Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu."— Zapis prezentacji:

1 Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.

2 Definicje Zdolność poznawcza: odnosi się do umysłu ludzkiego i charakteryzuje się umiejętnościami: rozumienia, zapamiętywania oraz przetwarzania informacji. Zdolność metapoznania: odnosi się do posiadanej przez człowieka znajomości funkcjonowania własnych procesów poznawczych oraz do prób kontrolowania tych procesów. Zdolność metapoznania odniesiona do czynności czytania, określa się mianem metazrozumienia (czytania ze zrozumieniem).

3 Komponenty czytania ze zrozumieniem (metazrozumienia) znajomość procesów poznawczych zarządzanie procesami poznawczymi Znajomość procesów poznawczych = oznacza u czytelnika świdomość jego nawyków, strategii, źródeł potrzebych mu do efektywnego czytania. = Znajomość własnych procesów poznawczych, opiera się na znajomości: - siebie samego (swoich możliwości i ograniczeń poznawczych, swojej motywacji,...) -rodzaju zadania (różnych typów tekstu, przesłania lektury,...) -strategii (podejścia mającego pozwolić rozwiązać dany problem,...).

4 Komponenty czytania ze zrozumieniem Samodzielne zarządzenie zrozumieniem = oznacza zdolność czytelnika do wykorzystywania własnych procesów autoregulacyjnych, dążenie do zrozumienia (proces zrozumienia). = - wiedzą o tym, KIEDY rozumiemy lub też nie, - wiedzą o tym, CO rozumiemy lub też nie rozumiemy, - wiedzą o tym, CZEGO POTRZEBUEMY, aby zrozumieć, - wiedzą o tym, CO MOŻEMY ZROBIĆ, jesli czegoś nie rozumiemy. Exercice avec le jeu de carte. Exercice avec le jeu de carte. (str.154-6)

5 Nauczanie procesu czytania ze zrozumieniem Ćwiczenie procesów metapoznawczych u uczniów, ma na nich zbawienny wpływ. Techniki temu służące: - kwestionariusze; grupowe (str.157-8) indywidualne (str. 158-162) - dyskusje metapoznawcze: podjęcie po wykonaniu jakiejś pracy lub ćwiczeniu, rozmowy pozwalającej uczniom nabrania dystansu do zadania i określenia, czego właśnie dokonali, jakie przechodzili etapy w realizacji zadania, dlaczego wykonywali dane zadanie, etc.) - zezwolenie na pojawienie sie błędów i pozytywne ich wykorzystanie: nazwanie błędu i wytłumaczenie, gdzie się pojawł, jakiej strategii brakło, by wykonać zadanie bez pomyłki. Program w skrócie (str. 212)


Pobierz ppt "Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google