Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Georg fRiedrich Haendel

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Georg fRiedrich Haendel"— Zapis prezentacji:

1 Georg fRiedrich Haendel
Sapalski Łukasz kl. IVA

2 Życie młodego Haendla G. F. Haendel urodził się 23 lutego 1685 roku w Halle, zmarł w Londynie. Jest to niemiecki kompozytor i organista. Pochodził dokładnie ze śląska. Ze względu na to, że długie lata przebywał i pracował w Londynie, gdzie był znany pod nazwiskiem George Frideric Handel, uważany jest niekiedy za kompozytora angielskiego. W 1727 roku przyjął obywatelstwo brytyjskie. Dom w którym urodził się Haendel – Halle (Saksonia)

3 Dzieciństwo i młodość

4 Haendel urodził się w rodzinie bez tradycji muzycznych
Haendel urodził się w rodzinie bez tradycji muzycznych. Jego ojciec był felczerem i lekarzem na pobliskim dworze. Lekceważył on muzykę i sztukę kompozytorską jako sztukę zarabiania pieniędzy, lecz dość przypadkowy muzyczny popis syna w grze na organach zrobił wrażenie na dworakach. Sam lokalny władca nalegał, by ojciec umożliwił synowi naukę gry na instrumentach muzycznych. Haendel senior zgodził się stawiając jeden warunek – syn musi studiować również prawo. Tak też się stało. Młody Georg studiował prawo jeszcze długo po śmierci ojca. Lecz w 1703 roku G. F. Haendel całkowicie zrezygnował z kariery prawniczej i zajął się muzyką.

5 Lata młodzieńcze spędzone przez kompozytora w Niemczech, były okresem intensywnej edukacji. Oprócz nauki kompozycji Haendel pobierał lekcje gry na organach, klawesynie, skrzypcach, a także na swoim ulubionym instrumencie – oboju. Edukacje rozpoczętą w rodzinnym Halle kompozytor kontynuował w Berlinie i Hamburgu. Z końcem 1706 roku udał się do Włoch.

6 W czasie trzyletniego pobytu we Włoszech przebywał w głównych ośrodkach muzycznych takich jak Florencja; Rzym; Wenecja; Neapol. Występował tam m.in. Jako wirtuoz gry na organach. Pobyt we Włoszech i zetknięcie się z muzycznymi tradycjami tego ośrodka spowodowały wzrost zainteresowania kompozytora muzyką wokalno-instrumentalną, zwłaszcza operą, oratorium i kantata.

7 Od 1710 roku datują się związki Haendla z ośrodkiem angielskim
Od 1710 roku datują się związki Haendla z ośrodkiem angielskim. Do czasu uzyskania obywatelstwa w 1727 roku odbywał liczne podróże koncertowe do Niemiec, które ponad to służyły nabywaniu nowych wykonawców do zespołów angielskich. Związek Haendla z Anglią zacieśniał się. Dawało mu możliwość nawiązania kontaktów z tamtejszym środowiskiem artystycznym, zapewniał mu to znaczące posady i przywileje, a także pomagały w rozpowszechnianiu jego własnej twórczości.

8 Twórczość wokalno-instrumentalna

9 OPERA W twórczości Haendla pierwsze miejsce zajmują opery i oratoria. Jego muzykę operową reprezentuje 40 dzieł. Podczas pobytu we Włoszech kompozytor zapoznał się dokładnie z stylistyka opery włoskiej. Szczególny wpływ wywarła na niego twórczość Alessandra Scarlattiego. Haendel preferował gatunek opery seria najczęściej 3- aktowej. Na początku pobytu w Anglii napisał on operę Rinaldo, której premiera w 1711r. zakończyła się wielkim sukcesem. Kolejne premiery przyniosły mu ogromne uznanie.

10 Opery Haendla Julius Caefar Almira Florindo Rodrigo Agryppina Rinaldo
Il Pastor fido Teseo Amadigi di Gaula

11 W 1713r. Haendel został mianowany oficjalnym kompozytorem dworu angielskiego a w 1719 na życzenie króla Jerzego, zorganizował zespół operowy „ Royal academy of music” i przez 10 lat był jego kierownikiem muzycznym . Działali tam najwybitniejsi śpiewacy europejscy byli to w większości kastraci, jako że w baroku panowała konwencja obsadzania tymi właśnie głosami głównych ról w dziełach operowych. Ważną role w operach Haendla pełni orkiestra, która podkreśla sytuacje dramatyczną, realizuje efekty ilustracyjne, a w partiach solowych staje się pełnoprawnym partnerem śpiewaka.

12 Upadek twórczości operowej Haendla zapoczątkowała „Opera żebracza” u schyłku lat dwudziestych XVIII wieku, a w 1729 roku doprowadziła do bankructwa Royal Academy of Music. W tej operze posłużono się ironią i parodią wymierzoną w operze włoską i tym samym w twórczość operową Haendla. Coraz większy upadek popularności jego oper sprawił że G. F. Haendel zakończył twórczość operową i skoncentrował się na formie oratorium.

13 ORATORIA

14 Podobne rodzaje recytatywów i arii
Twórczość operowa Haendla nie pozostała bez wpływu na jego oratoria. Między operami a oratoriami można zauważyć wiele podobieństw. Należą do nich: 3-aktowa budowa Podobne rodzaje recytatywów i arii Uwertury i rozbudowane partie instrumentalne Muzyczne przedstawienie postaci

15 Rola chóru i – związane z nią - rozmiary partii chóralnych
Natomiast to co w zdecydowany sposób różni te dwie formy to: Rola chóru i – związane z nią - rozmiary partii chóralnych

16 Najwybitniejszym dziełem oratoryjnym Haendla jest „Mesjasz”
Najwybitniejszym dziełem oratoryjnym Haendla jest „Mesjasz”. Na obszerny jego tekst składają się rozmaite wersety i większe fragmenty Starego i Nowego Testamentu. Trzy części utworu odpowiadają poszczególnym fazom życia zbawiciela: 1. Zapowiedź nadejścia mesjasza 2. Życie śmierć i zmartwychwstanie 3. Zbawienie ludzkości, czyli spełnienie majestatycznego posłannictwa Pomimo takiej treści oratorium te nie jest utworem liturgicznym. Treść ta zapewnia mesjaszowi miejsce szczególne wśród oratoriów Haendla

17 KONIEC


Pobierz ppt "Georg fRiedrich Haendel"

Podobne prezentacje


Reklamy Google