Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III."— Zapis prezentacji:

1 Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III

2 Styl barokowy w sensie formalnym jest w wielu aspektach kontynuacją renesansu w jego manierystycznej fazie. W sensie ideologicznym natomiast jest jego przeciwieństwem, ponieważ renesans, a szczególnie manieryzm były stylami reformacji, a barok i późniejsze rokoko są wyrazem kontrreformacji. Pierwsze wyraźne cechy stylu barokowego pojawiły się w dziełach manierystycznych w drugiej połowie XVI w. (cinquecento), dojrzały styl rozwijał się przez cały wiek XVII, by przejść w fazę rokoka w początkach wieku XVIII. Koniec baroku (którego rokoko jest istotną, ale tylko odmianą) zwiastują zmiany poprzedzające wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej i nadejście oświeceniowego stylu klasycystycznego.

3 Sobór Trydencki obradujący w latach 1545 – 1563, który uważa się za początek reformacji. Jednym z głównych postulatów soborowych był ten, aby sztuka wprzęgnięta została w służbę wiary i przemawiała nie tylko subtelnymi środkami do wyrafinowanych odbiorców, ale była również czytelna dla ludzi prostych. Ponieważ lud prosty był w większości niepiśmienny, mógł do niego przemawiać obraz swoim bogactwem, tajemniczością, emocjonalnym napięciem.

4 Natomiast zupełnie innego charakteru nabrał barok we Francji, w której w 1585 r. urodził się przyszły kardynał Richelieu, twórca absolutyzmu Ludwika XIV. Warto tu zaznaczyć – nawet jeśli w dużym uproszczeniu - zasadniczą różnicę celów i interesów. Jeśli celem Kościoła było umocnienie wiary w prostym ludzie, mógł to osiągnąć wieszając piękne obrazy w pięknych świątyniach. Jeśli absolutnemu monarsze zależało na podkreśleniu swojej potęgi i olśnieniu świata, mógł to osiągnąć przez tworzenie monumentalnych budowli i założeń urbanistycznych. Obrazów wiszących w Wersalu nie mógł oglądać nikt poza członkami dworu, ale pałac wersalski i jego ogrody mógł podziwiać nawet żebrak – bo miał on do tych ogrodów wstęp.

5 Hyacinthe Rigaud, Ludwik XIV - Król Słońce, 1701

6 Barok był stylem absolutystycznego dworu monarchicznego ; -podejmującym przede wszystkim tematykę religijną, przede wszystkim historię męki Pańskiej i żywoty świętych, a także kontemplującym marność doczesności, nieuchronność przemijania i śmierci, Intensywna kolorystyka, silny kontrast, światłocień, realistyczny modelunek postaci, dramatyczna, zagęszczona kompozycja, emocjonalny, wręcz konwulsyjny gest i krańcowość uczuć to cechy odróżniające barok od wyważonego renesansu. Mimo pewnych podobieństw, barok różnił się w zależności od specyfiki kraju, w którym się rozwijał – różnica ta widoczna jest szczególnie w porównaniu baroku włoskiego, francuskiego i holenderskiego.

7 Mistrzowie malarstwa barokowego Annibale Carracci, Pieta 1569

8 Caravaggio, Judith,1598 Diego Velázquez, Wenus ze zwierciadłem, 1644

9 Bartolomé Esteban Murillo, Syn Marnotrawny Rubens, Trzy gracje 1637

10 Antoon van Dyck, Portret Karola I 1635 R embrandt, Lekcja anatomii 1632

11 Rembrandt, Nocna straż 1642

12 Jan Vermeer van Delft, Dziewczyna z perłą 1665

13

14

15 Wielcy architekci Baroku

16 WŁOCHY Giovanni Lorenzo Bernini Plac św. Piotra, kolumnada

17 San Carlo alle Quattro Fontane Guarino Guarini

18 Santa Maria della Salute (Wenecja) 1631 – 81 Carlo Maderno

19 Fasada bazyliki św. Piotra 1607

20 Les Invalides, 1676

21 Vaux-le-Vicomte, Louis Le Vau

22 Wersal, Pałac projektowali architekci królewscy Louis Le Vau i Jules Hardouin-Mansart. Wnętrza urządzał Charles Le Brun

23 kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu 1716

24 Schönbrunn 1700 Johann Lucas von Hildebrandt

25 Belweder w Wiedniu, 1720 Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff

26 Santiago de Compostela, Fray Pedro de la Visitación

27 Sankt Petersburg Carskie Sioło Katarzyny II

28 Wilanów- wzniesiony w latach 1677–1696 dla króla Jana Sobieskiego według projektu Augustyna Locciego i rozbudowany (skrzydła boczne) przez kolejnych właścicieli Wilanowa.

29 Bibliografia pl.wikipedia.org/wiki/Barok /TYLKO DLA ORŁÓW Opracowanie: mgr inż. E. Jakubowska


Pobierz ppt "Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III."

Podobne prezentacje


Reklamy Google