicieli Wilanowa.

29 Bibliografia pl.wikipedia.org/wiki/Barok www.historia-sztuki.net.pl/barok/sztuka-baroku.htm www.pawlowska.pl/.../barok www.historiasztuki.com.pl /TYLKO DLA ORŁÓW Opracowanie: mgr inż. E. Jakubowska


Pobierz ppt "Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III."

Podobne prezentacje


Reklamy Google