Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016"— Zapis prezentacji:

1 Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
WSKAŹNIKI EWD ZESPÓŁ SZKÓŁ im. O. MARIANA ŻELAZKA W CHLUDOWIE LATA SZKOLNE Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016

2 EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA
Co to jest EWD? Termin edukacyjna wartość dodana (EWD) oznacza zarówno metodę, jak i wskaźnik liczbowy wyliczony tą metodą. Metody EWD to metody statystyczne pozwalające na podstawie zasobów na wejściu (np. wynik na egzaminie poprzedniego etapu kształcenia) oraz wyjściu (np. wynik na egzaminie końcowym) oszacować efektywność nauczania, czyli wkład danej szkoły w końcowy poziom wiedzy uczniów na danym etapie kształcenia. W polskim modelu EWD wykorzystywana jest przede wszystkim informacja o wynikach egzaminacyjnych na kolejnych etapach kształcenia, dlatego też wskaźniki EWD są jednym ze sposobów komunikowania wyników egzaminacyjnych. EWD jest miarą efektywności nauczania w szkole.

3 EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA, CZYLI JAK WYKORZYSTYWAĆ WYNIKI EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH DO OCENY EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA Wprowadzony w 2002 roku system egzaminów zewnętrznych dostarcza obiektywnych danych o osiągnięciach szkolnych. Dane te mogą być wykorzystywane do oceny efektywności nauczania. Jednak by oceny efektywności nauczania formułowane na podstawie wyników egzaminów były adekwatne, należy uwzględnić fakt, że osiągnięcia szkolne ucznia nie zależą tylko od jakości pracy szkoły. Wynik egzaminu jest uwarunkowany trzema grupami czynników: indywidualnych, takich jak zdolności i uprzednie osiągnięcia szkolne, społecznych, takich jak kapitał kulturowy i społeczny rodziny czy wpływ grupy rówieśniczej, szkolnych, takich jak kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli, metody nauczania czy warunki nauczania.

4 POZIOM SZKOŁY WEDŁUG EWD
Wskaźnik EWD jest bardzo pomocny uczniom i rodzicom w chwili podejmowania decyzji o wyborze szkoły. Pozwala szybko wyrobić sobie opinię o danej placówce i jej pracy, przynajmniej w jednym, ale bardzo istotnym obszarze - przygotowaniu uczniów do egzaminów. Szkoły według kryterium EWD zostały podzielone na 5 kategorii: Szkoła sukcesu Szkoła wspierająca Szkoła neutralna Szkoła niewykorzystanych możliwości Szkoła wymagająca pomocy.

5 SZKOŁA SUKCESU Uczniowie osiągają ponadprzeciętny wynik na egzaminie, a szkoła może pochwalić się dodatnim EWD. Graficznie na osi współrzędnych pozycja szkoły mieści się w polu po prawej stronie powyżej osi poziomej, im bliżej prawego rogu tym lepiej.

6 SZKOŁA WSPIERAJĄCA Wprawdzie wynik na egzaminie jest poniżej średniej krajowej, ale EWD jest dodatnie. Wskazuje to na dobra pracę szkoły i nauczycieli, którzy potrafili zmobilizować swoich słabych uczniów do wysiłku i osiągnięcia sukcesu na swoją miarę. Graficznie - pole po lewej stronie, powyżej poziomu osi współrzędnych.

7 SZKOŁA NEUTRALNA Uczniowie osiągnęli wynik przeciętny, bliski średniej krajowej. Gorzej, że EWD wynosi 0, czyli szkoła nie potrafiła zmobilizować swoich uczniów do pracy. Graficznie - elipsa określająca pozycję szkoły znajduje się dokładnie na przecięciu osi współrzędnych.

8 SZKOŁA NIEWYKORZYSTANYCH MOŻLIWOŚCI
Wprawdzie wynik egzaminu jest powyżej średniej krajowej, ale ujemne EWD wskazuje na to, że uczniowie napisali swój test statystycznie gorzej niż ich rówieśnicy mający na sprawdzianie szóstoklasisty ten sam wynik. Sytuacja niepokojąca, bo oznacza, że nauczyciele nie potrafili rozwinąć talentów swoich podopiecznych. Graficznie - pole po prawej stronie, ale poniżej poziomej osi współrzędnych.

9 SZKOŁA WYMAGAJĄCA POMOCY
Oba wskaźniki, czyli wynik egzaminu oraz EWD są poniżej średniej krajowej. Szkoła ma problem sama ze sobą, potrzebne są zmiany w jej organizacji i metodach pracy z uczniami. Graficznie - pole po lewej stronie, poniżej poziomej osi współrzędnych, im niżej tym gorzej.

10 WSKAŹNIKI EWD DLA GIMNAZJUM ZESPOŁU SZKÓŁ im. o. MARIANA ŻELAZKA w CHLUDOWIE W LATACH SZKOLNYCH

11 CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA ROCZNIK 2009 - 2011

12 CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA ROCZNIK 2010 - 2012

13 CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA ROCZNIK 2011 - 2013

14 CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA ROCZNIK 2012 - 2014

15 CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA ROCZNIK 2013 - 2015

16 CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA ROCZNIK 2014 - 2016

17 CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA PORÓWNANIE W LATACH 2009 - 2016

18 CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA W LATACH 2009 - 2011

19 CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA W LATACH 2010 - 2012

20 CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA W LATACH 2011 - 2013

21 CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA W LATACH 2012 - 2014

22 CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA W LATACH 2013 - 2015

23 CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA W LATACH 2014 - 2016

24 CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA PORÓWNANIE W LATACH 2009 - 2016

25 Dziękujemy za uwagę.


Pobierz ppt "Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016"

Podobne prezentacje


Reklamy Google