Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDaniel Nowicki Został zmieniony 9 lat temu
1
Pierwsze sobory Kościoła O KSZTAŁTOWANIU SIĘ DOKTRYNY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
2
Teologia po Efezie (431 r.) Cyryl zbyt mocno podkreśla Bóstwo Chrystusa. Używa formuł Apolinarego: Jedna natura wcielonego Słowa. Zwolennicy teologii Cyryla, na podstawie jego pism, uznanych za „ortodoksyjne”, dochodzą do skrajnych wniosków. Nie mogą oni zaprzeczyć, że Chrystus nie miał: ludzkiej duszy i realnego ciała ludzkiego, ale… Natura Boska w Chrystusie (Boski Logos) przewyższa ludzką naturę w sposób nieskończony. W Chrystusie jest więc „jedna natura Wcielonego Słowa”, w tym sensie, że ta Boska natura wchłonęła i przebóstwiła ludzką.
3
Monofizytyzm Natura ludzka jest o wiele „słabsza” i mniej godną w porównaniu z naturą Boską – dlatego została wchłonięta. Wyznawcą takich poglądów jest mnich z Konstantynopola: Eutyches (378 – 454 r.). Propaguje on w teologię Efezu i Cyryla Aleksandryjskiego. Wg Eutychesa Chrystus: jest z dwóch natur, ale po wcieleniu jest już w jednej naturze.
4
Monofizytyzm Natura ludzka, w momencie wcielenia, rozpłynęła się w naturze Boskiej tak, jak kropla słodkiej wody rozpływa się w morzu. W tym kontekście powtarzał formułę cyryliańską: mi,a fu,sin tou/ lo,gou sesarkwme,nh. Eutychesowi przeciwstawił się jego biskup – Flawian, patriarcha Konstantynopola. Było to trudne, bo Eutryches bronił Cyryla i Soboru w Efezie. Eutyches został potępiony przez synod w Konstantynopolu, w 448 r. Eutyches miał zwolenników w kręgach cesarza, po potępieniu nastąpiła silna reakcja jego zwolenników.
5
Sobór zbójecki Eutyches pisał listy do innych biskupów, argumentując, że został niesłusznie oskarżony. Pisał m.in. do: Patriarchy Aleksandrii – Dioskura (następcy Cyryla), Biskupa Rzymu – Leona Wielkiego. Z powodu zaciekłych polemik cesarz Teodozjusz II, w 449 r., zwołał sobór do Efezu – nazwany później: „soborem zbójeckim”. Z tej okazji papież Leon Wielki – po dokładnym rozpatrzeniu sprawy – napisał list do patriarchy Konstantynopola: Flawiana. W liście papież przyznał rację Flawianowi, nie Eutychesowi, ale i Flawianowi się dostało.
6
Sobór zbójecki List Leona miał być odczytany na soborze w Efezie, w 449 r. Sobór, przygotował i mu przewodniczył patriarcha Aleksandrii – bp Dioskur – następca Cyryla Aleksanryjskiego. Dioskur był zwolennikiem teologii Eutychesa (i Cyryla). Miał on tylu zwolenników, że nie tylko: rehabilitował Eutychesa, ale i potępił patriarchę Konstantynopola – Flawiana, potępił również Teodoreta z Cyru i Ibanna z Edessy i innych obecnych Antiocheńczyków.
7
Przyczyny soboru w Chalcenodnie List papieża Leona nie został odczytany w Efezie w 449 r.. Papież Leon protestował u cesarza Teodozjusza II, że jego list nie został odczytany na soborze, ale bezskutecznie. Po śmierci Teodozjusza II, cesarzową zostaje jego siostra Pulcheria, zwolenniczka difizytów (uznających 2 natury w Chrystusie). Pulcheria wysłuchała prośby Leona: Potępieni Antiocheńczycy wracają z wygnania, a Eutyches zostaje wydalony ze swojego monastyru. Cesarz Marcjan (mąż Pulcherii), w celu utrzymania pokoju i jedności chrześcijaństwa zwołuje sobór do Chalcedonu, 1 września 451 r.
8
Przyczyny soboru w Chalcenodnie Leonowi Wielkiemu – papieżowi wcale na tym nie zależało, gdyż otrzymał to, czego chciał: rehabilitacji ortodoksyjnych teologów i potępienia heretyków. Cesarzowi jednak zależało na pokoju religijnym w całym cesarstwie. Ponadto, widział jaką rolę prawną zaczynają odgrywać sobory! Stają się punktem odwołania dla późniejszych, ewentualnych herezji! W soborze uczestniczyło ok 600 biskupów. Na soborze w Chalcedonie zostaje w końcu odczytany List Leona do Flawiana – przyjęty z aplauzem.
9
Chalcedon, 451 r. List staje się oficjalnym dokumentem dogmatycznym Soboru Chalcedońskiego. W wyniku obrad zostaje sformułowana dość długa Definicja Wiary. Punkt 11. Definicji Wiary Chalcedonu – to dogmat Chrystologiczny, obowiązujący po dziś dzień. Ponadto, potępiono biskupa Aleksandrii Dioskura, rehabilitowano Teodoreta i Ibasa oraz, post mortem, biskupa Konstantynopola Flawiana. Nie wszyscy byli zgodni, co do Soboru w Efezie (z 431 r.), gdyż idee Cyryla były wciąż żywe i doprowadziły do monofizytyzmu.
10
Chalcedon, 451 r. Osiągnięto jednak kompromis, gdyż zaaprobowano: Drugi List Cyryla do Nestoriusza, jako dogmatyczny (jest w nim mowa o duszy rozumnej Chrystusa), List Leona Wielkiego do Flawiana, jako dogmatyczny. Nie zaaprobowano: Trzeciego Listu Cyryla do Nestoriusza 12 Anatematyzmów – były zbyt kontrowersyjne dla difizytów. Dzięki Chalcedonowi, synod w Efezie (431 r.) staje się soborem. Chalcedon potwierdza również ważność: Nicei i Konstantynopola.
11
Dogmat chrystologiczny Chalcedonu Definicji Wiary, §11 : „Zgodnie ze świętymi Ojcami, wszyscy jednomyślnie uczymy wyznawać, że jest jeden i ten sam Syn, Pan nasz Jezus Chrystus, doskonały w Bóstwie i doskonały w człowieczeństwie, prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek, złożony z duszy rozumnej i ciała, współistotny ( homoousios ) Ojcu co do Bóstwa i współistotny ( homoousios ) nam co do człowieczeństwa, „we wszystkim nam podobny oprócz grzechu”, przed wiekami zrodzony z Ojca co do Boskości, w ostatnich czasach narodził się co do człowieczeństwa z Maryi Dziewicy, Matki Bożej ( Theotokos ), dla nas i dla naszego zbawienia”.
12
Dogmat chrystologiczny Chalcedonu „Jednego i tego samego Chrystusa Pana, Syna Jednorodzonego, należy wyznawać w dwóch naturach (physis): bez zmieszania, bez zmiany, bez podzielenia i bez rozłączania. Nigdy nie zanikła różnica natur przez ich zjednoczenie, ale zostały zachowane cechy właściwe obu natur, które się spotkały, aby utworzyć jedną osobę ( prosopon ) i jedną hipostazę ( hypostasis ). Nie wolno dzielić Go na dwie osoby ani rozróżniać w Nim dwóch osób, ponieważ jeden i ten sam jest Syn, Jednorodzony, Bóg, Słowo i Pan Jezus Chrystus, zgodnie z tym, co niegdyś głosili o Nim Prorocy, o czym sam Jezus Chrystus nas pouczył i co przekazał nam Symbol Ojców”.
13
List Leona do Flawiana Eutyches: Chrystus jest z 2 natur po wcieleniu jest w 1 naturze Flawian ?: Chrystus jest z 2 natur po wcieleniu jest w 2 naturach Leon Wielki: Chrystus jest z 1 natury po wcieleniu jest w 2 naturach
14
List Leona do FlawianaEutychesFlawian Leon Wielki natura ludzka Logos Jednanatura Logos Logos Logos Logos wcieleniewcieleniewcieleniewcieleniewcieleniewcielenie z w
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.