Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDobrosław Szczypka Został zmieniony 10 lat temu
1
Doktryny polityczno-prawne Temat nr 3 Wybrane aspekty średniowiecznego dyskursu o istocie państwa i prawa dr Michał Urbańczyk Katedra Doktryn Polityczno-Prawnych i Filozofii WPiA UAM Poznań
2
Paweł z Tarsu cesarstwo powstrzymuje nadejście Antychrysta,
władza świecka jest bożym sługą, państwo ma do spełnienia zadania wyznaczone przez Boga, chrześcijańska doktryna moralnego przeobrażenia świata, Współczucie dla biednych i pochwała ubóstwa,
3
Ojcowie Kościoła Grek Ireneusz Przeciw poganom,
Państwo pochodzi od Boga, Państwo jest dla pogan, wyklucza to współpracę z nim,
4
Klemens i Orygenes Krytyka kultu pogańskich cesarzy,
Rozróżnienie między „imperium diabelskim” a pogańskim cesarstwem, Cesarstwo jest pogańskie ale chrześcijańskie są jego cele,
5
Tertulian Krytyczny wobec kultury pogańskiej, ale namawiał do modlitwy za Rzym, Rzym to nowy Babilon, ale jednocześnie podziw dla rzymskiego aparatu władzy, Dualizm prawa ludzkiego i bożego,
6
Św. Augustyn Katastrofizm i głęboki pesymizm,
Wszelka władza pochodzi od Boga, Bóg stworzył państwo z powodu grzechu, Państwo boże i państwo szatana, Państwo ziemskie, Cogite intrare
7
Cezaropapizm Bizancjum, Absolutna władza cesarzy,
Ideologia łącząca różnorodne części cesarstwa, Boże namiestnictwo cesarza (tron, insygnia, adoracja), Cesarz głową kościoła, Teoria samowładztwa połączona z teorią cesarskich obowiązków,
8
Ideologia władzy w państwach barbarzyńskich
Władza pochodzi od Boga, Magiczna moc zwycięstwa, Instytucje powołujące króla mają charakter sakralny, Problem prawa do oporu,
9
Idea cesarska i postępy doktryny kacerskiej
Karol Wielki Obrońca i patron religii, Nowe imperium, Akt darowizny Konstantyna,
10
Uniwersalizm papieski
Grzegorz VII Dictatus papae, Desakralizacja władzy świeckiej, Państwo to twór z istoty zły, twór grzeszny i niedoskonały, Państwo musi realizować postulaty sprawiedliwości bożej
11
Uniwersalizm papieski
II. Papież Władca uniwersalny, Sędzia króli, Panuje nad wszystkimi, III. Idea krzyżowa Legenda o Konstantynie Wlk. i wizja zwycięskiego krzyża,
12
Uniwersalizm papieski
IV. Papalizm Teoria jedności świata, który jest zbudowany na podobieństwo ludzkie (papież – głowa), Teoria kościoła – duszy i władzy świeckiej – ciała, Teoria wyższych zadań papiestwa i niższych zadań państwa, Teoria wikariatu, Teoria dwóch mieczy,
13
Uniwersalizm papieski
Teoria papieża – reprezentanta ludu rzymskiego, Teoria darowizny Konstantynopola, V. Hieriokratyzm Papież może wykonywać władzę bezpośrednio z pominięciem cesarza, który jest tylko administratorem, Papież Bonifacy VIII (1302),
14
Uniwersalizm cesarski
Ideologiczna oprawa niemieckiej ekspansji, Chrześcijański charakter imperium, Cesarz namiestnik Boga w całym świecie, Władca to Bóg ojciec, papież to syn boży, Jeden jest Bóg, jedno cesarstwo, jeden cesarz,
15
Uniwersalizm cesarski
3. Argumenty historyczne: Cesarstwo odziedziczone po Rzymianach, Misja cywilizacyjna, Wzorzec uniwersalnego mocarstwa, Przeniesienie cesarstwa od Franków i od Bizancjum,
16
Uniwersalizm cesarski
IV. Argumenty pochodzące z prawa rzymskiego. V. Cesarstwo jest identyczne w prawem, wszyscy są podlegli cesarzowi
17
Doktryna monarchii narodowej
Teoria suwerenności państwa, król – namiestnik Chrystusa wśród ludu chrześcijańskiego, Monarcha symbolem jedności, Zasada cesarskości suwerennego państwa (regalia królewskie), Kult narodowych tradycji, Teoria regis exemptii, Suwerenny monarcha podlega tylko Bogu, Prawo rzymskie – zasiedzenie władzy
18
Teoria reprezentacji Powstawanie stanowych parlamentów, Zasada osobowości prawnej państwa, Jan z Salisbury, Posłowie reprezentują poszczególne części państwa, to, co dotyczy wszystkich musi być przez wszystkich aprobowane,
19
Awerroizm łaciński XIII wiek – prerenesans,
XII wiek – odkrycie Arystotelesa (Ibn Roszda – Awerros) Szereg tez sprzecznych z nauka Kościoła: Odrzucał dogmat o nieśmiertelności duszy ludzkiej, Ludzkie szczęście jest szczęściem doczesnym (cnotą jest zgodność z naturą
20
Awerroizm łaciński Teoria podwójnej prawdy (w alegorycznym sensie): filozofii i religii, Z wiary nie można czynić nauki,
21
Św. Tomasz z Akwinu Złagodzenie tezy o nadrzędności władzy papiestwa nad władzą świecką, Realizm: 1. waga spraw doczesnych jest duża, 2. odrzucenie też św. Augustyna o złej naturze ludzkiej, 3. odrzucenie tezy o złej naturze ludzkiej,
22
Św. Tomasz z Akwinu między prawami nauki a wiary nie powinno być sprzeczności: nauki obojętne, nauki wspierające wiarę Granicą rozwoju nauk było OBJAWIENIE
23
Św. Tomasz z Akwinu ustrój i państwo Boska jest tylko zasada władzy
Konkretny ustrój tworzą ludzie Państwo ma swój udział w zbawieniu ludzkości, Ważny jest pokój (pax) i porządek (ordo),
24
Św. Tomasz z Akwinu Nierówność jest koniecznym składnikiem każdej doskonałej całości, Zróżnicowanie majątkowe: optimates, Populus honorabilis, Vilis populus,
25
Św. Tomasz z Akwinu Poglądy na temat własności,
Dwie natury człowieka: ziemska i niebieska Postulat monarchii Zły monarcha narusza prawa boże lub naturalne, Zły monarcha narusza konstytucję państwa, Walka z heretykami i wolnomyślicielami,
26
Św. Tomasz z Akwinu Prawo wieczne (lex aeterna)
Hierarchia prawa Prawo wieczne (lex aeterna) Jego odbiciem w umyśle ludzkim jest Prawo natury (rozumny człowiek wie, co jest dobre, a co złe) Prawo ludzkie (lex humana) Prawo stanowione Boskie prawo pozytywne Czyli Pismo Św. i nauczanie Kościoła
27
William Ockham Krytyka papalizmu, Odmawiał teologii statusu nauki,
W bogactwie kleru widział zamach na istotę chrześcijaństwa, Państwo i władza niezależna od papieża, Prawo boże --- Pismo św.; prawo naturalne i prawo ludzkie, nominalizm
28
Dante Alighieri Pesymistyczna ocena świata,
Konieczna jest restauracja uniwersalnego cesarstwa, Celem państwa jest zaspookojenie potrzeb ludzkich, Równorzędność celów i środków wiecznych i doczesnych, Religia to tylko pismo św. (podobnie jak oOckham odrzucenie tradycji).,
29
Marsyliusz z Padwy Idea suwerenności ludu
Państwo to największa zbiorowość (doskonała, dysponująca wszystkimi niezbędnymi środkami), Państwo --- rząd --- monolit --- lud Zasada suwerenności najlepiej sprawdza się w systemie demokratycznym
30
Odrzucenie dualizmu prawa ludzkiego i wyższego prawa Boga lub natury,
Kościół nie powinien mieć charakteru korporacji – jest to wspólnota wiernych
31
Koniec
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.