Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Zespół Szkół Technicznych w Słubicach im. Tadeusza Tańskiego Opiekun: Magdalena Górecka Kompetencja: Przedsiębiorczość Grupa : 97/23_P_G1 Temat projektowy: Etyczna Reklama Semestr/rok szkolny: 2010/2011
3
(z łac. reclamo, reclamare) – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienia do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popieranych określonych spraw lub idei. Reklama przybiera różną postać – od rzetelnej informacji o cechach produktu, spotykanej głównie w prasie specjalistycznej, po wychwalanie produktu bez rzetelnej informacji merytorycznej o przedmiocie reklamy, co często przypisuje się reklamie telewizyjnej. REKLAMA
5
Czasami reklama występuje w formie ukrytej – np
Czasami reklama występuje w formie ukrytej – np. firmy organizują prezentacje własnych technologii czy tez piszą artykuły do prasy specjalistyczne na ich temat – co jest na pograniczu reklamy i edukacji lub ukazywane są przedmioty, będące towarami określonej marka, umieszczone w kontekście filmu fabularnego. Celem reklamy jest skuteczność ich oddziaływania na odbiorcę, dlatego można się spotkać w reklamie z treściami wywołującymi np. skandal obyczajowy lub proces sądowy. Dzięki temu wzrasta zainteresowanie wokół reklamy a tym samym siła oddziaływania kampanii reklamowej. Zdecydowanie większość reklam charakteryzuje się celami komercyjnymi. Można jednak wyróżnić również reklamę społeczną oraz reklamę polityczną.
6
KORZYŚCI REKLAMOWE Powszechna informacja o produkcie.
Finansowanie mediów działalności sportowej, kulturalnej. Kształtowanie postaw społecznych Reklama sprawia, że odbiorcy wiedzą o istnieniu produktu, o jego cechach, funkcjach, zaletach. Widzą gdzie mogą dostać dany produkt.
7
Zagrożenia płynące z reklamy
Wprowadzenie w błąd reklamoobiorcy Wzbudzenie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych Promocja zachowań społecznych i zwyczajów negatywnie wpływających na jednostkę. Wybranie obojętności na przekaz społeczny. Manipulacja odbiorcami przez użycie środków pozaracjonalnych, jak np. popęd seksualny, uzależnienie od papierosów i inne.
8
Funkcje reklamy Funkcja informacyjna - polega na informowaniu o nowym produkcie, usłudze, o innowacjach w już znanych produktach oraz usługach, o promocjach i wielu innych aspektach. Oprócz tego funkcja informacyjna polega również na tym, że przekazuje klientowi czym jest produkt, jak go używać, co go wyróżnia spośród innych podobnych wyrobów a więc ogólnie mówiąc informuje o podstawowych cechach towaru.
9
Funkcja nakłaniająca - ma na celu uświadomić klientowi, że to właśnie ten produkt przed którym stoi i zastanawia się nad jego zakupem jest mu całkowicie niezbędny do dalszego funkcjonowania. Czasami bywa to ciężkie do osiągnięcia, ponieważ ludzie szybko przyzwyczajają się do jednej rzeczy i niechętnie zmieniają te przyzwyczajenia, tym bardziej, że kupowanie tych samych produktów tej samej marki zmniejsza prawdopodobieństwo bycia niezadowolonym z dokonanego zakupu.
10
Funkcja utrwalająca - reklamy polega na wytworzeniu w konsumentach przekonania, że wybrany przez nich produkt jest najlepszy z możliwych. W ten sposób reklama zatrzymuje przy danym produkcie pożądana liczbę konsumentów a więc kreuje w ten sposób lojalność wobec danej marki. Ta funkcja reklamy jest najczęściej widoczna podczas reklamowania samochodów. Producent decyduje się na przeprowadzenie kampanii reklamowej dla nowo wytworzonego samochodu. Po jakimś czasie po zakończeniu kampanii, agencje reklamowe znowu emitują reklamy, które namawiają do kupna tego samego modelu samochodu. W ten sposób nabywca ma wrażenie, że decyzja zakupu owego samochodu była jak najbardziej słuszna i nabiera zaufania do producenta tej marki.
11
Oprócz tych trzech podstawowych funkcji warto jest również zwrócić uwagę na aspekt edukacyjny i ekonomiczny reklamy. Reklama najnowszej suszarki z funkcją jonizacji często uświadamia jakąś część społeczeństwa, ze coś takiego jak jonizacja istnieje i ma wpływ na włosy. Sama reklama znacznie podnosi koszt produktu ale z drugiej strony zmniejszają się koszty związane z dystrybucją. Nowy produkt zawsze wyprze z rynku starszy i gorszy.
12
Reklama Podprogowa Reklama podprogowa (subliminalna) (zwana inaczej sugestią podprogową lub przekazem podprogowym) - teoretycznie polega np. na włączaniu do filmu pojedynczych klatek z reklamą lub wgrywania ukrytego przesłania do piosenek.
13
Reklama informacyjna Reklama informacyjna to kolejny bardzo ważny typ reklamy. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się o wiele więcej. Możemy zauważyć, że często wre kamach podawana jest takowa informacja lub inne czynniki dotyczące i tak reklamowanego produktu. O to tutaj chodzi. Podajemy dla społeczeństwa ciekawostkę lub inne tego rodzaju aspekty. Jednak to nie wszystko. Czasami reklama jest czysta informacją, czyli podajemy tutaj dany aspekt, który powinien być wykorzystywany przez opinie publiczną. Tak jak w szkole, każdy powinien z tego korzystać, jednak tylko kilka osób bierze sobie to do serca. Tak działa nasze społeczeństwo i nic na to nie poradzimy.
15
Reklama przypominająca
Podstawowym celem, do którego stosuje się reklamy przypominające, jest stałe przypominanie widzom o korzyściach niesionych przez korzystanie z produktu. Większość osób skłania się w ten sposób do myślenia o towarze w sposób przyszłościowy czyli taki, że wybrany przez nas produkt zawsze będzie „na czasie” i inni będą go uważali za wiecznie modny. Reklamy te często dopełnia się reklamami informacyjnymi, dzięki którym zyskuje się znacznie lepsze uznanie w oczach widzów i konsumentów. Nakłanianie ludzi do inwestowania w przyszłość niesamowicie się sprawdza w dzisiejszych czasach, ponieważ każdy stara się prowadzić życie na jak najlepszym poziomie mimo coraz gorszych dla społeczeństwa lat.
16
Jednak jak wiemy trzeba pamiętać o tym, że reklama stabilizująca istnieje. Jednak musi ona mieć co stabilizować. Chodzi o sytuacje danego produktu lub inne czynniki mniej komercyjne. Mimo to możemy powiedzieć, że nie zawsze decydujemy się na taki czynnik. Dzięki temu możemy powiedzieć, że są inne typy reklamowe, które tutaj są wykorzystywane o wiele powszechniej.
17
Reklama wspierająca Reklama wspierająca to kolejny bardzo charakterystyczny i często wykorzystywany czynnik. Możemy powiedzieć, że podawany oraz przedstawiany w niniejszym tekście aspekt to nic innego jak kolejny typ reklamowy. Oczywiście nie zapominajmy tutaj o działaniu profesjonalnej klasyfikacji reklamowej. Tak na prawdę to ona tutaj akurat wyodrębniał ten i wszelkiego rodzaju inne typy reklamowe. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć ogólne pojecie reklamy oraz jej typy. To także pokazuje nam, że reklama może być na prawdę bardzo rozległa oraz bardzo często wykorzystywana do wielu celów. Tak tez jest w przypadku reklamy wspierającej. Jest ona jednak o wiele rzadziej stosowana. Niż inne rodzaje i typy reklam. Dlaczego? Gdyż zazwyczaj nie dotyczy komercyjnych czynników, czyli nie ma z niej przychodów. Rzadko kiedy jest to akurat wykorzystywane. Przedsiębiorcy wola już skorzystać reklamy przypominającej, niż takowej, która jest tutaj pokazywana oraz opisywana w niniejszym wywodzie. Tak o akurat wygląda i nic na to nie poradzimy.
19
Reklama stabilizująca
Reklama stabilizująca to akurat kolejny także bardzo charakterystyczny i niestety ale rzadziej spotykany czynnik w środkach masowego przekazu. Tutaj oczywiście mówimy o kolejnym typie reklamowym. Podawany i opisywany w niniejszym tekście czynnik jest powszechnie spotykany i wykorzystywany na każdym kroku dzięki akurat tutaj profesjonalnej klasyfikacji reklamowej. O to akurat chodzi i co do tego nikt nie powinien mieć wątpliwości. Możemy powiedzieć, że tego rodzaju czynnik jest akurat bardzo ważny i bardzo powszechny. To nie powinno nikogo dziwić ani zaskakiwać. Możemy powiedzieć, że podawany rodzaj i typ reklamy jest na pewno tutaj rzadziej spotykany.
20
Reklama ukryta Reklamy ukryte posiadają swoje profesjonalne nazwy. Prze agencje, które specjalizują się profesjonalnym tworzeniem reklam, ukryte reklamy noszą nazwę „kryptoreklam”. Jak sama nazwa wskazuje, reklamy ukryte zawierają treści lub informacje, które zostały sprytnie wplecione w cały ogół treści reklamy. Dzięki temu wiele firm oraz koncernów sprytnie umieszcza swoje loga, banery, slogany lub adresy kontaktowe na reklamach lub bilbordach. Wszystko to jest jedynie po to, aby zwiększyć popularność firm.
21
W reklamach ukrytych przedstawiana jest działalność, usługi lub nazwy produktów, które są produkowane przez firmy oraz koncerny na całym świecie. Tego rodzaju reklamy, które możemy spotkać w otaczającym nas świecie znajdują szerokie zastosowanie oraz coraz większa popularności wśród przedsiębiorców oraz agencji reklamowych, które w swojej ofercie podkreślają możliwość stworzenia profesjonalnej reklamy ukrytej. Oczywiście opracowanie tego rodzaju przekazu medialnego nie należy do tanich inwestycji.
22
Reklama wprowadzająca w błąd
Ogłoszenie jest mylące, jeśli wprowadza lub może wprowadzić w błąd jej odbiorców i wpływają na ich podejmowaniu decyzji gospodarczych. This also applies if it harms or is likely to harm a competitor of the organisation placing the advertisement. Dotyczy to także szkodzi lub może szkodzić konkurentowi organizacji umieszczenie reklamy. An advert will be likely to affect the economic decision-making of readers if, for example, it persuades them to part with money.
23
Ogłoszenie będzie mieć wpływ na podejmowaniu decyzji ekonomicznych czytelników, jeśli na przykład, że przekonuje ich część z pieniędzmi. A misleading advertisement can be a spoken statement - eg, given by a sales representative, in person or over the phone. Wprowadzające w błąd reklama może być używany oświadczenie - np. wydane przez przedstawiciela handlowego, osobiście lub przez telefon. It does not have to be in writing. To nie musi być na piśmie. v
24
Reklama uciążliwa Reklama uciążliwa, polega na ingerowaniu w sferę prywatności potencjalnych odbiorców w miejscach publicznych przez nagabywanie, przesyłanie niezamówionych towarów, nadużywanie technicznych środków przekazu. W celu ochrony konsumenta powstała ustawa o zwalczaniu nieuczciwej reklamy (art. 16 ust. 1 pkt 5), w której reklama uciążliwa jest określona jako niedopuszczalna.
25
Reklama radiowa Reklama radiowa to forma reklamy, która wykorzystuje radio w celu dotarcia do potencjalnego klienta. Reklama radiowa ma zróżnicowany zasięg. Może być bowiem nadawana przez stacje lokalne, regionalne, ogólnokrajowe oraz międzynarodowe. Ponieważ radio nadal pozostaje popularnym środkiem komunikacji, a audycje radiowe są z reguły adresowane do wybranych segmentów rynku (określonych grup słuchaczy), ułatwia to kierowanie reklamy do właściwych odbiorców. Zaletą radia jest fakt, iż można go słuchać praktycznie wszędzie: w pracy, w czasie podróży, a koszt reklamy radiowej jest stosunkowo niski. Reklama radiowa charakteryzuje się również prostotą, łatwością i szybkością przygotowania haseł. Wadą reklamy radiowej jest migawkowość związana z krótkim okresem nadawania i powierzchownością odbioru (wielu słuchaczy nie koncentruje uwagi na informacjach przekazywanych w radiu).
26
Reklama telewizyjna Reklama telewizyjna jest nowoczesną formą komunikacji masowej posiadającą największą siłę oddziaływania spośród wszystkich pozostałych typów reklam. Powodem tak silnego oddziaływania reklamy w TV jest między innymi zasięg, w końcu telewizję każdego dnia oglądają miliony ludzi. Drugim powodem jest silny wpływ na społeczeństwo. Chodzi tu między innymi o znaczenie telewizji dla wywierania wpływów, kształtowania opinii oraz na widzów.
27
Reklama nieetyczna Nieetyczna, wprowadzająca odbiorców w błąd – doskonałym przykładem jest loteria reklamy "Pusty sms", która przekonuje, że jeden darmowy sms wystarczy, by mieć szansę na wygraną nawet pół miliona zł.
28
Przykład reklamy nieetycznej
29
Zasady etyki w reklamie
Reklama jest skierowana głównie do konsumentów. Wszyscy jesteśmy konsumentami, więc dotyczy ona właśnie nas. Jesteśmy nią bombardowani dosłownie zewsząd. Widzimy ogłoszenia w gazetach, słyszymy je w radiu, oglądamy w telewizji, otrzymujemy je wraz z pocztą elektroniczną (często wbrew naszej woli), czy nawet jako wiadomości SMS bezpośrednio na nasze telefony komórkowe. Możemy przekonać się dzięki temu, jak wielu reklamodawców łamie zasad etykiety reklamy:
30
Pierwsza zasada etyki w reklamie
Reklama niepowinna być natarczywa. Powód, dla którego powinno stosować się do tej zasady jest prosty: Jeżeli reklama przeszkadza odbiorcy, reaguje on na nią negatywnie, a wtedy ona zamiast pomagać budować dobry wizerunek firmy, psuje go (czyli ma działanie odwrotne od zamierzonego).
31
Druga zasada etyki w reklamie
2.Kolejnym z elementów etyki w reklamie jest prezentowanie realnych cech produktu. Pokusa zareklamowania sprzedawanego przedmiotu jako "cudownego leku na wszystkie nasze dolegliwości" powinna zostać zahamowana przez perspektywę możliwości wszczęcia postępowania przez Komisję Etyki Reklamy. No właśnie, konsument nie jest już teraz tak bezbronny jak był kiedyś - może zgłosić swój protest odnośnie treści reklamy do kilku instytucji, zarówno w naszym Państwie jak i w departamentach Unii Europejskiej.
32
Trzecia zasada etyki w reklamie
3. Ostatnia zasada etyki którą omówię, dotyczy sposobu rozpowszechniania reklam. Kwestia często pomijana, lecz ważna: są miejsca, w których emisja reklamy w społeczeństwie budzi kontrowersje. Są to najczęściej kościoły, zabytki, miejsca pamięci, czyli obszary tratowane z czcią, lub co najmniej poważnie przez ludzi, którzy mogą zareagować nawet gniewem w przypadku złamania tej zasady. Innym przykładem może być rozrzucanie ulotek z samolotu, co gwarantuje zaśmiecenie miasta i naraża lokalną społeczność na ponoszenie kosztów sprzątania, nie mówiąc o zanieczyszczeniu środowiska.
33
Kodeks etyki Reklamy Kodeks Etyki Reklamy to podstawowy dokument Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy. dotyczy on całego przekazu reklamowego z wyjątkiem kampanii społecznych i politycznych. Kodeks to zbiór przepisów określających co jest dopuszczalne, a co nieetyczne w przekazie reklamowym reguluje wszystkie aspekty komunikacji reklamowej z uwzględnieniem specyfiki różnych mediów. Promuje odpowiedzialne praktyki w dziedzinie reklamy odpowiada na wyzwania stawiane przez dynamiczny rynek będzie regularnie przeglądany i aktualizowany Kodeks Etyki Reklamy zawiera szczegółowe przepisy zakazujące m.in.: dyskryminacji ze względu na płeć, wyznanie czy narodowość używania elementów zachęcających do aktów przemocy nadużywania zaufania odbiorcy, jego braku doświadczenia lub wiedzy.Kodeks Etyki Reklamy kładzie nacisk na zapewnienie by reklama nie wprowadzała w błąd, chroni przed nieetycznym i nieuczciwym przekazem reklamowym.
34
Reklama nieetyczna
35
Reklamy nieetyczne
36
Reklamy nieetyczne
37
Manipulacja w reklamie
Manipulacja językiem - czyli splot nieuczciwości popełnionych w opisie języka jako kodu, a służących określonym celom" . Dotyczy ona słownikarzy, którzy w sposób niezgodny z prawdą przedstawiają zasób wyrazów, jak również ich znaczenie. Manipulacja ludźmi za pomocą języka - w szerszym sensie rozumiana jako "dokonywana za pomocą tekstów" , w węższym zaś jako wpływanie na odbiorcę dzięki odpowiedniemu zastosowaniu środków językowych ( cech wyrazów i struktur gramatycznych).
38
Manipulacja w reklamie
39
Funkcje reklam Edukacyjna Informacyjna
Wspierania sprzedaży (przypominanie, nakłanianie) Konkurencyjna Manipulacyjna Komplementarności
40
Reklama internetowa Najpopularniejszym i najszerzej stosowanym elementem promocji która można prowadzić przy pomocy Internetu jest reklama internetowa. Jej zadaniem, tak samo jak reklamy w innych mediach jest m.in. informowanie grupy klientów o nowym produkcie lub usłudze oraz wywarcie bezpośredniego wpływu na jego zachowanie. To co odróżnia reklamę internetową od tradycyjnej, to możliwość dopasowania jej ekspozycji do indywidualnego zachowania konsumenta.
41
Jej trzy główne cele to:
budowanie świadomości istnienia produktu, usługi lub strony internetowej w umysłach potencjalnych odbiorców, dążenie do zwiększania sprzedaży przez Internet, stymulowanie użytkowników do cyklicznych odwiedzin witryny WWW.
42
Reklama internetowa jest silnym instrumentem promocyjnym ale tylko wtedy, gdy trafia do odpowiedniego odbiorcy, a emitowany rzekaz jest dobrany do jego profilu. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż jej zadanie wiąże się albo z kierowaniem internauty na stronę internetową firmy, gdzie może on zapoznać się z jej ofertą, albo z budowaniem świadomości marki (branding).
43
Przy rozpatrywaniu zagadnienia prawa właściwego w odniesieniu do reklamy internetowej i zlokalizowania jej miejsca pochodzenia pomocna może być analiza samej reklamy jak również jej język, kształt przekazu reklamowego, ustalenie, kto finansował transakcję, skąd płyną zamówienia produktów lub usług.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.