Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Reprodukcja lokalnych sieci wsparcia w rytuałach zbiorowych Belfastu dr Kamila Kamińska Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Reprodukcja lokalnych sieci wsparcia w rytuałach zbiorowych Belfastu dr Kamila Kamińska Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski."— Zapis prezentacji:

1 Reprodukcja lokalnych sieci wsparcia w rytuałach zbiorowych Belfastu dr Kamila Kamińska Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski

2 Irlandia Północna jest areną typowego konfliktu o tożsamość Dyskurs: Katolik – protestant Unionista- Republikanin Lojalista- Nacjonalista

3 Historia konfliktu Historia konfliktu 1605 - początek kolonizacji Ulsteru przez prezbiterian ze Szkocji; 1605 - początek kolonizacji Ulsteru przez prezbiterian ze Szkocji; 11 lipca (1 lipca) 1690 - bitwa nad rzeką Boyne, 11 lipca (1 lipca) 1690 - bitwa nad rzeką Boyne, 1691 - ludność katolicka została pozbawiona wszelkich praw cywilnych i ekonomicznych 1691 - ludność katolicka została pozbawiona wszelkich praw cywilnych i ekonomicznych 23 kwietnia 1916 - powstanie wielkanocne, 23 kwietnia 1916 - powstanie wielkanocne, lipiec 1921 - powstała złożona z 26 hrabstw Irlandia lipiec 1921 - powstała złożona z 26 hrabstw Irlandia Wielki Piątek 1998 r. podpisano porozumienie między rządami Wielkiej Brytanii i Irlandii Wielki Piątek 1998 r. podpisano porozumienie między rządami Wielkiej Brytanii i Irlandii

4 Dynamika konfliktu Społeczności lokalne byłych robotniczych dzielnic (gł. północnego Belfastu) od kilku pokoleń reprodukują swe jasno zdefiniowane opozycyjne identyfikacje Społeczności lokalne byłych robotniczych dzielnic (gł. północnego Belfastu) od kilku pokoleń reprodukują swe jasno zdefiniowane opozycyjne identyfikacje - Segregacyjny system edukacyjny - Obszary jednolite narodowościowo - Język, kultura (wartości, rytuały, symbole)

5 Przestrzeń miejska małych osiedli ulic domków szeregowych jest pełnoprawnym uczestnikiem dyskursu społecznego

6 Podział terytorialny Belfastu Podział terytorialny Belfastu

7 Belfast- wojna czy pokój? W wyniku wieloletnich działań na rzecz pojednania zdecydowanie wyciszono zbrojną stronę konfliktu, wciąż jednak śmierć zbiera tam swoje żniwo

8 Konflikt symboliczno – rytualny Miurale, flagi, pomalowane krawężniki, symbole poszczególnych grup paramilitarnych stanowią jasny komunikat podkreślający tożsamość danej grupy SILNA INTEGRACJA

9

10

11 Miurale w Belfascie Są w pełni finansowaneprzez społeczność lokalną na terenie której powstają Są w pełni finansowaneprzez społeczność lokalną na terenie której powstają Są tworzone przez lokalnych artystów Są tworzone przez lokalnych artystów Stanowią powód do dumy mieszkańców Stanowią powód do dumy mieszkańców

12 Rytuały zbiorowe regulują szereg sfer życia mieszkańców Belfastu, zarówno w codzienności, jak i od święta. Pytania dotyczące tras przejazdu taksówek unionistycznych i nacjonalistycznych przez miasto, chodzenia po odpowiedniej stronie ulicy stanowią częstokroć kwestie życia lub śmierci regulują szereg sfer życia mieszkańców Belfastu, zarówno w codzienności, jak i od święta. Pytania dotyczące tras przejazdu taksówek unionistycznych i nacjonalistycznych przez miasto, chodzenia po odpowiedniej stronie ulicy stanowią częstokroć kwestie życia lub śmierci

13 Mieszkańcy- członkowie danej społeczności wiedzą najlepiej którędy i kiedy chodzić przechodnie – obcy są częstym obiektem ataków sektariańskich- ryzyko oberwnia kamieniem

14 Granicę wyznacza krawężnik

15 Obchody rocznicy bitwy pod Boyne Tradycja sięga XVIII wieku Poniedziałek Wielkanocny – rozpoczęcie do soboty najbliższej 18 grudnia Około 3 500 parad rocznie Budżet około 20 milionów funtów

16

17

18 Każde osiedle Ma swoją BAND która miesiącami ma własne symbole, sztandary, stroje Ma swoją BAND która miesiącami ma własne symbole, sztandary, stroje Miesiącami ćwiczy melodie marszowe\ Miesiącami ćwiczy melodie marszowe\ Następnie wszystkie pokolenia integrują się w swojej własnej, lokalnej PARADE Następnie wszystkie pokolenia integrują się w swojej własnej, lokalnej PARADE Najlepiej jeśli jej trasa jest zablokowane przez wojsko….integrujemy się w walce Najlepiej jeśli jej trasa jest zablokowane przez wojsko….integrujemy się w walce

19

20 Konflikt symboliczny?... Konflikt symboliczny?... Whitrock parade 2005

21 Sąsiedzi Uprzedzali się nawzajem aby kobiety i dzieci nie przychodziły na tą PARADE Uprzedzali się nawzajem aby kobiety i dzieci nie przychodziły na tą PARADE Wpuszczali uciekających przed policją uczestników przednimi drzwiami by wypuścić tylnimi… Wpuszczali uciekających przed policją uczestników przednimi drzwiami by wypuścić tylnimi…

22 Rodzice Na tyłach domów szykowali koktajle Mołotowa Na tyłach domów szykowali koktajle Mołotowa Którymi od frontu młodzież obrzucała policje Którymi od frontu młodzież obrzucała policje Był dumni ze swych pociech… Był dumni ze swych pociech…

23 Pochodnie- przed..

24 Po….

25 Nocą 12 lipca Na wielu skrzyżowaniach ulic Belfastu płoną pochodnie Na wielu skrzyżowaniach ulic Belfastu płoną pochodnie Przygotowane przez członków społeczności lokalnych Przygotowane przez członków społeczności lokalnych

26 Wiele osiedli północnego Belfastu To typowe przestrzenie zamknięte To typowe przestrzenie zamknięte Spełniają one szereg funkcji, w których Spełniają one szereg funkcji, w których Tworzenie lokalnych sieci wsparcia jest bodaj NAJWAŻNIEJSZĄ

27 Funkcje przestrzeni zamkniętych Ochrona- kreowanie poczucia bezpieczeństwa wobec świata zewn. Ochrona- kreowanie poczucia bezpieczeństwa wobec świata zewn. Unikanie – tworzenie wewnętrznych sieci wsparcia i samowystarczalnych instytucji Unikanie – tworzenie wewnętrznych sieci wsparcia i samowystarczalnych instytucji Zabezpieczenie- zachowanie języka, kultury, tradycji, sposobu życia grupy Zabezpieczenie- zachowanie języka, kultury, tradycji, sposobu życia grupy Opór- użycie tych przestrzeni, jako power-base w akcjach przeciw zewn. światu Opór- użycie tych przestrzeni, jako power-base w akcjach przeciw zewn. światu

28


Pobierz ppt "Reprodukcja lokalnych sieci wsparcia w rytuałach zbiorowych Belfastu dr Kamila Kamińska Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google