Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów Gimnazjum w ZSO nr 1 w Jeleniej Gorze Rok szkolny 2010/2011
2
Ta prezentacja opisuje najciekawsze z naszych eksperymentów.
Praca podczas zajęć Nasze zajęcia odbywały się raz w tygodniu, przez cały rok szkolny. Do dyspozycji mieliśmy w pełni wyposażone laboratorium chemiczne mieszczące się w naszej szkole. Podczas zajęć wielokrotnie mieliśmy okazję widzieć oraz przeprowadzać eksperymenty i reakcje znane nam dotąd tylko z podręczników. Po całym roku pracy, korzystanie z wszelkiego rodzaju sprzętów laboratoryjnych jak próbówki, zlewki, kolby, pipety nie jest nam obce, ponieważ każdy z nas wielokrotnie sam odmierzał substraty, przeprowadzał reakcję oraz zapisywał wnioski. Naturalnie przed pracą w laboratorium zdobywaliśmy wiedzę teoretyczną dzięki której mogliśmy przewidzieć zarówno efekt reakcji jak i to jakie sprzęty będą potrzebne, w co się zaopatrzyć Ta prezentacja opisuje najciekawsze z naszych eksperymentów.
3
czyli –log[H+] pozwala określić stężenie jonów H+
Pomiar pH pH czyli –log[H+] pozwala określić stężenie jonów H+ Podczas pracy na kółku wiele razy badaliśmy pH z pomocą papierków wskaźnikowych, fenoloftaleiny, oranżu metylowego oraz błękitów – bromofenolowego i bromotymolowego. Jednak najciekawszą metoda pomiarów było wykorzystanie urządzenia MultiLog Pro które pozwoliło nam obserwować zmianę pH wody destylowanej w trakcie dodawania do niej kolejnych kropli chlorku sodu.
4
Pomiar pH - metody Papierki wskaźnikowe, których używaliśmy (na obrazku) barwią się na niebieskozielono w środowisku zasadowym, a na malinowo w środowisku kwasowym. Są łatwe w obsłudze, pH daje się łatwo odczytać, wiec z takich papierków korzystaliśmy niemal na każdej lekcji
5
Pomiar pH - metody Oranż Metylowy (metylooranż) – po dodaniu kilku kropel wodnego roztworu oranżu do substancji, barwi się on na pomarańczowo w środowisku obojętnym, na czerwono w kwasowym i żółto w zasadowym. Błękit bromotymolowy - przybiera w środowisku kwaśnym barwę żółtą, w zasadowym błękitną, a w środowisku obojętnym ma kolor zielony. Błękit bromofenolowy – w związku o pH niższym od 3,0 ma barwę żółtą, zaś powyżej pH 4,6 staje się niebiesko-fioletowy.
6
Przy pomocy MultiLog Pro
Pomiar pH Przy pomocy MultiLog Pro Urządzenie to ma bardzo szerokie zastosowania – można z jego pomocą zbadać nie tylko pH ale również temperaturę, czy przewodność substancji. My badaliśmy pH i temperaturę 300ml wody destylowanej do której wkrapialiśmy kolejne krople chlorku sodu.
8
Analiza jakościowa wybranych kationów metali.
Analiza Płomienia Analiza jakościowa wybranych kationów metali. Wprowadzając z pomocą drucika platynowego roztwory lotnych soli do palnika gazowego, uzyskujemy efekt emisji określonej długości fali przez określony pierwiastek. W czasie analizy widoczne jest zabarwienie płomienia na charakterystyczny dla danego pierwiastka kolor. Płomień dzieli się na trzy strefy: stożek wewnętrzny o temp. ok. 800⁰C święcący niemal niewidocznym, bladofioletowym światłem stożek środkowy o temp. ok. 950 ⁰C świecący najjaśniej stożek zewnętrzny najgorętszy (ok. 1400⁰C), ta część płomienia działa utleniająco i do niej należy wprowadzać platynowy drucik.
9
Przebieg Analizy Drucik platynowy oczyszcza się przez zanurzenie go w stężonym kwasie solnym i kilkakrotne wyprażenie w płomieniu utleniającym (zewnętrzna część płomienia). Uważamy, że drucik jest czysty, gdy płomień nie zabarwia się. Tak przygotowany drucik zanurzamy w roztworze lotnej soli i wprowadzamy w górną cześć płomienia. Pierwiastek Kolor Płomienia Bar Zielony Stront Czerwony Miedź Wapń Czeglastoczerwony Sód Żółty Potas Fioletowy
10
Dziękujemy za uwagę Wykonanie prezentacji Paulina Porczyńska
Elżbieta Gołdyn Nagrywanie Filmów Zuzanna Bućko Pod kierownictwem pani prof. Ewy Nobilec
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.