Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Mechanika układu korbowego. I.Wały korbowe 1.Zasadnicze elementy wału korbowego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Mechanika układu korbowego. I.Wały korbowe 1.Zasadnicze elementy wału korbowego."— Zapis prezentacji:

1 Mechanika układu korbowego

2 I.Wały korbowe

3 1.Zasadnicze elementy wału korbowego

4 2.Schemat wału korbowego silnika czterocylindrowego i sześciocylindrowego rzędowego słabo i mocno obciążonego

5 a). mocno obciążonego

6 b).słabo obciążonego

7 3.Wymagania stawiane wałom Wytrzymały na skręcanie i zginanie, Wytrzymały na skręcanie i zginanie, Odporny na zmęczenie, Odporny na zmęczenie, Dostatecznie sztywny, Dostatecznie sztywny, Czopy korbowe i główne-odporne na ścieranie. Czopy korbowe i główne-odporne na ścieranie.

8 4.Materiały i technologia wykonania wałów korbowych. Stal węglowa wyższej jakości lub stal stopowa – odkuwka, Stal węglowa wyższej jakości lub stal stopowa – odkuwka, Żeliwo sferoidalne – odlew. Żeliwo sferoidalne – odlew.

9 5.Kolejność zapłonu (pracy cylindrów) silników cztero- i sześciocylindrowych lub lub lub lub

10 II.Koła zamachowe oraz panewki i ich rodzaje

11 1.Zadania koła zamachowego Zmniejszenie nierównomierności obrotów wału korbowego, wywołanej kolejnymi suwami pracy, Zmniejszenie nierównomierności obrotów wału korbowego, wywołanej kolejnymi suwami pracy, Czołowa powierzchnia koła spełnia rolę tarczy oporowej sprzęgła, Czołowa powierzchnia koła spełnia rolę tarczy oporowej sprzęgła, Na obrzeżu koła nasadzony jest zwykle wieniec zębaty, współpracujący z kołem zębatym rozrusznika. Na obrzeżu koła nasadzony jest zwykle wieniec zębaty, współpracujący z kołem zębatym rozrusznika.

12

13 2.Materiały na koła zamachowe Żeliwo, Żeliwo, Staliwo. Staliwo.

14 3.Rodzaje łożysk stosowanych w silnikach spalinowych Ślizgowe, Ślizgowe, Toczne. Toczne.

15 4.Rodzaje łożysk ślizgowych Łożyska główne: Łożyska główne: -półpanewki grubościenne, -półpanewki grubościenne, -półpanewki cienkościenne. -półpanewki cienkościenne. Łożyska korbowe: Łożyska korbowe: -półpanewki cienkościenne. -półpanewki cienkościenne. Tulejki. Tulejki.

16 a). Półpanewka grubościenna

17 b). Półpanewka cienkościenna

18 5.Sposoby unieruchamiania panewek

19 a). Za pomocą kołków-grubościenne

20 b). Za pomocą występów -cienkościenne

21 6.Rodzaje stopów łożyskowych Cynowo-ołowiowe, Cynowo-ołowiowe, Miedziowo-ołowiowe, Miedziowo-ołowiowe, Aluminiowo-cynowe. Aluminiowo-cynowe.

22 7.Rodzaje łożysk tocznych stosowanych w silnikach spalinowych

23 a). Igiełkowe

24 b). kulkowe lub wałeczkowe (rolkowe)

25 III.Wyrównoważanie silnika

26 1.Najważniejsze siły działające na układ korbowy a). Siły gazowe, Są wynikiem działania na denko tłoka ciśnienia gazów zawartych w cylindrze, Są wynikiem działania na denko tłoka ciśnienia gazów zawartych w cylindrze, b). Siły masowe; - siły bezwładności – powstające wskutek bezwładności mas układu korbowego wykonującego ruch postępowo-zwrotny, - siły bezwładności – powstające wskutek bezwładności mas układu korbowego wykonującego ruch postępowo-zwrotny, - siła odśrodkowa - powstająca pod wpływem wykonywania przez wał korbowy ruchu obrotowego. - siła odśrodkowa - powstająca pod wpływem wykonywania przez wał korbowy ruchu obrotowego.

27

28 2. Pojęcie wyrównoważenia silnika Zabiegi mające na celu ograniczenie drgań powstających wskutek działania w/w sił, a które niekorzystnie wpływają na trwałość silnika i napędzanych przez niego mechanizmów, nazywamy wyrównoważeniem silnika. Zabiegi mające na celu ograniczenie drgań powstających wskutek działania w/w sił, a które niekorzystnie wpływają na trwałość silnika i napędzanych przez niego mechanizmów, nazywamy wyrównoważeniem silnika.

29 3.Sposoby wyrównoważenia silnika Wyrównoważenie uzyskuje się przez: a). Zastosowanie układu wielocylindrowego o parzystej liczbie cylindrów i symetrycznym układzie wykorbień wału korbowego, a). Zastosowanie układu wielocylindrowego o parzystej liczbie cylindrów i symetrycznym układzie wykorbień wału korbowego, b). Umieszczenie na ramionach wału korbowego przeciwciężarów równoważących działanie sił odśrodkowych, b). Umieszczenie na ramionach wału korbowego przeciwciężarów równoważących działanie sił odśrodkowych, c). Zastosowanie specjalnych układów przeciwciężarów do zrównoważenia sił bezwładności.

30 4.Zasada wyrównoważenia sił odśrodkowych

31 5.Przykłady rozmieszczenia przeciwciężarów w mechanizmach korbowych silników o rozmaitych układach konstrukcyjnych

32

33

34

35

36


Pobierz ppt "Mechanika układu korbowego. I.Wały korbowe 1.Zasadnicze elementy wału korbowego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google