Pobierz prezentację
1
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
2
KOMUNIKACJA TO Słuchanie Mówienie Mowa ciała Obserwacja
3
SŁUCHANIE Słyszenie Koncentracja uwagi Rozumienie
4
Dobry słuchacz Koncentruje uwagę na rozmówcy.
Utrzymuje optymalny kontakt wzrokowy. Nie przerywa, nie kończy za kogoś zdania. Zdaje pytania, by upewnić się, czy dobrze zrozumiał.
5
Reaguje mimicznie (np. uśmiechem, zmarszczeniem brwi, potakiwaniem).
Potrafi równoważyć słuchanie i notowanie.
6
Komunikacja werbalna „Mów tak, by Twój najmniej inteligentny słuchacz Cię zrozumiał, a ten najzdolniejszy nie nudził się” Dostosuj poziom słownictwa do możliwości odbiorców. Operuj przykładami. Unikaj skrótów lub wyrażeń zrozumiałych tylko dla Twojej grupy zawodowej.
7
Dobry mówca Jest konkretny, rzeczowy, precyzyjny – dobry mówca wie, po co mówi, jest świadomy celu swojej wypowiedzi. Dba o kulturę wypowiedzi. Jest świadomy stanu swoich emocji. Rozumie ich wpływ na przebieg rozmowy.
8
Dobry mówca obserwuje reakcje swoich odbiorców.
Im mniej osób nas słucha, tym krótsze i oszczędniejsze w formie powinno być wystąpienie.
9
Formy pomocne i utrudniające przekazywanie informacji zwrotnych
Informacja zwrotna – reakcja na nasze słowa, gesty, czyny; swoista odpowiedź.
10
Pomocne Utrudniające Szczegółowa Dyskusyjna Użyteczna
Odpowiednia w czasie Właściwa Ogólna Dogmatyczna Nieużyteczna Nieodpowiednia w czasie Przesadzona
11
Szczegółowa: „W tym tygodniu spóźnił się Pan do pracy trzy razy” Ogólna „Ciągle spóźnia się Pan do pracy” Wniosek: unikajmy określeń typu: ciągle, zawsze, nigdy
12
Dogmatyczna „Musi Pani wreszcie coś zrobić, aby syn przestał przeszkadzać w czasie lekcji” Dyskusyjna „Zastanówmy się wspólnie nad tym, co zrobić, by Jacek przestał przeszkadzać w prowadzeniu lekcji”
13
Użyteczna – czyli zrozumiała dla odbiorcy
Bezużyteczna – czyli niezrozumiała Odpowiednia w czasie – kiedy odbiorca jest w stanie przyjąć informację Nieodpowiednia w czasie (np. w czasie silnego wzburzenia emocjonalnego odbiorcy, odbiorca pod wpływem alkoholu)
14
Właściwa – „złoty środek”
Przesadzona (co do formy lub treści, np. wyolbrzymianie lub bagatelizowanie problemów)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.