Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKrzysztof Piasecki Został zmieniony 9 lat temu
1
Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu
2
245 Strefa tytułu i oznaczenia odpowiedzialności Pole 245 zawiera tytuł, określenie typu dokumentu i dodatki do tytułu, wraz z ich równoległymi wersjami oraz oznaczenia odpowiedzialności. 245 0 0 \a Román pro ženy \h [Film] = \b Mężczyzna idealny / \c reż. Filip Renč ; scen. Michal Viewegh ; prod. Klára Bukovská, Markéta Hájková.
3
Dane do oznaczenia odpowiedzialności przejmujemy przede wszystkim z: napisów tytułowych, innych napisów tekstowych, informacji dźwiękowej, etykiety na opakowaniu, źródeł spoza filmu, gdy zachodzi taka konieczność. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
4
Do pola 245 00 \c przejmuje się oznaczenia odpowiedzialności osób i/lub instytucji odpowiedzialnych za intelektualną i artystyczną zawartość filmu jako całości. Uwzględnia się nazwę/y: reżysera scenarzysty producenta realizatora redaktora filmu kompozytora – w przypadku filmu muzycznego, itp. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
13
Do pola 245 00 \c przejmujemy 3 pierwsze nazwiska osób i/lub ciał zbiorowych spełniających tę samą funkcję i wymieniamy je w jednym oznaczeniu odpowiedzialności oddzielając przecinkiem. W przypadku, gdy osób w każdej z tych kategorii jest więcej niż 3, przejmujemy nazwę tylko pierwszej osoby i/lub ciała zbiorowego i stosujemy skrót [et al.]. Hasła osobowe tworzymy dla wszystkich nazw wymienionych w polu 245 00. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
14
Jeśli mamy doczynienia z adaptacją filmową lub teatralną dzieła zagranicznego, tłumaczonego, to odpowiedzialność za tłumaczenie jest także pobierana do pola 245. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
22
Do podpola \b w polu 250 przejmujemy oznaczenie odpowiedzialności dotyczące wydania kolejnej wersji językowej filmu.
26
Do pola 508 @@ przejmujemy nazwy osób i/lub instytucji odpowiedzialnych tylko za jeden aspekt filmu: dialogi, komentarz, teksty piosenek, muzyka, zdjęcia, montaż, animacja, konsultacja, scenografia, adaptacja. Dobór nazw zależy od rodzaju filmu (fabularny, dokumentalny, itp.). Każdą wymienioną nazwę poprzedza się określeniem jej udziału w procesie tworzenia filmu. Hasła dodatkowe tworzymy tylko dla pierwszej osoby odpowiedzialnej za daną kategorię współpracy. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
28
Do pola 511 1@ przejmujemy nazwy osób i zespołów dotyczących obsady: aktorów, narratorów, prezenterów, muzyków, itp. Z obsady aktorskiej podajemy tylko nazwy osób grających główne role. Obsadę aktorską ogranicza się do 5 nazwisk, wyróżnionych lub podanych jako pierwsze. Hasła dodatkowe tworzymy dla nazw wymienionych na pierwszym miejscu każdego rodzaju oznaczenia odpowiedzialności i do 3 nazw z obsady aktorskiej. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
32
Brak typowych dla dokumentu audiowizulanego oznaczeń odpowiedzialności, takich jak: reżyser, scenarzysta, producent.
33
Dobór oznaczeń odpowiedzialności
39
W wyżej wymienionym przykładzie oznaczenia odpowiedzialności pojawiają się tylko przy dokumentach współwydanych w polu 505 00, do których tworzy się hasła dodatkowe w polach 7001@ lub 710 2@.
40
Gdy w polu 245 00 nie występują osobowe oznaczenia odpowiedzialności, natomiast występuje nazwa instytucji sprawczej, tworzy się hasła korportywnego dla tej instytucji w polu 710 2@. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
42
W czasie katalogowania dokumentów audiowizualnych pojawiła się potrzeba wprowadzenia nowych określeń rodzaju współpracy w polach 700: dla aktora użyczającego swojego głosu, szczególnie w filmach animowanych: Dubbing – Dub. dla autora choreografii w ekranizacjach baletu: Choreografia – Choreogr. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
51
W powyższym przykładzie w napisach końcowych pojawiają się najpierw aktorzy użyczający swojego głosu w wersji oryginalnej filmu. Aktorzy dubbingujący w wersji polskiej filmu są wymienieni w materiałach dodatkowych – okładka dodatku drukowanego. Powtarzamy pole 511 @@?
52
W trakcie katalogowania dokumentów audiowizualnych należy zwracać uwagę na tematykę dokumentu audiowizualnego. Dla ekranizacji sztuk teatralnych warto dodać oznaczenie odpowiedzialności za scenografię w polu 508 @@. W tym konkretnym przykładzie brakuje jeszcze osoby odpowiedzialnej za opracowanie muzyczne – tytuł i tematyka. Dobór oznaczeń odpowiedzialności
57
Bardzo istotną kwestią w doborze oznaczeń odpowiedzialności przy sporządzaniu opisu bibliograficznego dokumentów audiowizualnych jest ich uważna selekcja oraz wpisywanie w poszczególne pola formatu. Dobór oznaczeń odpowiedzialności 245 00reżyser, scenarzysta, producent, realizator, redaktor filmu 508 @@autorzy: dialogów, komentarza, tekstów piosenek, muzyki, zdjęć oraz nazwy: dystrybutorów, kompozytorów, konsultantów, montażystów, operatorów dźwięku, scenografów, choreografów, twórców adaptacji,itp. 511 1@aktorzy, narratorzy, prezenterzy, muzycy, itp.
58
Dobór oznaczeń odpowiedzialności
61
Kwestia pojawiającego się w dokumentach audiowizualnych ISBN. Potrzeba dodania do Formatu MARC 21 rekordu bibliograficznego dla filmu pól 020 i 920. Uwagi dotyczące innych stref opisu bibliograficznego
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.