Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBogusław Brzeziński Został zmieniony 8 lat temu
1
Modelowanie Procesów Biznesowych
2
Dlaczego modelujemy procesy biznesowe? Żeby je zrozumieć Żeby je wizualizować - zobrazować
3
Modelowanie procesów Określa kolejność i miejsce realizacji funkcji przedsiębiorstwa Określa kolejność i miejsce realizacji funkcji przedsiębiorstwa Umożliwia i ułatwia komunikację pomiędzy Umożliwia i ułatwia komunikację pomiędzy różnymi działami firmy różnymi działami firmy Użytkownikami a procesami Użytkownikami a procesami Projektantami a programistami Projektantami a programistami Pozwala na zrozumienie funkcjonowania organizacji Pozwala na zrozumienie funkcjonowania organizacji
4
PrzeglądPrzegląd Modelowanie procesów biznesowych i ich komponenty Modelowanie procesów biznesowych i ich komponenty Jednostka Organizacyjna Jednostka Organizacyjna Krok procesowy Krok procesowy Zdarzenie Zdarzenie Przepływ Przepływ Process Modeler Process Modeler Praca z diagramami procesów Praca z diagramami procesów Modelowanie procesów biznesowych i ich komponenty Modelowanie procesów biznesowych i ich komponenty Jednostka Organizacyjna Jednostka Organizacyjna Krok procesowy Krok procesowy Zdarzenie Zdarzenie Przepływ Przepływ Process Modeler Process Modeler Praca z diagramami procesów Praca z diagramami procesów
5
Modelowanie procesów – w kontekście Analyze Design Browser: http:// Hollywood X Action Edit Block Filed+ Customers: Application ProcessInformation Build Business Requirements
6
Modelowanie procesów Opisuje działanie biznesu Pokazuje strukturę i zależności pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Pokazuje komunikację pomiędzy jednostkami wewnątrz firmy stanowi podstawę wyglądu aplikacji Opisuje działanie biznesu Pokazuje strukturę i zależności pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Pokazuje komunikację pomiędzy jednostkami wewnątrz firmy stanowi podstawę wyglądu aplikacji
7
Elementy Diagramu procesów biznesowych KrokprocesowyKrokprocesowy PrzepływPrzepływ WyzwalaczWyzwalacz ZdarzeniewychodząceZdarzeniewychodzące JednostkaorganizacyjnaJednostkaorganizacyjna FRONT DESK FOOD LAB KierunekprocesuKierunekprocesu
8
Jednostka organizacyjna DELIVERY SERVICE Kto? Który dział?
9
Jednostka organizacyjna Określa miejsce realizacji poszczególnych procesów Określa miejsce realizacji poszczególnych procesów Może dotyczyć jednostki organizacyjnej lub osoby o określonych kompetencjach Może dotyczyć jednostki organizacyjnej lub osoby o określonych kompetencjach
10
Tworzenie jednostki organizacyjnej UNSPECIFIED 1. Choose Create Organization Unit 2. Click in Unspecified box 3. Enter name in dialog box Name Short Name
11
Struktura organizacyjna Commercial SalesPurchasingAccounting Direct Sales VAR Financial Accounting Management Accounting Commercial Sales Direct Sales VAR Purchasing Accounting Financial Accounting Management Accounting
12
Struktura organizacyjna Commercial Sales Direct Sales VAR Purchasing Accounting Financial Accounting Management Accounting
13
Proces opisuje operację składową działalności przedsiębiorstwa Definicja zależności procesów Zależność procesu B od procesu A oznacza że proces B nie może się rozpocząć dopóki nie zakończy się proces A Zależność procesu B od procesu A oznacza że proces B nie może się rozpocząć dopóki nie zakończy się proces A Powody zależności Powody zależności Informacyjne Informacyjne Produkcyjne Produkcyjne Prawne Prawne inne inne
14
Record order Print order Proces bazowy i kroki procesowe Kroki procesowe Satisfy customer order Proces Bazowy:
15
Rodzaje procesów Operacja składowa (process step) Operacja składowa (process step) Punkt wprowadzania danych Punkt wprowadzania danych Punkt decyzyjny Punkt decyzyjny Raport Raport zewnętrzny zewnętrzny wewnętrzny wewnętrzny
16
Typy kroków procesowych Record customer order Wprowadzanie danych Generyczny Cook products Agree on cost and timing? Punkt decyzyjny Print customer’s bill Raport
17
Tworzenie kroku procesowego UNSPECIFIED DELIVERY SERVICE 1. Choose Create Process Step 2. Click in swim lane 3. Enter definition and label Label Type Short Definition Label Type
18
PrzepływyPrzepływy “We don’t start to print the customer’s bill until the customer has agreed the total price and how long it will take to deliver the order” Print customer’s bill Agree on cost and timing? 1 2
19
Typy Przepływów Przepływ (Flow) Przepływ (Flow) Temporalny (zależność czasowa) Temporalny (zależność czasowa) Danych Danych Materialny Materialny
20
ZdarzeniaZdarzenia Wyzwalacze Wyzwalacze DESK RECEPTION DESK CUSTOMER REQUESTS FOOD Record customer order Outcome – zdarzenia wychodzące Outcome – zdarzenia wychodzące DELIVERY SERVICE CUSTOMER SATISFIED Deliver goods to customer
21
Zdarzenia Wyzwalacz – bodziec do podjęcia realizacji określonych decyzji Wyzwalacz – bodziec do podjęcia realizacji określonych decyzji Typy wyzwalaczy Typy wyzwalaczy Okresowy Okresowy Systemowy Systemowy Inny Inny
22
Zdarzenia - Wyniki Wynik (Outcome) –jest efektem realizacji sekwencji czynności Wynik (Outcome) –jest efektem realizacji sekwencji czynności Typy wyników Typy wyników Okresowy Okresowy Systemowy Systemowy Inny Inny
23
Tworzenie wyzwalaczy... Record customer order RECEPTION DESK Name Type... i Outcomes DELIVERY SERVICE Deliver goods to customer Type Name
24
Składnica Składnica to magazyn informacji, materiałów lub inny Składnica to magazyn informacji, materiałów lub inny Typy składnic Typy składnic Informacyjna (data store) Informacyjna (data store) Materialna Materialna Ogólna Ogólna
25
Magazyny, przepływy i zdarzenia wychodzące Store Clerk Store Manager Unspecified Check for Booking No booking exists Copy available to rent Return copy to shelf Notify Customer Copy reserved Reserved copies Store Shelf Bookings Data flow Material flow Temporal flow Data store Material store Store Manager Booking exists Rules
26
Praca z diagramem procesów Dołączanie istniejących obiektów Dołączanie istniejących obiektów Edycja obiektów Edycja obiektów Usuwanie obiektów Usuwanie obiektów Z diagramu (Cut) Z diagramu (Cut) Z Repozytorium (Delete from Repository) Z Repozytorium (Delete from Repository) Zapisywanie diagramów Zapisywanie diagramów Dołączanie istniejących obiektów Dołączanie istniejących obiektów Edycja obiektów Edycja obiektów Usuwanie obiektów Usuwanie obiektów Z diagramu (Cut) Z diagramu (Cut) Z Repozytorium (Delete from Repository) Z Repozytorium (Delete from Repository) Zapisywanie diagramów Zapisywanie diagramów
27
Zmiany w prezentacji jednostek organizacyjnych FRONT DESK FOOD LAB Przemieszczanie jednostek organizacyjnych Zmiana rozmiaru pola Shift +
28
Prezentacja procesów Iconic Symbol (default)Enhanced symbol View Drill Up Drill Down Symbol Enhanced Symbol Iconic
29
Opening Down - dekompozycja
30
Modelowanie elementów niższego poziomu FOOD LAB DELIVERY SERVICE Present order to desk FOOD LAB DELIVERY SERVICE Present order to desk Deliver goods to customer Open Down DELIVERY SERVICE Hand over ordered food Record time and payment Select person to deliver goods Deliver goods to customer
31
Miary w procesie biznesowym Time –Types –How times are used in Process Modeller –Calculating the critical path Costs –Types –Measured Costs Time –Types –How times are used in Process Modeller –Calculating the critical path Costs –Types –Measured Costs
32
Wizualizacja procesów Graphic Images Animated icons Videos Log copy return Record excess payment Determine excess charges Pay excess
33
Odpowiedniki w Repozytorium Organization Unit=Business Unit Organization Unit=Business Unit Process Step =Function Process Step =Function Flow (Data Flow)=Dataflow Flow (Data Flow)=Dataflow Store (Data Store)=Datastore Store (Data Store)=Datastore Trigger, Outcome=Event Trigger, Outcome=Event Organization Unit=Business Unit Organization Unit=Business Unit Process Step =Function Process Step =Function Flow (Data Flow)=Dataflow Flow (Data Flow)=Dataflow Store (Data Store)=Datastore Store (Data Store)=Datastore Trigger, Outcome=Event Trigger, Outcome=Event
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.