Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski."— Zapis prezentacji:

1 Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski

2 Im głębiej spoglądam w przeszłość, tym więcej możemy zobaczyć w przyszłości Winston Churchill

3 Planowanie i ocena podejmowanych działań Rozliczenie z otoczeniem Rachunkowość Rachunkowość finansowa Rachunkowość zarządcza ANALIZA Podejmowanie decyzji Sprawozdawczość finansowa Rewizja finansowa

4 Cele analizy Generalnie do głównych celów analizy można zaliczyć: 1. Przewidzenie przyszłych zdarzeń stanowiących zagrożenie dla przedsiębiorstwa na podstawie znajomości relacji historycznych. 2. Porównanie wyników przedsiębiorstwa z własnymi wynikami historycznymi oraz wynikami firm konkurencyjnych w celach optymalizacyjnych. 4

5 Podstawowe sposoby wykorzystania analizy zarządzanie: – analiza porównawcza, – analiza przyczynowa, – analiza konkurentów i kontrahentów; kredytowanie działalności: – wskazanie źródeł finansowania, – określenie całkowitych kosztów źródeł finansowania. 5

6 Analiza koszów

7 Cele kalkulacji kosztów to: kalkulacja kosztów wytworzenia, kalkulacja kosztów własnych sprzedaży Informacje o kosztach jednostkowych dóbr są istotne: 1. w procesach planowania i podejmowania decyzji 2. dla kontroli realizacji działalności i sterowania 3. dla sporządzania sprawozdawczości rocznej

8 Dlaczego tradycyjna kalkulacja nie wystarcza? Produkty  wzrastająca liczba produktów i ich różnorodność  wzrastające wymagania dotyczące jakości/ISO9000  skracający się cykl życia produktu  presja obniżenia cen Logistyka  zwiększająca się liczba kanałów dystrybucji  globalizacja Działalność podstawowa  presja na obniżenie kosztów  wykorzystanie nowoczesnych technologii

9 ZMIANY W STRUKTURZE KOSZTÓW Elementy kosztów wytwarzania CZAS: Koszty pośrednie Materiały Robocizna bezpośrednia Technologia

10 Rachunek kosztów klienta w oparciu o metodę ABC Służy do zarządzania procesem sprzedaży, a jego celem jest dostarczenie informacji o kosztach obsługi odbiorców, utrzymywania kanałów dystrybucji czy funkcjonowania przedsiębiorstwa w danym segmencie rynku.

11 Rachunek kosztów klienta Rozmiary sprzedaży Marża > 50 000 USD10 000 - 50 000 USD< 10 000 USD > 20% A 4 (1,2%) 21,3% 12 968 USD B 38(11,8%) 21,0% 6 277 U SD C 33 (10,2%) 22,3% 1 528 USD 10- 20% D 17 (5,3%) 14,4% 9251 USD E 80 (24,8%) 14,5% 4 282 USD F 51(15.8%) 15,1%, 1 073 USD < 10% G 31(9,6%) 7,2% 4 640 USD H 15(4,6%) 7,8% 2 640 USD I 54(16,7%) 4,6% 251 USD

12 MIGRACJA KLIENTÓW W KIERUNKU WYŻSZEJ RENTOWNOŚCI bardzo opłacalny niski wysoki koszty obsługi nieopłacalny opłacalny wysoki zysk niski zysk Marża wynikająca z asortymentu kupowanych produktów rodzaje klientów bardzo nieopłacalny Dysponując tą informacją, firma może przesunąć klientów w kierunku wyższej opłacalności np. (1) zacząć lepiej zarządzać kosztami obsługi, (2) zmniejszyć ilość usług dla danego klienta, (3) renegocjować ceny lub przesunąć kupowany przez nich asortyment do grupy produktów droższych. Duży wolumen zysku (ale niekoniecznie % marży) Mały wolumen zysku (ale niekoniecznie % marży )

13 Rachunek kosztów klienta – krzywa wieloryba

14 14 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. Jakie czynniki determinują rentowność? WPŁYW ILOŚCI GENEROWANYCH ZLECEŃ Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert 7 571 891,60144 591,93 25 465,31 119 126,62 2848417,322 743 278 422,24 95 081,5011 661,46 83 420,04 14 1228,718 192 299 025,78 97 241,7935 257,4661 984,33 108 3573,314 636 113 658,5041 112,47 4 376,58 36 735,89 11 494,50 126 221 006,0474 167,91 35 814,07 38 353,84 107 5485,10 30 260 273,6076 730,64 57 942,21 18 788,43 191 4792,530

15 15 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. Jakie czynniki determinują rentowność? WPŁYW LICZBY ZAPYTAŃ OFERTOWYCH Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert 12185 929,10 33 181,74 6 097,11 27 084,6315664,4 3 5081 044,90 34 637,86 9 603,26 25 034,6016633,9 18 WPŁYW ILOŚCI POZYCJI Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert 75912 517,254 377,423 259,861 117,566 9 2 6 88410 651,703 814,282 824,81989,476 50 80

16 16 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. Jakie czynniki determinują rentowność? WPŁYW ZALEGŁOŚCI W SPŁACIE NALEŻNOŚCI Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Liczba ofert Kwota długu [zł] 31019 295,508 590,234 958,44 3 631,79 18360 0 38224 366,3911 705,028 680,55 3 024,47 171050 15 917,40 90817 501,388 247,067 500,52 746,54 19400 12 768,80 Sprzedaż za ponad 1000 zł, PIERWSZA STRATA Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Liczba ofert 531 1 205,00 657,80648,069,74110 785 1 264,50 694,06694,18-0,12130 7411 757,70818,79923,73-104,9413 1

17 17 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. ZAMÓWIENIA PONIŻEJ 100 zł = STRATA PONAD 600 zł Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert 143 91,67 44,88664,77 -619,89 1220 280 87,00 21,80641,85 -620,05 1110 MAŁE ZLECENIE RZĘDU 300 zł = STRATA ok. 500 zł Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert 1207 307,50 154,29643,08 -488,79 1110

18 18 Rentowność klientów LAPP Kabel Sp.z.o.o. NAJMNIEJ RENTOWNI KLIENCI Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert 1500037620 671,567 588,3212 090,11 -4 501,7944 601 6 1500070056 152,549 166,4612 702,16 -3 535,7024 653 25 150016623 141,00805,824 082,40 -3 276,58 61530 OFERTA „PRO FORMA” Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert 15000077 0,00 644,80 -644,80 000 1 15002278 0,00 1 101,29 -1 101,29 000 3 Niespłacona należność: 3 626,97 zł

19 PYTANIA ?


Pobierz ppt "Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google