Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak skutecznie uczyć się języków obcych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak skutecznie uczyć się języków obcych"— Zapis prezentacji:

1 Jak skutecznie uczyć się języków obcych
Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań

2 Czego się dowiesz z tej prezentacji: (jeśli chcesz przejść do tematu, kliknij w niego)
Jakie struktury mózgowe odpowiedzialne są za uczenie się języka obcego? Co się dzieje w Twoim mózgu, gdy się uczysz? Jak skutecznie uczyć się języka? Dlaczego warto się uczyć?

3 Język w Mózgu SPIS TREŚCI

4 Ośrodek Broki odpowiedzialny za produkcję mowy Ośrodek Wernickego odpowiedzialny za rozumienie mowy Hipokamp odpowiedzialny za zapamiętywanie

5 Po urodzeniu przybywa ich w hipokampie i opuszce węchowej.
MIT : Z wiekiem liczba neuronów maleje FAKTY: 1. Najwięcej neuronów powstaje w okresie prenatalnym (ok. 90 miliardów!!). Po urodzeniu przybywa ich w hipokampie i opuszce węchowej. 2. Synaptogeneza (powstawanie połączeń neuronalnych) trwa przez całe życie! 3. To ten proces ma największe znaczenie w uczeniu się. Gdy się uczysz, liczba połączeń między neuronami wzrasta.

6 To od Ciebie zależy intensywność synaptogenezy
To od Ciebie zależy intensywność synaptogenezy! Jeśli chcesz być sprawny do późnych lat starości, ucz się nowych rzeczy, rozwijaj swoje zainteresowania i unikaj rutyny. Badania pokazują, że osoby aktywne umysłowo są mniej narażone na choroby wieku starczego! Bądź aktywny i wysypiaj się! Aktywność fizyczna spowalnia proces starzenia się mózgu, a sen go regeneruje i pozwala na konsolidację informacji uzyskanych w trakcie dnia.…..

7 Jak zapamiętujemy? W wyniku nowych zdarzeń, działania nowych bodźców w układzie nerwowym powstają (biochemiczne, strukturalne etc.) trwałe ZMIANY. Zmiany te to ślady pamięciowe tzw. engramy. Pamięć krótkotrwała ma charakter elektryczny, zapamiętujemy w wyniku jednoczesnego pobudzenia kilku grup neuronów. Mechanizm formowania pamięci długotrwałej tłumaczy teoria plastyczności synaptycznej, która sprowadza się do reguły: Silne połączenie między neuronami = silne wspomnienie

8 Jak to Jest zrobione? SPIS TREŚCI

9 Rodzaje pamięci Krótkotrwała: Długotrwała: Sensoryczna:
przechowuje informacje do kilkunastu sekund np. listę słów. Długotrwała: to trwały magazyn, przechowuje informacje nawet przez całe życie. Sensoryczna: (pamięć zmysłów) przechowuje bodźce sensoryczne do 0,5 s.

10 Jak się uczymy? Uczenie się to przenoszenie śladu pamięciowego z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej – czyli konsolidacja PAMIĘĆ KRÓTKOTRWAŁA konsolidacja PAMIĘĆ DŁUGOTRWAŁA Zależy od HIPOKAMPA

11 Uwaga Uwaga jest selektywna i niepodzielna – działa jak reflektor: zwracamy uwagę tylko na to, co jest w jego blasku. Koncentracja uwagi jest niezbędna do efektywnej nauki!

12 Jak Uczyć się Skutecznie Języków Obcych?
SPIS TREŚCI

13 # 1 Poznaj swój organizm Jeżeli jesteś studentem, to na pewno już doskonale wiesz, w jakiej porze dnia uczysz się najefektywniej. Jeśli nie, najłatwiej sprawdzić to w praktyce. Ucz się o różnych godzinach, i zwróć uwagę na to, kiedy jesteś najbardziej skoncentrowany i najwięcej zapamiętujesz.

14 # 2 Ucz się krótko i intensywnie Badania pokazują, że najlepsze rezultaty przynoszą ok. 25 minutowe sesje oddzielone krótkimi przerwami. Nie oznacza to jednak, że masz sztywno trzymać się tego czasu. Jeśli po 15 minutach czujesz, że spada Twój poziom koncentracji - zrób przerwę. Jeżeli jesteś w stanie uczyć się dłużej, ucz się. Uczenie się z przerwami pomaga zwiększyć żywotność komórek nerwowych w hipokampie.

15 # 3 Kontekst Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego pracując w zespole, każdy jego członek uważa, że zrobił najwięcej? Nawet największy leń potrafi wykłócać się, że wykonał najtrudniejszą pracę. To dlatego, że zapamiętujemy, to co dotyczy NAS! Wykorzystaj to i ucząc się nowych słów twórz z nich zdania i dialogi, które będą opisywały wydarzenia z Twojego życia.

16 # 4 Bazuj na tym, co już wiesz Ucząc się nowych pojęć czy struktur gramatycznych, twórz skojarzenia z wiedzą, którą już posiadasz. Szukaj powiązań i synonimów, w ten sposób stworzysz połączenia z informacjami, które już są w pamięci długotrwałej i łatwiej Ci będzie przywołać nowe słowa.

17 # 5 Mów na głos Ośrodek Broki, który odpowiada za produkcję mowy jest mocno połączony z korą motoryczną, dlatego gdy chcesz nauczyć się mówić w języku obcym nie wystarczy, że pomyślisz o danym słowie. Aby utrwalić nowe słowo, musisz je powtarzać na głos.

18 # 6 Koduj podwójnie Już w 1971 r
# 6 Koduj podwójnie Już w 1971 r. Allan Paivio przedstawił koncepcję podwójnego kodowania, według której dochodzące do nas informacje przetwarzane są słuchowo i obrazowo. Jeżeli nie możesz zapamiętać nowych słów, znajdź zdjęcie, które przedstawia to słowo lub się z nim kojarzy. Najlepiej jeśli będzie wywoływało u Ciebie jakieś emocje np. będzie śmieszne.

19 # 7 Zapomnij o liście Uczenie się nowych słów z listy nie jest dobrą metodą. O wiele skuteczniejsze są pewnie znane Ci fiszki – czyli małe karteczki, na których na jednej stronie zapisane jest słowo w języku polskim, a na odwrocie w języku, którego chcesz się nauczyć. Najlepszy efekt osiągniesz robiąc fiszki samodzielnie przy użyciu kartek i długopisu, ale możesz też skorzystać z ich elektronicznych odpowiedników. Na przykład:

20 # 8 Rusz głową Najlepszą metodą na zapamiętywanie nowych słów jest tworzenie skojarzeń i wizualizacji. Przykład: El pollo w języku hiszpańskim oznacza „kurczak”. Aby zapamiętać to słowo wyobraź sobie kurnik pełen kurczaków w kolorowych koszulkach polo. Im Twoje wyobrażenie będzie żywsze, pełne kolorów i szczegółów, tym mocniejszy będzie ślad pamięciowy.

21 # 9 Baw się! Jeżeli któraś z metod nauki Ci nie odpowiada – zrezygnuj z niej. Nie nauczysz się zbyt wiele, jeśli nauka będzie dla Ciebie przykrym obowiązkiem. Dlatego oglądaj filmy i czytaj książki w oryginale, słuchaj muzyki. Nie tylko zaczniesz czerpać przyjemność z nauki, ale także będziesz uczyć się słów w kontekście.

22 # 10 Motywuj się Co się zmieni w Twoim życiu? Potraktuj naukę jak rzucanie nałogu albo zrzucanie zbędnych kilogramów: znajdź kogoś, z kim możesz się uczyć, wyobrażaj sobie, że już mówisz płynnie i jakie osiągasz z tego korzyści. Zastanów się, co osiągniesz dzięki opanowaniu języka obcego?

23 # 11 Powtarzaj Niestety bez powtarzania nie ma uczenia się. Przyjmuje się, że aby zapamiętać dany materiał należy go powtórzyć: 10 minut po nauczeniu się, po 1 godzinie, na następny dzień, po miesiącu, po pół roku.

24 # 12 Odpoczywaj Po zakończeniu nauki zamknij oczy i zadbaj, by przez kolejne 10 minut nic Ci nie przeszkadzało i… zrelaksuj się  Badania naukowców z Uniwersytetu w Edynburgu pokazują, że taki prosty i przyjemny zabieg sprzyja zapamiętywaniu.

25 Jakie korzyści Wynikają z Nauki Języka Obcego?
SPIS TREŚCI

26 Znając język obcy zarabiasz 27% więcej niż pracownicy nie posługujący się językiem obcym. Jeżeli znasz 3 języki - możesz zarabiać 3 razy więcej. Studenci uczący się przez 30 minut tygodniowo dodatkowo języka obcego mają wyższe oceny na studiach niż ich koledzy. Osoby bilingwalne posiadają lepszą kontrolę uwagi, mają pojemniejszą pamięć roboczą oraz lepiej sobie radzą z myśleniem abstrakcyjnym U osób starszych, posługujących się wieloma językami, ryzyko demencji i choroby Alzheimera jest niższe.

27 Kontakt POWODZENIA !  Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c
Poznań SPIS TREŚCI źródła fotografii użytych w prezentacji

28 Prezentację przygotowała:
Magdalena Żądkowska

29 Źródła Grafika: http://www.languagebrain.ru/?page_id=2956

30 Źródła Treść Rostowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin, s Mayer, R. E. & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38(1),


Pobierz ppt "Jak skutecznie uczyć się języków obcych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google