Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Iwona Dremo iwka_3@o2.pl Witold Klajn w.klajn@wp.pl
Computer Literacy Iwona Dremo Witold Klajn
2
Definicja Computer Literacy możemy przetłumaczyć jako „wiedzę i umiejętności efektywnej obsługi komputerów i związanych z nimi technologii”. Owe umiejętności obejmują zakres od podstawowej obsługi aż do rozwiązywania zaawansowanych problemów czy programowania.
3
Definicja CL może także odnosić się do czyjegoś poziomu komfortu korzystania programów I aplikacji komputerowych. Ważnym składnikiem CL jest wiedza o tym, jak funkcjonują komputery. Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu CL jest znaczącą zaletą w krajach rozwiniętych.
4
Definicja Powstanie terminu CL datuje się na rok 1970.
Za jego autora uważa się Andrew Molnara. Był on dyrektorem w The Office of Computing Activities w National Science Foundation.
5
Podział CL Zasadnicze umiejętności: Włączanie komputera,
Obsługa myszki i kursora na ekranie, Obsługa i korzystanie z klawiatury, Prawidłowe wyłączanie komputera.
6
Podział CL Średnio-zaawansowane umiejętności:
Znajomość obsługi edytorów tekstu, Korzystanie z poczty , Surfowanie w Internecie, Instalowanie oprogramowania, Poruszanie się w systemie plików komputera.
7
Podział CL Zaawansowane umiejętności: Programowanie,
Znajomość problematyki bezpieczeństwa danych, Ustalanie konfliktów oprogramowania, Naprawa sprzętu komputerowego.
8
Computer Literacy Wielu użytkowników pracuje na komputerach bez odpowiedniej wiedzy. Można pokusić się o stwierdzenie, że skoro ktoś długo używa komputera, to posiadł wiedzę nt. CL. Aby to sprawdzić, pomocne mogą okazać się następujące 10. kwestii...
9
1. Wyszukiwarki Korzystanie z wyszukiwarek to więcej niż wpisanie adresu, wstawienie kilku słów kluczowych, kliknięcie „Szukaj” i wybranie pierwszego wyniku. Pomimo że można wyszukiwać w ten sposób, to nie otrzyma się najlepszych rezultatów.
10
1. Wyszukiwarki Dopiero zastosowanie zaawansowanych technik wyszukiwawczych, argumentów Boole'a, odróżniane dobrych wyników od złych umożliwia korzystanie z komputera jako potężnego narzędzia wyszukiwawczego.
11
2. Edytory tekstu Edycja tekstu to jedno z najstarszych i nadal istotnych zastosowań komputera. Część funkcji edytorów tekstu wprowadzono do innych programów, np. obsługi poczty elektronicznej. Do podstawowych funkcji edytora tekstu zalicza się: sprawdzanie pisowni, tworzenie tabel czy praca z nagłówkami.
12
3. Arkusze kalkulacyjne Arkusze stały się ogromnym przebojem w początkach lat 80. – wiele osób wydawało duże kwoty na zakup PC. Arkusze umożliwiają przeprowadzanie olbrzymich analiz, o ile wiadomo jak obsługiwać program. Osoba zaznajomiona z arkuszami potrafi m.in. używać formuł, odwołań, makr, zamienić listy numerów na informacje.
13
4. Przeglądarki internetowe
Osoby teoretycznie znające się na komputerach często nieumiejętnie korzystają z przeglądarek. Większość osób po prostu wpisuje w wyszukiwarkę adres strony, na którą chcą się udać. Ludzie nieświadomie „tworzą” Internet trudniejszym niż jest w rzeczywistości.
14
4. Przeglądarki internetowe
Techniki takie jak otwieranie linków w nowych oknach, korzystanie z zakładek czy czyszczenie pamięci przeglądarek oraz zrozumienie podstawowych błędów umożliwia dostęp do nieograniczonych informacji.
15
5. Wykrywanie błędów i wirusów
Wiele urządzeń jest zautomatyzowanych, lecz warto sprawdzić system pod kątem błędów, wirusów czy aplikacji szpiegujących. Programy skanujące działają w czasie rzeczywistym, lecz mimo to można ustawiać zalecenia, filtry, zadania itp. Należy wiedzieć jak skanować, oznaczać błędy, wirusy itp.
16
6. Skróty klawiszowe Każdy system operacyjny posiada uniwersalne skróty klawiszowe, które znacznie ułatwią pracę. Nauka tych skrótów jest kwestią rutyny. Potrzeba bardzo niewiele czasu, by nauczyć się skrótów i tym samym ułatwić sobie życie.
17
7. Terminologia sprzętowa
Istnieje wiele podobnych urządzeń, które mają podobną funkcję, lecz nie taką samą (np. karta sieciowa i modem: przewody wyglądają podobnie i służą do tego samego celu – połączenia). Poznanie podstawowej terminologii komputerowej jest niezbędne, aby być profesjonalnym użytkownikiem.
18
8. Diagnoza sieci Problemy z siecią to najczęściej spotykane problemy komputerowe. Nie trzeba potrafić ręcznie ustawić modem czy router, ale powinno się umieć: Określić swój adres IP. Sprawdzić połączenie fizycznie z siecią. Sprawdzić połączenie logiczne z siecią. Przetłumaczyć nazwę hosta, domeny na adresy IP.
19
9. Podłączanie przewodów
Pomimo uniwersalnych kodów kolorów połączeń oraz faktu, że większość przewodów można podłączyć tylko w jedno wejście, to wiele osób nie potrafi podłączyć komputera. Trudno uważać się za osobę sprawnie posługującą się komputerem, jeśli nie potrafisz podłączyć i odłączyć komputera bez niczyjej pomocy.
20
10. Bezpieczeństwo danych
Należy wiedzieć, jak chronić siebie przed atakami z Internetu i zachować swoje prywatne dane np. sprawdzić link przed kliknięciem, czy nie udostępnić swoich danych stronom zbierających takie informacje. Są to niezbędne umiejętność, których trzeba jak najszybciej nauczyć się.
21
European Computer Driving Licence
Jest międzynarodowym dokumentem, poświadczającym o posiadaniu wiedzy z zakresu podstawowych pojęć technologii informatycznych i różnych obszarów zastosowań komputerów. Posiadacz ECDL potrafi prawidłowo realizować przy pomocy komputera podstawowe zadania, takie jak: edycja tekstów, wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego czy też sieci komputerowej.
22
Program kursu ECDL Podstawy technik informatycznych - dotyczy podstaw użytkowania i zastosowań komputerów. Użytkowanie komputerów - znajomość podstawowych funkcji porządkujących środowisko pracy każdego użytkownika komputera w celu zwiększenia efektywności jego wykorzystania.
23
Program kursu ECDL Przetwarzanie tekstów - poprawne użycie komputera do tworzenia, edycji, formatowania, przechowywania i drukowania dokumentów. Arkusze kalkulacyjne - wykorzystanie oprogramowania do przeprowadzania powtarzalnych obliczeń: przygotowywania budżetów, opracowywania prognoz, sporządzania wykresów i raportów finansowych.
24
Program kursu ECDL Bazy danych - tworzenie i wykorzystanie baz danych do organizowania dużych zasobów danych, umożliwiając szybki i łatwy dostęp do nich. Grafika menedżerska i prezentacyjna - użycie technik graficznych oferowanych przez komputery jako efektywnego środka komunikacji.
25
Program kursu ECDL Usługi w sieciach informatycznych - użycie ogólnoświatowej sieci komputerowej do pozyskiwania informacji i szybkiego komunikowania się z innymi użytkownikami komputerów.
26
Dziękujemy za uwagę ☻ Kliknij!
27
Bibliografia: know-to-be-computer-literate/3028 (dostęp: ). (dostęp: ). (dostęp: ). m (dostęp: ). (dostęp: ). (dostęp: ).
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.