Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Metro w Londynie Laura Wrońska kl. IIB
2
Na początek… Metro w Londynie (ang. London Underground, potocznie the Tube) – system linii kolejowych przebiegających w podziemnych tunelach oraz na powierzchni, obsługujących większość obszaru Wielkiego Londynu. Jest najstarszym metrem na świecie – pierwsi podróżni skorzystali z niego 10 stycznia 1863 roku. System liczy 11 linii, 270 stacji oraz 402km tras.
3
Jak to się zaczęło? Do roku 1854 sześć oddzielnych stacji kolejowych zostało zbudowanych na obrzeżach centrum Londynu, ale tylko jedna z nich została zlokalizowana w centrum Londynu. Pomysł zbudowania podziemnej kolei w celu połączenia centrum z tymi głównym terminalami został po raz pierwszy zaproponowany w 1830 roku, ale zajęło całe 20 lat, by potraktować ten pomysł poważnie.
4
Budowa metra Plany budowy podziemnej linii kolejowej pomiędzy Paddington Station oraz Farringdon Street poprzez Kings Cross został zaakceptowany przez Parlament Wielkiej Brytanii w 1854 pod nazwą Metropolitan Railway. Firma, która zapewniła finansowanie tej inwestycji nazywała się Great Western Railway i zgodziła się także na zaprojektowanie specjalnych wagonów dla nowego typu kolei. W końcu budowa rozpoczęła się w lutym 1860 roku, a głównym inżynierem tego niezwykłego projektu został John Fowler.
5
Pierwszy odcinek londyńskiego metra
Pierwszy odcinek londyńskiego metra, a raczej Metropolitan Railway został otworzony w roku 1863 i stał się pierwszym odcinkiem podziemnej kolei na świecie.
6
Pierwsze pociągi Pociągi zasilane były silnikami parowymi, co wymagało efektywnego systemu wentylacji. Szyby wentylacyjne umożliwiały silnikom rozprężanie pary oraz dostarczanie świeżego powietrza do tuneli w różnych punktach na trasie. Aby ukryć niezbyt atrakcyjny widok, inżynierowie zbudowali betonową fasadę budynku o grubości 1,5m, a następnie namalowali drzwi i okna tak, aby wyglądała jak prawdziwy dom. Pociągi nie posiadały żadnych okien, jednak powodowało to, że pasażerowie czuli się nie komfortowo, dlatego w późniejszych wersjach zostało to zmienione.
7
II Wojna Światowa Do roku 1940 głównym zadaniem londyńskiego metra było transportowanie obywateli z jednego miejsca na drugie. Jednakże wybuch II Wojny Światowej zatrzymał plan ekspansji.
8
Zadanie metra podczas II Wojny Światowej
Podczas wojny tunele metra były używane jako schrony przeciw lotnicze i jako schronienie na noc. Później wybudowano osiem głęboko położonych schronów pod stacjami metra, a każdy z nich mógł pomieścić jednocześnie 8000 ludzi. Władze miasta zapewniały prycze, toalety oraz jedzie. Niektóre z tuneli zostały przekształcone w biura rządowe (np. w Down Street urządzano spotkania gabinetu wojny, a Brompton Road jako pokój sterowania rakietami przeciwlotniczymi).
9
Metro dzisiaj Obecnie londyńska tubka obsługuje 268 stacji kolejowych i dodatkowe sześć autobusowych. Wybudowano około 400km trakcji. W 2007 roku odnotowano więcej niż miliard podróży metrem. Jest ono używane przez 800 milionów ludzi rocznie, co czyni londyńskie metro trzecią najbardziej zatłoczoną koleją podziemną w Europie (zaraz za Moskw i Paryżem).
10
Metro dzisiaj cz.2 Sercem metra jest stacja Kings Cross. Jest to najbardziej używana stacja z 87 milionami pasażerów rocznie. Bardzo ciężko byłoby policzyć jak dużo stali zostało zużyte do budowy tak ogromnego i skomplikowanego systemu tuneli, lecz na pewno są to miliony ton stali i betonu ukryte pod powierzchnią Londynu i kolejne tysiące zużyte do budowy stacji, infrastruktury i składów pociągów.
11
Ciekawostki ~ W 1921 roku w pociągach metra zastosowano automatyczne drzwi; wcześniej pasażerowie musieli otwierać je ręcznie. ~ W 1928 roku pojawił się pierwszy automat do sprzedaży biletów ~ Stacja Kings Cross pojawia się w serii o Harry’m Potterze. ~ Kilkoro pracowników stacji Covent Garden zrezygnowało z pracy z powodu pojawiającego się tam ducha mężczyzny. ~ Kolej ruszyła 152 lata temu.
12
Dziękuję za uwagę!
13
Źródło Google Grafika
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.