Pobierz prezentację
OpublikowałJarosław Idziak Został zmieniony 10 lat temu
1
ZWIĘKSZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY
2
„ Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek,
ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu” dr Wojciech Oczko
3
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Jest nieodłącznym atrybutem życia człowieka
Wynika z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności Jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia Poprawia stan naszego zdrowia i samopoczucie
4
KORZYŚCI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
zapewnia człowiekowi we wszystkich fazach życia, optymalny stan zdrowia, dobrą sprawność fizyczną i umysłową, pomaga organizmowi zwiększyć wydatek energii ponad poziom podstawowej przemiany materii, prowadząc do obniżenia masy ciała, zapobiega chorobom układu krążenia,
5
KORZYŚCI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
redukuje poziom cholesterolu i stabilizuje gospodarkę lipidową, co prowadzi do zmniejszenia ryzyka rozwoju miażdżycy, zmniejsza częstość występowania cukrzycy typu 2, zmniejsza ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje nowotworów, wpływa na ustąpienie symptomów depresji i lęku,
6
KORZYŚCI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
poprawia sprawność psychiczną i samopoczucie na skutek wzrostu stężenia endorfin we krwi, stanowi przeciwwagę dla obciążenia organizmu pracą umysłową, zwiększa odporność na stres i zmęczenie, zapobiega patologiom społecznym, głównie wśród młodzieży,
7
KORZYŚCI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
wpływa na opóźnienie inicjacji tytoniowej przez nastolatków, [Badania wskazują na rolę mózgowych procesów neurofizjologicznych identycznych funkcjonalnie dla palenia i wysiłku związanego z ćwiczeniami fizycznymi] wspomaga rozwój cech społeczno – wychowawczych: uczy dokonywania wyborów i konsekwencji w osiąganiu celów, przyczynia się do wzrostu zainteresowania współzawodnictwem i współdziałaniem, kształci silną wolę oraz życzliwy stosunek do ludzi.
8
KORZYŚCI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
9
Aby aktywność fizyczna przynosiła odpowiednie korzyści
powinna być systematyczna
10
Zalecana optymalna częstotliwość zajęć ruchowych u dzieci i młodzieży powinna odbywać się przez:
przynajmniej 60 MINUT CODZIENNIE O UMIARKOWANEJ I DUŻEJ INTENSYWNOŚCI [Wg. American Cancer Society,World Health Organization, American Heart Association, American Diabetes Association]
11
Tymczasem tendencja do ograniczania aktywności fizycznej ma w Polsce
charakter wzrastający we wszystkich grupach wiekowych
12
Winą należy obciążyć zdobycze cywilizacji:
samochód, TV, komputer, Internet zapewniające wygodną i nie męczącą rozrywkę.
13
Wyniki badań HBSC (Zachowania zdrowotne dzieci w wieku szkolnym) z 2010 r. wskazują, że:
W Polsce ok. 83% młodzieży nie osiąga zalecanego poziomu aktywności fizycznej. Stanowi to poważne zagrożenie dla zdrowia i sprzyja rozwojowi otyłości.
14
MAŁA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SPRZYJA
Pogorszeniu wydolności organizmu Wadom postawy ciała Nadwadze i otyłości
15
RODZAJE WYSIŁKU FIZYCZNEGO
ZWYKŁY WYSIŁEK FIZYCZNY – podejmuje się regularnie jako część codziennej rutyny. Obejmuje on czynności wykonywane w domu (np. wchodzenie po schodach) oraz aktywność związaną z życiem codziennym (np. ubieranie się i kąpiel). Ma on zwykle małą intensywność i trwa krótko. CELOWY WYSIŁEK FIZYCZNY – wykonuje się oprócz zwykłego wysiłku. Jest on często zaplanowany i wykonywany w ramach rozrywki, ćwiczeń sportowych w celu poprawy sprawności fizycznej jako dodatek do innych rutynowych czynności (np. jazda na rowerze lub bieganie).
16
RODZAJE WYSIŁKU FIZYCZNEGO
UMIARKOWANY WYSIŁEK FIZYCZNY– to taki, który można porównać z szybkim spacerem. INTENSYWNY WYSIŁEK FIZYCZNY – na ogół angażuje duże grupy mięśni i powoduje wyraźne zwiększenie częstotliwości rytmu serca oraz częstotliwości i głębokości oddechów. Taki wysiłek można uprawiać w różnych warunkach: w szkole, rekreacyjnie, w domu lub ogrodzie, z przyjaciółmi lub rodziną.
17
PRZYKŁADY WYSIŁKU FIZYCZNEGO O UMIARKOWANEJ I DUŻEJ INTENSYWNOŚCI
18
Ćwiczenia powinny być odpowiednie do wieku rozwojowego, przyjemne i zróżnicowane, obejmować zajęcia sportowe i gimnastyczne w szkole, w domu i w społeczności. Ponieważ dzieci i młodzież spędzają znaczną część dnia w szkole, niezwykle istotny sposób zwiększania ich aktywności fizycznej stanowią rutynowe programy wychowania fizycznego.
19
Aby osiągnąć pożądane wskaźniki aktywności, należy wprowadzić w szkołach codzienne zajęcia wychowania fizycznego i przerwy na ruch, a w domu ograniczyć czas oglądania telewizji i gier komputerowych.
20
„Biegaj – a jeśli nie możesz zostać mistrzem,
będziesz na pewno zdrowym człowiekiem” A. Lydiard
21
ZWIĘKSZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ - PROPOZYCJE
zwiększenie motywacji dzieci i młodzieży do uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego, dostosowanie metod i form pracy do możliwości wszystkich uczniów, zmniejszenie liczby zwolnień z zajęć WF wystawianych przez rodziców i lekarzy, przyzwyczajanie dzieci i młodzieży do różnych form systematycznej aktywności fizycznej już od najmłodszych lat, zapewnienie dzieciom i młodzieży warunków do rozwijania aktywności fizycznej i odpowiednią ilość czasu.
22
20 POMYSŁÓW NA RUCH W SZKOLE ORAZ PO SZKOLE
Chodź na piechotę. Poruszaj się na rolkach. Chodź po schodach. Zagraj w piłkę na przerwie między lekcjami. Bierz aktywny udział na zajęciach z wychowania fizycznego. Zagraj w ringo. Bierz udział w szkolnych zawodach i olimpiadach. Biegaj przez park, uprawiaj jogging. Poszalej na dyskotece. Idź pieszo do sklepu i na inne zakupy.
23
20 POMYSŁÓW NA RUCH W SZKOLE ORAZ PO SZKOLE
Idź na spacer po mieście i poznawaj jego historię. Wyjdź na basen. Wyprowadź psa na spacer. Zapisz się na aerobik. Wstań wcześniej aby poćwiczyć lub pobiegać. Idź na spacer po obiedzie lub kolacji. Uprawiaj sporty zimowe. Zapisz się na lekcje gimnastyki. Zagraj w kręgle. Korzystaj z ofert Ośrodków Sportu w Twoim mieście.
25
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.