Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMirosław Łukasik Został zmieniony 9 lat temu
1
Stawki opłat za połączenia komórkowe w UK - Konkurencja wąskiego gardła Ekonomia niedoskonałej konkurencji Bartłomiej Dziech Krzysztof Kubica Radosław Jażewski Bartłomiej Jajkowski
2
Wprowadzenie Głównym tematem tekstu są regulacje na rynku telefonii komórkowej Głównym problemem była kwestia uregulowania opłat za połączenia i sposobu ich naliczania Skonfrontowanie podejścia CC i MONs Analiza problemu na w oparciu o podstawowe modele ekonomiczne
3
Nieministerialny organ, odpowiedzialny za monitorowanie rynków oraz firm w Wielkiej Brytanii. Podmiot doradczy Negocjator miedzy firmami na rynku, a władzami państwa. Polską organizacją zbliżoną do CC jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
4
Raport komisji Prace nad raportem rozpoczęły się w 2002 r. Obszerna trzy tomowa publikacja Analizy runku telefonii w Wielkiej Brytanii Wnioski komisji Powinny być utworzone dwie granice opłat FTM i on-net dla wszystkich operatorów Osiągnięcie korzyści z systemu naliczania opłat między 325 do 700 milionów funtów dla operatorów
5
Rodzaje opłat MTM (Mobile to Mobile) FTM (Fixed to Mobile) CTR (Call Termination Rate) off net on net
6
Efekt zwężonego gardła (The bottleneck effect) Efekt polega na tym, że na skutek przechodzenia użytkowników do jednej sieci komórkowej, abonenci telefonii stacjonarnej muszą korzystać z przekierowania przez sieć użytkowników telefonii mobilnej. Tym samym, dana sieć komórkowa uzyskuje pozycję monopolisty w sposobie pozyskiwania klientów, gdyż poprzez wzniesienie wysokich opłat za przekierowanie połączeń, bycie poza daną siecią przestaje być opłacalne. Innym przykładem efektu zwężonego gardła jest regulowanie opłat MTM między sieciami
7
Model bazowy
8
Założenia modelu Symetryczne sieci komórkowe Egzogennie stała całkowita liczba abonentów telefonii komórkowej Brak różnic pomiędzy off-net / on-net Rozmowy FTM i MTM, są odrębnymi rynkami Nie rozróżnia popytu na połączenia ze względu na operatorów
9
Zachowania rynku Korzyści dla użytkowników telefonii komórkowej, którzy będą odbierać telefony przychodzące (Abonent otrzymuje liniowy benefit BQ(stacjonarne)+bq(komórkowe)) Bardziej nagradzane jest odbieranie telefonów z sieci stacjonarnych BQ) Dozwolenie siecią komórkowym na zróżnicowanie pobieranych opłat MTM za połączenia wewnątrz sieci jak i na zewnątrz
10
Dyskryminacja cenowa Zawyżenia kosztów zewnętrznych przez operatorów Wahania opłat między połączeniami MTM i FTM była znacząca i ocierają się o granicę opłacalności Wysokie ceny nie pozwalały wejść na rynek nowym mniejszym operatorom
11
Nowy gracz na rynku
12
Działania H3G Ustanowienie opłaty dla abonenta za połączenia przychodzące do sieci Efekt Obniżenie stawek połączeń innych operatorów do sieci H3G
13
Konsekwencje ujednolicenia stawek FTM I MTM Zwiększa się zysk z tytułu pobieranych opłat MTM Konkurencja musi podwyższyć opłaty za połączenia spoza sieci, co ogranicza możliwość konkurowania Podkreśla różnice między opłatami połączeń wewnątrz sieci i poza nią, dając przewagę konkurencyjności
14
Podsumowanie Firmy będą kontrolowane na tym samym poziomie w zakresie stawek połączeń FTM i MTM Nie ma dolnej granicy stawki MTM Regulacje są takie same dla każdego z operatorów Office of Telecommunication zgadza się z postanowieniami komisji Wszystkie 5 operatorów będzie kontrolowane Podobne działania zastosowano dla stawek SMS
15
Wspieranie konkurencji na rynku telefonii komórkowej w Polsce w 2004
16
5 poziom koncentracji wśród 18 głównych państw Europy według wskaźnika Herfindahla z potencjałem na wejście na 3 pozycję Rynek opanowany prze 3 operatorów Charakterystyka sytuacji na rynku
17
Udziały operatorów w polskim rynku telefonii komórkowej w latach 2004-2008
18
Penetracja rynku na poziomie 48% Duże prawdopodobieństwo zmów między firmami Ceny wysokie z tendencją do spadku Charakterystyka sytuacji na rynku 2
19
Działania regulujące Nowy operator dostał prawo do wejścia na rynek Play płaciło niższe MTR Reszta operatorów była zmuszona do udostępnienia sieci nowemu operatorowi
20
Skutki Spadek cen usług o 38% Budowa nowych nadajników przez nowego operatora Rozszerzenie wachlarza usług dla klientów Play zdobyło 4,6% rynku pierwszego roku
21
Dziękujemy za uwagę
22
Bibliografia Płachecki A. [2005], Wspieranie konkurencji na rynku telefonii komórkowej, Gospodarka Narodowa. Popławski K. [2008], Polski rynek telefonii mobilnej a wejście Playa, KSAP Armstrong M., Wright J. [2007], Mobile Call Termination in UK Vodafone, O2, Orange and T-Mobile: Reports on references under section 13 of the Telecommunications Act 1984 on the charges made by Vodafone, O2, Orange and T-Mobile for terminating calls from fixed and mobile networks. (odczyt 15.11.2015 r.), Dostępne w Internecie: http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/
23
Pytania 1. Dlaczego pojawienie się na rynku Playa doprowadziło do spadku cen? a)Zmniejszyła się ilość klientów na rynku. b)Regulator nałożył na na wszystkie sieci limity cenowe. c)Zwiększyła się infrastruktura telekomunikacyjna. d)Play zaproponowało niższe ceny dzięki pomocy regulacji. 2. Na czym polega The bottleneck effect? a)Na dążeniu do całkowitego przejęcia rynku poprzez obniżanie cen. b)Na ustalaniu cen w taki sposób by każda kolejna usługa była tańsza, względem poprzedniej. c)Na ustalaniu opłat za połączenia FTM I MTM na podstawie porównywania ich względem siebie. d)Na ograniczaniu możliwości działania na rynku telefonii konkurentom przy pomocy cen za połączenia i sposobie ich przekierowywania.
24
Pytania 3. Czym się różni opłata FTM od MTM? a)Jedna to opłata za połączenie z telefonów stacjonarnych, a druga z komórkowych. b)Długością rozmów. c)Jakością rozmów. d)Jedno z nich to połączenie międzymiastowe. 4. Wymień 4 głównych operatorów w 2002 r. w UK? a)Play, Orange, Era, PLUS b)Orange, Vodafone, Redbull mobile, PLUS c)Play, Orange, Vodafone, PLUS d)O2, Orange, Vodafone, T-mobile
25
Pytania 5. Jak z efektem The bottleneck effect poradziła sobie sieć H3G? a)Stworzyła ofertę promocyjną, w której każdy klient dostawał do nowej umowy telefon za jednego funta. b)Wykreowała swój wizerunek jako sieci dla młodych ludzi, przez co zgarnęła duży odsetek młodych użytkowników na rynku. c)Obniżyła ceny połączeń międzymiastowych przez co wielu ludzi zdecydowało się na ich ofertę. d)Wprowadziła system premiowania abonentów za odbieranie połączeń z innych sieci.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.