Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Finanse administracji publicznej
2
Środki pieniężne podstawą funkcjonowania współczesnego państwa,
Państwo gromadzi i rozdysponowuje środki pieniężne, Polityka władz państwa uzależniona jest od ilości posiadanych środków (lub ich braku)
3
Funkcje władzy publicznej:
Alokacyjna, Redystrybucyjna, Stabilizacyjna Do realizacji tych funkcji władza publiczna używa odpowiednich instrumentów finansowych,
4
Trudności w mierzeniu efektywności niektórych realizowanych zadań przez państwo wpływają na ograniczoną stosowalność mechanizmów rynkowych, W sferze finansów publicznych istnieje daleko posunięta instytucjonalizacja.
5
Budżet Szczególny plan finansowy,
Służy do ewidencjonowania publicznych środków pieniężnych, Może być rozpatrywany z perspektywy: ekonomicznej, Zarządzeniowej, Społecznej, Prawnej.
6
Ujęcie ekonomiczne Zasady tego planu wywodzą się z nauk ekonomicznych:
Funkcja pieniądza w gospodarce, Obieg pieniądza w procesie wymiany dóbr i usług, Sprzeczność pomiędzy niewystarczalnością zasobów pozostających do dyspozycji człowieka a nieograniczonością jego potrzeb, Prawidłowość gospodarki finansowej opartej na: efektywności, oszczędności i celowości.
7
Ujęcie zarządzeniowe Ściśle wiąże się z ujęciem ekonomicznym,
Budżetowanie (programowanie budżetowe) jest metodą zarządzania opartą na: planowaniu, Wykonywaniu, Kontroli.
8
Ujęcie społeczne Za pomocą budżetu realizowane są zadania na rzecz całego społeczeństwa lub wybranych jego grup, Stanowi o kształcie polityki społeczno-gospodarczej państwa poprzez określenie zadań na jakie są przeznaczane środki publiczne, m.in.: Cele socjalne, Wsparcie edukacji, Wsparcie nauki, Pobudzenie przedsiębiorczości.
9
Ujęcie prawne Dotyczy formy prawnej: Treści normy prawnej,
Stopnia obowiązywania normy wobec adresatów, Skutków, Odpowiedzialności prawnej z tytułu jego niewykonania.
10
Definicja budżetu publicznego
Budżet publiczny można określić jako epizodyczny (okresowy) plan finansowy podmiotu publicznego obejmujący dochody i wydatki, uchwalany w formie aktu prawnego i stanowiący podstawę gospodarki finansowej tego podmiotu.
11
Budżet a plan finansowy:
Status podmiotu publicznego, Charakter środków, Globalny charakter, Forma prawna, Zwiększona kontrola
12
Cechy budżetu publicznego:
Planowość – odwołuje się do przyszłości, prognozuje sposób przepływu strumieni pieniężnych, Uprzedniość, Wyrażenie pieniężne, Dwustronny (dochody/wydatki, przychody/rozchody), Równoważność, Epizodyczność, Wygasanie wydatków.
13
Inne cechy budżetu/zasady:
Zasada powszechności, Zasada jedności materialnej, Zasada jedności formalnej, Zasada jawności, Zasada szczegółowości.
14
Funkcje budżetu publicznego:
Fiskalna, Stymulacyjna, Redystrybucyjna, Alokacyjna.
15
Dochody publiczne W znaczeniu ekonmicznym dochody publiczne można zdefiniować jako wszelkie wpływy do kasy związku publicznoprawnego
16
Podział środków publicznych
Dochody publiczne, Środki pochodzące z budżetu UE oraz EFTA (bezzwrotne), Bezzwrotne środki pomocy zagranicznej, Przychody budżetu państwa i JST pochodzące z: Sprzedaży papierów wartościowych, Prywatyzacji majątku SP lub JST, Spłaty pożyczek udzielonych ze środk. publ., Z otrzymanych pożyczek i kredytów, Przychody z działalności oraz innych źródeł.
17
Klasyfikacja dochodów publicznych:
Kryterium ekonomiczne – pierwotny lub wtórny podział dochodu narodowego, Kryterium prawne: Publicznoprawne i prywatnoprawne, Przymusowe i dobrowolne, Odpłatne i nieodpłatne, Podatkowe i niepodatkowe
18
Podatki – cechy: Pieniężność, Przymusowość, Bezzwrotność,
Nieodpłatność, Ogólność, Funkcją podatków jest funkcja fiskalna, zaś ceł funkcja ochronna rynku wewnętrznego.
19
Rodzaje podatków Kryterium podmiotu opodatkowania:
Przychodowe i dochodowe, Obrotowe, Majątkowe, Kryterium przerzucalności: Pośrednie, Bezpośrednie.
20
Opłaty Daniny te charakteryzują się: Pieniężnością, Przymusowością,
Bezzwrotnością, Ogólnością Cechą odróżniającą opłaty od podatków jest odpłatność i ekwiwalentność.
21
Subwencje i dotacje To formy zewnętrznego zasilania budżetów lokalnych, Dotacje nie rodzą żadnych roszczeń wobec państwa, Subwencje są zagwarantowane ustawowo, Ogólna kwota subwencji określona jest procentowo w stosunku do planowanych dochodów budżetów, Dotacje określane są kwotowo i mają charakter uznaniowy, O przeznaczeniu kwot subwencji decydują beneficjenci, zaś o przeznaczeniu dotacji decyduje podmiot jej udzielający
22
Subwencje dla JST: Wyrównawcza, Równoważąca, Oświatowa.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.