Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r."— Zapis prezentacji:

1 Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.

2 Semantyka Co to znaczy dostępność? Accessibility vs Availability

3 Dostępność informacji Dostępność informacji oznacza możliwość korzystania z treści przez jak największą liczbę użytkowników w jak największym zakresie.

4 Dostępność Serwisów Internetowych Dostępny serwis internetowy umożliwia uniwersalne, wygodne i intuicyjne korzystanie z jego zasobów.

5 Kogo dotyka brak dostępności? Osoby z dysfunkcją sensoryczną (wzroku, słuchu), Osoby niepełnosprawne manualnie, Osoby niepełnosprawne intelektualnie, Seniorów i obcokrajowców, Użytkowników starszych oraz ultranowoczesnych technologii, Automaty i roboty sieciowe, Wszystkich użytkowników Internetu.

6 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Art. 32.1), Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej z późn. zm., Deklaracja Ryska z dnia 11 czerwca 2006 r., Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Art. 18), Rozporządzenie wykonawcze Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. (§19), Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych (Art. 9, 21); Prawo a dostępność

7 31 maja 2015 Termin dostosowania stron

8 Standard dostępności Powszechnie uznanym standardem dostępności stron internetowych jest Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0.

9 WCAG 2.0 - Co to takiego? Web Content Accessibility Guidelines 2.0 http://www.w3.org/TR/WCAG20 http://www.fdc.org.pl/wcag2 http://www.fdc.org.pl/wcag2 (wersja polska) jest specyfikacją opracowaną przez World Wide Web Consortium. W3C odpowiada za takie technologie jak HTML, CSS, XML, SVG i wiele innych. WCAG 2.0 jest dokumentem oderwanym od konkretnej technologii, a jego celem jest pokazanie co zrobić, a nie jak zrobić.

10 ZasadyWytyczne Kryteria sukcesu Poziom APoziom AAPoziom AAA 1. Postrzegalność1.1 Alternatywa w postaci tekstu1.1.1 1.2 Media zmienne w czasie1.2.1 - 1.2.31.2.4 - 1.2.51.2.6 - 1.2.9 1.3 Możliwość adaptacji1.3.1 - 1.3.3 1.4 Możliwośc rozróżnienia1.4.1 - 1.4.21.4.3 - 1.4.51.4.6 - 1.4.9 2. Funkcjonalność2.1 Dostępnośc z klawiatury2.1.1 - 2.1.22.1.3 2.2 Wystarczająca ilośc czasu2.2.1 - 2.2.22.2.3 - 2.2.5 2.3 Ataki padaczki2.3.12.3.2 2.4 Możliwość nawigacji2.4.1 - 2.4.42.4.5 - 2.4.72.4.8 - 2.4.10 3. Zrozumiałość3.1 Możliwość odczytania3.1.13.1.23.1.3 - 3.1.6 3.2 Przewidywalność3.2.1 - 3.2.23.2.3 - 3.2.43.2.5 3.3 Pomoc przy wprowadzaniu informacji3.3.1 - 3.3.23.3.3 - 3.3.43.3.5 - 3.3.6 4. Solidność4.1 Kompatybilność4.1.1 - 4.1.2 Hierarchia WCAG 2.0

11 Sprawdzanie dostępności serwisów internetowych Automatyczne narzędzia testujące Analiza ekspercka Testy z użytkownikami

12 Usługa Utilitia Innowacyjna na skalę kraju usługa, będąca automatycznym narzędziem sprawdzającym dostępność stron internetowych. www.utilitia.pl

13 Usługa Utilitia

14 Badanie dostępność serwisów internetowych uczelni wyższych 20112012201320142015 Średnia6,16,46,26,86,7 Maksymalna8,28,48,69,1 Minimalna3,64,44,24,92,6 Badanie automatyczne ponad 100 serwisów Źródło: narzędzie www.utilitia.plwww.utilitia.pl

15 Dziękuję za uwagę Mikołaj Rotnicki e-mail: mikolaj.rotnicki@utilitia.plmikolaj.rotnicki@utilitia.pl

16 Projekt współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków Patroni medialni: Partner: Patroni honorowi:


Pobierz ppt "Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google