Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Cechy Rozwoju Psychicznego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Cechy Rozwoju Psychicznego"— Zapis prezentacji:

1 Cechy Rozwoju Psychicznego
Chorągiew Harcerek w Kanadzie Notatki Instruktorki Wprowadzenie Kryteria odn. pomyslnego ukonczenia kursu Czego sie od kursantek spodziewamy

2 Cechy Rozwoju Psychicznego - Skrzaty
4 latka – “Dlaczego?” Wesołość, energia, odkrywanie czegoś nowego Wielka wyobraźnia brak granic w swoim zachowaniu – sprawdza granice Wykonuje wszystko szybko, jeden raz i jest gotowy do nowych odkryć Uwielbia przygody, podróże (w swoim bliskim otoczeniu), wszystko co nowe Temat zabawy zmienia kilkakrotnie w szybkim tempie Opowiada wyolbrzymione, bezsensowne ale i śmieszne historie Przesadny w okazywaniu swoich uczuć – płacze, śmieje się Szybko zawiera i zmienia przyjaźnie Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

3 Cechy Rozwoju Psychicznego - Skrzaty
5 latek – Prawdziwy Anioł Chce być dobry, wszystko robić jak najlepiej, zadowolić dorosłych Pozytywne spojrzenie na wszystko Bezgranicznie rozkochany w rodzicach Odczuwa silny związek z rodziną i domem Uwielbia naśladować dorosłych Jest bardzo dumny gdy usłyszy pochwałę że wykonał coś “zupełnie jak dorosły” Bawi się lepiej w grupie – uwielbia zabawy rozwijające intelekt – układanki, klocki, zabawę w dom, zabawy z użyciem wyobraźni i przebieranie się za różne postacie, rysowanie, malowanie, wyklejanie, opowiadanie własnych historii, śpiew, lepienie z plasteliny Zwykle nie próbuje czegoś nowego, co mogłoby być niewykonalne Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

4 Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy
6 lat Łatwo się ekscytuje, oraz często się wygłupia Uznaje autorytet – każdy dorosły jest wzorem do naślodowania Jest wytrwałe w czynnościach które lubi i samo wybrało Chce aby inni się mu podporządkowywali - często się frustruje Jest zazdrosne, chce zawsze wygrywać Pochwały są skuteczniejsze od krytyki Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

5 Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy
7 lat Uczy się koncentrować nad jedną czynnością Najlepiej się uczy konkretami – lubi akcję, nie znosi refleksji Jak jest złe jest ciche i ponure Ma bardzo wysokie wymagania od siebie i często jest sobą rozczarowane Bardzo mu zależy na aprobacie innych, jest bardzo wrażliwe na krytykę i pochwały Posiada mało poczucia humoru – często myśli że inni się z niego wyśmiewają Jeszcze się nie nauczyło przegrywać – będzie oszukiwało albo raptownie zakończy grę gdy przegrywa Posiada silne poczucie dobra i zła Choragiew Harcerek w Kanadzie

6 Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy
8 lat Potrafi być samolubem, często zwraca na siebie uwagę Chwali się, wyolbrzymia/przesadza, powtarza prywatne informacje Bardzo wrażliwe na krytykę, zwłaszcza w obecności innych Zaczyna wykazywać poczucie humoru – zagadki, żarty Choragiew Harcerek w Kanadzie

7 Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy
9 lat Ciężko pracuje i bawi się Lubi czytać fakty, informacje, biografie, opowieści Lubi pisać w pamiętniku Zainteresowanie rzeczami konkretnymi (fakty) Ogólnie emocjonalnie bardziej stabilne, jednak przeżywa gwałtowne ale krótkotrwałe skoki emocjonalne Chętne do współpracy/współdziałania, odpowiedzialne, można na nim liczyć Potrafi skupić uwagę nad jednym tematem/działalnością przez kilka godzin Wzmożony wpływ rówieśników Nabywa umiejętność podporządkowania własnego “ja” dla dobra grupy Chętnie słucha poleceń, lubi się przymilać Choragiew Harcerek w Kanadzie

8 Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki
Wczesna adolescencja – początek lat, koniec lat Początek rozwoju ciała, raptowny skok we wzroście wzwyż Początki zdolności do abstrakcyjnego myślenia Wzmożone zainteresowanie tezami, wartościami, ale zrozumienie jest ograniczone, a rozumowanie dogmatyczne Silna potrzeba akceptacji/aprobaty rówieśników Wzmożone zainteresowanie muzyką, modą, własnym wyglądem Początki dążenia do wolności i autonomii Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

9 Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki
Egocentryzm, gwałtowne zmiany uczuciowe Dominuje przyjaźń z przyjaciółmi tej samej płci ale troska odn. związków z odmienną płcią Chłopcy i dziewczęta unikają siebie nawzajem, nawet ignorują siebie otwarcie. Jest to szczególnego rodzaju zainteresowanie płcią przeciwną. Silna potrzeba uznania za osiagnięcia, z jednoczesną postawą obojętności Stany uczuciowe próbują maskować arogancją Choragiew Harcerek w Kanadzie

10 Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki
Adolescencja – poczatek lat, koniec lat Dojrzałosc fizyczna – wzrost się zwalnia Zdolności abstrakcyjnego myślenia są w pełni rozwinięte (przeważnie w wieku 15 lat) niepokój, obawa przeszkadzają w abstrakcyjnym myśleniu Silne zainteresowanie tezami, ideałami, wartościami Zainteresowanie takimi zagadnieniami jak ojczyzna, sprawiedliwość, dobro, piękno, prawda Skłonnność do samo wychowania – występuje duże zainteresowanie zagadnieniami kształcenia charakteru Wzmożona niezależność, autonomia od rodziny, odrzuca autorytety Choragiew Harcerek w Kanadzie

11 Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki
Rozbudzone życie uczuciowe - łatwo przechodzi od miłości do nienawiści, od uwielbienia do pogardy Jest nerwowe, pobudliwe Rozwijają się uczucia etyczne i estetyczne Budzi się uczucie miłości, do ojczyzny, przyrody, świata zwierzęcego Wzmożone stosunki z odmienną płcią, ale w dalszym ciągu dominuje przyjaźń z przyjaciółmi tej samej płci. Występuje wzajemne przyciąganie – czas pierwszej miłości – rozwój popędu płciowego Potrzeba sukcesu, osiągnięć, uznania Jest bardzo krytyczne wobec otoczenia i istniejącego porządku Chęć pozmieniania wszystkiego na świecie aby powstał lepszy świat Choragiew Harcerek w Kanadzie

12 Cechy Rozwoju Psychicznego - Wędrowniczki
Późna adolescencja – początek lat, koniec lat Zastosowanie w pełni rozwiniętego abstrakcyjnego myślenia do obecnych i przyszłych sytuacji i szerszych zagadnień (n.p. społecznych, moralnych, zawodowych) Obawa przed emancypacją (ukończenie szkoły średniej, wyjazdu z domu na studia) Wzmożona chęć uzależnienia się, ale jednocześnie brak gotowości emocjonalnej i praktycznej Potrzeba sukcesu, osiągnięć i uznania Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

13 Cechy Rozwoju Psychicznego - Wędrowniczki
Po adolescencji (okres harmonizacji)- początek lat,koniec 20-21 Umiejętność abstrakcyjnego myślenia oraz praktycznego rozwiązywania problemów, jest w pełni zaangażowana w sprostowaniu wymogom emancypacji i wyższego wykształcenia Życie intektualne – rozsądek i rozum dominuje Osiągnięcie częściowej lub pełnej emancypacji, ale najczęściej z trudnościami Ustępują konflikty z rodzicami, pozostałe głównie dotyczą emancypacji Piękny czas kiedy młody człowiek czuje w sobie fale energii, zapału, entuzjazmu i odwagi Tendencja do harmonizacji, czyli równowagi Choragiew Harcerek w Kanadzie

14 ROZWÓJ SPOŁECZNY Różnice Płciowe

15 Różnice Płciowe W 2001r., Światowe Biuro Skautowe (WOSM) zainicjowało projekt badawczy na temat “Płeć i Edukacja w Skautingu”. Skauting w Danii, Rosji, Portugalii i Słwacji brał udział w badaniu. Poniżej są obserwacje badaczy. “One of the boys? Doing gender in Scouting” by Harriet Bjerrum Nielsen Choragiew Harcerek w Kanadzie

16 Choragiew Harcerek w Kanadzie
Różnice Płciowe Należy pamiętać że dyskusja o wszelkich różnicach płciowych jest uogólnieniem - rodzajem “karykatury” – ponieważ mówimy o całej grupie, wewnątrz której jednostki (ich potrzeby i kompetencje) bardzo się różnią Choragiew Harcerek w Kanadzie

17 Choragiew Harcerek w Kanadzie
Różnice Płciowe Chłopcy są bardziej ruchliwi i odważni Dziewczęta często obawiają się fizycznego i agresywnego zachowania chłopców Dziewczyny wykazały wiele entuzjazmu podczas aktywności fizycznej, ale niechętnie brały udział w grach wymagających walczenia, rywalizacji Choragiew Harcerek w Kanadzie

18 Choragiew Harcerek w Kanadzie
Różnice Płciowe W obecności dziewczyn nawet zwykle spokojni chłopcy nagle zaczynali grać-walczyć o to, kto jest najlepszy, najszybszy, najsilniejszy W obecności chłopców, dziewczęta stały się całkowicie pochłnięte tym co inni o nich myślą Choragiew Harcerek w Kanadzie

19 Choragiew Harcerek w Kanadzie
Różnice Płciowe Dziewczęta są bardziej zorientowane na stosunki społeczne, interpersonalne Dziewczynki lubią bawić się parami Zabawa dziewcząt jest bardziej werbalna Dziewczyny lepiej współpracują, ich konflikty są bardziej pośrednie Dziewczyny wspónie decydują w co będą się bawiły, czekają na swoją kolejkę, itp. Choragiew Harcerek w Kanadzie

20 Choragiew Harcerek w Kanadzie
Różnice Płciowe Grupy chłopców są duże i hierarchiczne Liderem jest chłopiec najbardziej kompetentny (najstarszy, największy, najsilniejszy, itp) Najczęściej lider sugeruje zabawę (fizyczną, np. sport) a inni albo dołączają, albo nie (nie dyskutują lub negocjują) Konflikty są bezpośrednie Choragiew Harcerek w Kanadzie

21 Choragiew Harcerek w Kanadzie
Różnice Płciowe Chlopcy lepiej się bawili jak zostali sami Dziewczęta stały się bardziej aktywne i cieszyły się bardziej, gdy nie było chłopców Dziewczęta i chołpcy od 4 do 12 lat mają silne preferencje dla rówieśników z własnej płci Choragiew Harcerek w Kanadzie

22 Różnice Płciowe - Dowództwo
Liderzy zracają większą uwagę na chłopców (poświęają im więcej czasu), uważają chłopców za bardziej interesujących - zwłaszcza liderzy płci męskiej Chłopcy uważali że dziewczęta obniżają poziom ich zastępu, ponieważ (według nich) są powolne, słabe i wszystkiego się boją Choragiew Harcerek w Kanadzie

23 Różnice Płciowe - Dowodztwo
Ogólnie, chłopcy uważali dziewczyny za zbyt nerwowe i kapryśne aby były dobrymi liderami Dziewczyny przyznawały, że trudno im było dowodzić niegrzecznymi chłopcami Choragiew Harcerek w Kanadzie

24 Różnice Płciowe - Dowodztwo
Większość chłopców wolało mieć chłopców jako liderów – uważali chłopców za bardziej kompetentnych, miejąych większy autorytet Chłopcy byli uważani za bardziej kompetentnych tylko ze względu na ich płeć Choragiew Harcerek w Kanadzie

25 Różnice Płciowe – zachowania w grupie
Kobiety (Dziewczeta) Mężczyźni (Chłopcy) Grupy oparte na konwencji społecznej- dobór członków grupy opiera się na zasadach koleżenstwa Reguły rządzące w grupie są o wiele bardziej elastyczne w porównaniu z grupami chłopców Grupy są ściśle zhierarchizowane Silnie przestrzega się norm związanych z prawami poszczególnych jej członków Motywacja do współzawodnictwa występuje w grupie niezależnie od płci jej członków Zrodło: “Koedukacja w drużynie” phm. Anna Przybylska HO Choragiew Harcerek w Kanadzie


Pobierz ppt "Cechy Rozwoju Psychicznego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google