Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPaulina Kurek Został zmieniony 8 lat temu
1
„Internet + Pacjent = Diagnoza?” Raport z ogólnopolskiego badania opinii publicznej nt. wizerunku polskiej medycyny
2
Wstęp Rozwój nowych technologii wywarł duży wpływ na nasz styl życia i sposób poszukiwania informacji, stając się nieodłączną sferą życia, miejscem w którym szukamy pracy, robimy zakupy, dzielimy się informacjami na temat danych produktów. Internetu przyczynił się również do powstania wielu medycznych portali, encyklopedii, forów, które są źródłem informacji dla użytkowników. Jednak dr. Google nie zastąpi prawdziwego lekarza, nie przebada nas. Wiele chorób ma podobne objawy i tylko przeprowadzenie szeregu badań może ją zweryfikować. Wystawienie samemu sobie diagnozy może wiązać się również ze stresem pacjenta, który myśli, że może być ciężko chory. Czy Polacy samodiagnozują się? Ile według nich należy odbyć wizyt u lekarza, żeby uzyskać prawidłową diagnozę? Jaka instytucja medyczna cieszy się według nich najlepszą opinią? Na zlecenie Procontent Communication zostało przeprowadzone badanie opinii publicznej wśród Polaków, którego celem było uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytania.
3
Metodologia Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką RTS na zlecenie Procontent Communication. Zaproszenia do udziału były wyświetlane użytkownikom witryn internetowych o łącznym miesięcznym zasięgu ponad 95% polskich internautów. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Analizą objęto grupę 800 Polaków w wieku 15-50 lat. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków w wieku 15-50 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno- demograficzne takie jak płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia. Wyniki zaprezentowane w raporcie dotyczą danych ważonych, natomiast liczebności grup pokazują nieważoną liczbę respondentów znajdujących się w poszczególnych grupach.
4
Kto według Ciebie cieszy się najlepszą opinią?
6
Wnioski Najlepszą opinią wśród Polaków poszczycić się mogą małe gabinety lekarskie (30 proc.), lekarze pierwszego kontaktu (23 proc.) oraz szpitale kliniczne (22 proc.). Ankietowani w wieku 19-24 lat wskazali, że to lekarzom pierwszego kontaktu ufają najbardziej (37 %). Blisko połowa respondentów w wieku 15-18 lat oraz 35-50 lat nie wyznaczyła żadnej z wymienionych instytucji jako tę, o której ma dobre zdanie. Osoby ze średnim wykształceniem pochlebną opinię mają o małych gabinetach lekarskich (37 proc.) natomiast ankietowani z niższym (45 %) i wyższym wykształceniem (34%) nie są w stanie wskazać, którą z wymienionych instytucji darzą zaufaniem. Blisko połowa ankietowanych, która nie pracuje, zajmuje się domem lub jest na emeryturze najlepsze zdanie ma na temat szpitali klinicznych.
7
Ile według Ciebie trzeba zazwyczaj odbyć wizyt u lekarza, aby uzyskać prawidłową diagnozę?
10
Wnioski Ponad połowa badanych twierdzi, że jedna wizyta nie jest wystarczająca, aby rozpoznać stan zdrowia pacjenta. 41 proc. nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. 41 proc kobiet i 42 proc mężczyzn nie jest w stanie wskazać, ile spotkań z lekarzem należy odbyć, aby uzyskać prawidłową diagnozę. Jedyne 8 proc. Ankietowanych - o dochodzie na osobę do 500 zł - twierdzi, że trzy wizyty są wystarczające. Tymczasem osoby z większym dochodem skłaniają się do stwierdzenia, że ta liczba jest dostateczna.
11
Czy kiedykolwiek próbowałaś/eś postawić sobie lub swoim bliskim diagnozę medyczną korzystając z informacji pochodzących z Internetu lub wyszukanych w internecie?
14
Największa liczba ankietowanych jako powód szukania diagnozy w internecie podaje długi czas oczekiwania na wizytę (32 proc.), brak czasu na pójście do lekarza (30 proc.) oraz wiarę we własne możliwości (26 %). Natomiast 17 proc. respondentów przyznaje, że próbowało postawić diagnozę korzystając z Internetu, ponieważ darzy zaufaniem opinie innych pacjentów z chorobą lub z podobnymi objawami dzielącymi się doświadczeniem w internecie. Mężczyźni częściej niż kobiety próbują wystawić sobie diagnozę korzystając z sieci, a najczęstszą przyczynę swojego zachowania podają wiarę we własne możliwości znalezienia prawidłowej odpowiedzi w Internecie. Młodzi ludzie w wieku 15-18 lat wierzą najbardziej w swoje możliwości postawienia prawidłowej diagnozy w Internecie (45 proc.) natomiast osoby w wieku 35-50 lat najmniej ( 15 proc.). Blisko 40 proc. osób w wieku szkolnym (15-18 lat) deklaruje również, że nie ma czasu na wizyty dlatego korzysta z porad dr Google. Wnioski
17
Największa ilość badanych (35 proc.) przyznaje, że wierzy zarówno specjalistycznym placówkom prywatnym jak i placówkom publicznym. Tylko 10 proc. respondentów darzy zaufaniem specjalistyczne placówki publiczne. Natomiast 28 proc badanych nie darzy zaufaniem żadnych z powyższych ośrodków. 39 proc respondentów w wieku 15-19 lat ufa bardziej placówkom prywatnym natomiast z wiekiem zaufanie maleje. Jak wynika z badania, osoby młode w znacznie mniejszym stopniu ufają zarówno placówkom prywatnym jak i publicznym (25 proc.) niż osoby w wieku 35-50 lat (41 proc.). Raport pokazuje, że mieszkańcy większych miast chętniej wybierają specjalistyczne placówki prywatne.
18
Procontent Communication Procontent Communication jest firmą doradczą w dziedzinie PR i komunikacji należącą do jednej z największych światowych sieci firm public relations Global Reach PR, która poprzez 35 oddziałów na pięciu kontynentach oferuje swoim klientom prowadzenie globalnych kampanii komunikacyjnych. Główna siedziba Sieci mieści się w Londynie. Procontent specjalizuje się w realizacji projektów z wielu obszarów komunikacji korporacyjnej, do których należą audyty, opracowanie strategii komunikacji firmy, prowadzenie biura prasowego, szkolenia medialne, media relations, organizacja konferencji prasowych, a także opracowanie, programów B2B oraz działań, których celem jest dotarcie do kluczowych liderów opinii. Procontent oferuje także szeroki zakres usług w zakresie PR produktowego, zarządzania sytuacją kryzysową, komunikacji wewnętrznej, public affairs, E-PR oraz CSR. Usługi świadczone przez Procontent oparte są na 15 letnim doświadczeniu członków zespołu w prowadzeniu projektów w zakresie kompleksowego doradztwa komunikacyjnego. Projekty prowadzone przez Procontent otrzymały wiele nagród m.in. Złoty Spinacz, Effie, Stevie Awards, Spotlight Awards, Magellan Awards oraz tytuł Kampanii Społecznej Roku. Więcej informacji o agencji na stronie www: http://procontent.pl/
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.