Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZASADY DOBREJ PREZENTACJI PowerPoint OpenOffice Strony www Wszystko powinno się robić tak prosto, jak tylko to jest możliwe - ale nie prościej. Albert.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZASADY DOBREJ PREZENTACJI PowerPoint OpenOffice Strony www Wszystko powinno się robić tak prosto, jak tylko to jest możliwe - ale nie prościej. Albert."— Zapis prezentacji:

1 ZASADY DOBREJ PREZENTACJI PowerPoint OpenOffice Strony www Wszystko powinno się robić tak prosto, jak tylko to jest możliwe - ale nie prościej. Albert Einstein

2 PROJEKTOWANIE SKUTECZNEJ PREZENTACJI Przejrzysty układ slajdu Elegancka grafika Zwięzła treść Animacje

3 SAMODZIELNIE A MOŻE SZABLON Na dobry początek szablon i tło Pamiętaj 30 min pokaz min 10 slajdów

4 Przejrzysty układ slajdu Dobranie kroju i koloru pisma Wielkość nie mniejsza niż 32 pkt. Czcionka ARIAL VERANDA HELVETICA Pismo jednolite ostrożnie z kolorami NIE PISZ DŁUGIEGO TEKSTU WERSALIKAMI Nie podkreślaj tekstu

5 Przejrzysty układ slajdu Powinieneś WYTŁUŚCIĆ Lub POCHYLIĆ Zmienić kolor Wypunktować  lub podkreślić wcięciem  umocnić kolorem

6 Elegancka grafika Na jasne tło ciemne napisy Na ciemne tło jasne napisy Potrafić dobrać kolory by nie raziły Potrafić dobrać kolory

7 Zwięzła treść Tekst piszemy zwięźle zrozumiałym językiem Slajdy nie muszą zawierać kompletnej wiedzy na dany temat Większość wiedzy przekazujemy ustnie Najważniejszy w działaniu jest porządek. Platon

8 SZKOLENIA TYPU M CEL SZKOLENIA TREŚCI SZKOLENIA EFEKTY KOŃCOWE

9 Struktury logiczne stron i witryn wwww STRUKTURA KROKOWA - LINIOWA DRZEWIASTA SIECIOWA KOMBINOWANA

10 KROKOWA - LINIOWA

11 DRZEWIASTA

12 SIECIOWA

13 KOMBINOWANA

14 Nie wystarczy mówić do rzeczy. Trzeba jeszcze mówić do ludzi. Stanisław Jerzy Lec Prawdziwe krasomówstwo polega na tym aby powiedzieć wszystko co konieczne - i rzeczywiście powiedzieć tylko to, co konieczne. La Rochefoucauld Są dwa rodzaje mówców: ci, którzy się denerwują i kłamcy. Mark Twain Mówić trzeba prosto, a myśleć w sposób skomplikowany - nie na odwrót. Franz Josef Strauss

15 Gdy chcemy pokazać piękno krajobrazu, nie zmuszajmy do pamiętania wysokości szczytu. Ludwik Hirszfeld Dziwne, jak ludzie muszą byle co powiedzieć, byle czym się popisać w chwilach, w których wiedzą, że najrozsądniej cicho siedzieć. Jan Maria Rostworowski Recepta na znudzenie - to mówić o wszystkim. Wolter Uśmiech kosztuje znacznie mniej niż elektryczność, a daje znacznie więcej swiatła. Przysłowie szkockie

16 Być mówcą nauczonym myśl daremna, pusta: Nie z głowy, z serca idzie mowa złotousta. Julian Korsak Nauczycielem wszystkiego jest praktyka. Juliusz Cezar Wszystko powinno się robić tak prosto, jak tylko to jest możliwe - ale nie prościej. Albert Einstein Bo kto wiele słów wylewa, niewiele mądrości miewa. Biernat z Lublina

17 Prezentacja w ostatniej chwili Może zdarzyć ci się sytuacja, w której dowiadujesz się, że masz "na jutro" przygotować prezentację. Co wtedy robić? Po pierwsze: nie wpadaj w panikę. To nic nie pomoże. Po drugie: zastanów się, co z dotychczasowego "dorobku prezentacyjnego" możesz wykorzystać. Następnie przeprowadź standardowy proces przygotowania prezentacji, tylko w znacznie szybszym tempie niż normalnie. Znajdź (określ) główną myśl swojego wystąpienia (możesz napisać ją wielkimi literami i powiesić na ścianie, żeby towarzyszyła ci do jutra). Znajdź trzy najważniejsze zagadnienia, o których będziesz mówił. Także je zapisz. Koniecznie przemyśl początek swojego wystąpienia; jeśli ci to pomoże - zapisz go i naucz się dobrze. Nigdy nie planuj przepraszania publiczności za to, że "prezentacja nie jest najlepiej przygotowana bo dowiedziałem się o niej wczoraj". Nie przepraszaj. Nie tłumacz się. Jeśli dobrze czujesz się w temacie, którego dotyczy prezentacja rozważ możliwość skrócenia jej czasu na rzecz dyskusji z publicznością. Albo jeszcze lepiej - zaplanuj takie miejsca w prezentacji, w których wywołasz taką dyskusję i będziesz ją prowadził. Jeśli masz jakieś ulubione slajdy, których używasz w większości twoich prezentacji - umieść je na początku - będzie ci łatwiej wytworzyć rytm wystąpienia. Koniecznie opracuj co najmniej trzy całkiem nowe slajdy. Nie wypełniaj prezentacji "na siłę" slajdami, które nie mają związku z tematem. Nowe prezentacje zazwyczaj trwają dłużej niż się tego spodziewasz. Mniej slajdów wystarczy. Przemyśl jak zakończysz prezentację. Jeśli ci to pomoże, zapisz kilka zdań podsumowania i naucz się ich. Jutro, to już niedługo. A więc niedługo będzie po wszystkim. Tylko nie stosuj tego jako uproszczonej wymówki aby przestać się przejmowac i "odklepać" prezentację. Przejmuj się. Ale twórczo. Myśl pozytywnie. Na pewno się uda.

18 Masz prezentację za tydzień? Są dwie wiadomości. Druga jest dobra. A pierwsza? To zależy. Bo jest ona taka, że jeśli prezentacja jest za tydzień to powinieneś ją już mieć prawie gotową, ze sprawdzonym planem, dopracowanymi pomocami wizualnymi, i najlepiej po próbach. Brzmi egzotycznie? Uwierz lub nie, ale są ludzie, którzy w ten właśnie sposób pracują. (Potem mówi się o nich "dobrzy mówcy"). A druga wiadomość (dobra) jest taka, że nie jest jeszcze za późno, żeby dobrze przygotować się do prezentacji. Zakładam, że wiesz o czym będziesz mówił (masz zdefiniowany cel), wiesz do kogo będziesz mówił (wiesz jaka publiczność będzie cię słuchać) i wybrałeś już materiał, który będziesz wykorzystywał (nie możesz mówić wszystkiego co wiesz, bo zakładam, że wiesz znacznie więcej, niż zdążysz powiedzieć w czasie przewidzianym na prezentację). Jeżeli chcesz to sprawdzić wykonaj następujące ćwiczenia: 1.Nie patrząc w swoje notatki i na slajdy powiedz jaki jest temat (tytuł) twojej prezentacji. Następnie powiedz w jednym zdaniu jaki jest jej cel (co chcesz osiągnąć). 2.Teraz podaj trzy (dokładnie trzy) najważniejsze rzeczy z twojej prezentacji (na tym etapie możesz jeszcze zaglądać do materiałów, ale dzień przed prezentacją masz to umieć z pamięci :) 3.Opisz w trzech zdaniach trzech najważniejszych uczestników twojej prezentacji (po trzy zdania na kazdego:). Jeśli będzie to prezentacja na konferencji opisz jednego, dwóch lub trzech "typowych" gości jakich się spodziewasz. Nie chodzi oczywiście o to w jakich będą garniturach tylko o to: czym się zajmują, jakie są ich doświadczenia i czego oczekują po twojej prezentacji. 4.Wróć do poprzedniego punktu i upewnij się, że wszystko się zgadza (najważniejsze tezy twojej prezentacji odpowiadają najważniejszym oczekiwaniom twoich gości). 5.Wylosuj dowolny slajd spośród tych, których będziesz używał (o ile będziesz używał pomocy wizualnych). Ile czasu w prezentacji przewidujesz na jego omówienie? Teraz odłóż go, powtórz z pamięci tytuł i mów na ten temat (z głowy) przez czas trzy razy dłuższy. A teraz pora na przegląd techniczny twoich materiałów pomocniczych - plansz, czyli slajdów lub innych pomocy wizualnych (planszami nazywam wszystko, co będziesz pokazywał, niezależnie czy będzie to prezentacja wyświetlana z komputera, z folii, czy slajdów 35mm): Jeżeli masz więcej niż 12-15 plansz, to na początku pokaż plan prezentacji. Jeżeli plansz jest już około 30 lub więcej to plan powinieneś powtórzyć za każdym razem, gdy przechodzisz do nowego zagadnienia. Pierwszą planszą powinna być plansza tytułowa z tematem wystąpienia, twoim nazwiskiem, nazwą firmy, którą reprezentujesz. Wskazane jest aby była też na niej informacja dla kogo (lub u kogo) prowadzisz prezentację - nazwa firmy, tytuł konferencji lub inne określenie wydarzenia w czasie którego prezentujesz. Dobre wrażenie robi umieszczona na początku prezentacji (przed lub po planie) plansza z jakimś hasłem przewodnim, główną myślą, cytatem, lub innym przedstawieniem idei prezentacji. Bezwzględnie powinna wystąpić plansza z podsumowaniem zawierająca wnioski z prezentacji. Przeglądając plansze i tworząc nowe pamiętaj o podstawowych zasadach: Każda plansza powinna mieć tytuł. Na planszy umieszczaj nie więcej niż 5-6 linijek tekstu. Nie może to być ciągły akapit ale raczej zbiór haseł. Litery powinny mieć wielkość co najmniej 20pt. Rysunki powinny być czytelne, bez szczegółów. Tekst pisz dobrze czytelną czcionką, bez udziwnień, wyrównuj do lewej. Unikaj pisania samymi dużymi literami (wersalikami) - taki tekst jest trudniejszy do przeczytania. Ważniejszy jest lewy górny róg planszy i jej górna część od pozostałego obszaru. Ważne informacje umieszczaj na początku albo odpowiednio wyróżniaj. Nie przesadzaj z kolorami (najwyżej 3-4 na jednej planszy) i bądź konsekwentny w ich stosowaniu. Przez najbliższy tydzień (do prezentacji) masz czas na ewentualne korekty, niewielkie zmiany a przede wszystkim ćwiczenia.

19 Są dwie wiadomości: zła i zła. Pierwsza jest taka, że nie ma uniwersalnych recept na odpowiadanie na trudne pytania; są co najwyżej pewne zasady, wskazówki, dobre zwyczaje, których przestrzeganie może pomóc wybrnąć z trudnej sytuacji. Druga wiadomość jest taka, że rzadko udaje się te wskazówki zastosować w momencie, gdy właśnie trzeba odpowiedzieć na trudne pytanie. Potem - owszem. Po kwadransie, po godzinie, następnego dnia następuje olśnienie: no przecież mogłem powiedzieć to i to. Mogłem zareagować taki i tak. Ależ byłem głupi... I tu zaczynają się dobre wiadomości. Jeżeli doświadczasz takiej właśnie sytuacji, to bardzo dobrze. To znaczy, że jednak było jakieś wyjście z opresji. Jeżeli nawet nienajlepiej poradziłeś sobie tym razem, to następnym może być już lepiej. Wszystkie recepty, przepisy, reguły nie są nic warte bez ich wypróbowania, zastosowania i przećwiczenia. Jeżeli więc masz taką myśl (przecież mogłem odpowiedzieć tak...) to natychmiast wykonaj następujące ćwiczenie: Przywołaj w myślach tę sytuację, którą przeżywałeś przed kwadransem, godziną czy wczoraj - sytuację trudnego pytania. Usłysz je jeszcze raz z ust tej samej osoby, która je zadała. I zobacz siebie jak odpowiadasz na nie w sposób, który już teraz znasz. Zobacz jak dobre sprawia to wrażenie. Jak logiczna, przejrzysta i jednoznaczna jest twoja odpowiedź. Jak dobre wrażenie robi na publiczności. Powtarzaj sobie ten obraz wielokrotnie. Ćwiczenie czyni mistrza itd... Takie ćwiczenie pozwala wytrenować pewien mechanizm reagowania nie tylko na to konkretne pytanie (szansa na to, że dokładnie takie samo pytanie padnie na następnej prezentacji jest niewielka). Ale wszelkie pytania oparte na podobnym schemacie będziesz mógł "obsłużyć" analogicznie. Poza tym wyobrażanie sobie, jak zwycięsko wychodzisz z opresji zaciera powoli wspomnienie tej nieprzyjemnej chwili, kiedy nie mogłeś sobie zbyt dobrze poradzić. Po co zamartwiać się czymś co już nastąpiło i czego zmienić już nie możesz? Ważne, że już wiesz jak z podobną sytuacja radzić sobie w przyszłości. Jeśli natomiast nie masz takiego olśnienia (no przecież mogłem odpowiedzieć tak...) to spróbuj znaleźć odpowiedź metodami tradycyjnymi: poszukaj w literaturze, popytaj bardziej doświadczonych kolegów, posiedź chwilę nad kartką papieru i wygeneruj jakieś rozwiązanie. A potem przeprowadź opisane wcześniej ćwiczenie. I końcowa dobra wiadomość: trudne i kłopotliwe pytania nie są czymś nagminnym, czymś co zawsze musi nastąpić. Naprawdę w większości przypadków publiczność jest nastawiona pozytywnie i nie ma intencji sprawiania kłopotu prezenterowi.

20 Łatwo jest mówić, gdy ma się coś do powiedzenia, ale trudno jest mieć coś do powiedzenia, gdy trzeba mówić. Tadeusz Kotarbiński Dobre sformułowanie warte jest prawie tyle samo, co dobra myśl. Lichtenberg Być mówcą nauczonym myśl daremna, pusta Nie z głowy, z serca idzie mowa złotousta. Julian Korsak Gdy się chce trafić do umysłu kogoś trzeba przemawiać językiem jego zainteresowań. Zbigniew Trzaskowski Najważniejszy w działaniu jest porządek. Platon


Pobierz ppt "ZASADY DOBREJ PREZENTACJI PowerPoint OpenOffice Strony www Wszystko powinno się robić tak prosto, jak tylko to jest możliwe - ale nie prościej. Albert."

Podobne prezentacje


Reklamy Google