Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEwa Popiński Został zmieniony 10 lat temu
1
Miejska Biblioteka Publiczna Limanowa Oravská Knižnica Dolný Kubín DZIECIĘCE WARSZTATY KULTURALNE
2
Współpraca między limanowską Miejską Biblioteką Publiczną a Biblioteką Orawską w Dolnym Kubinie została zawiązana na bazie idei miast partnerskich jakimi są Limanowa i Dolny Kubin. Wzajemne kontakty, zawiązane już "dziesiąt" lat temu, owocują realizacją wspólnych przedsięwzięć i międzynarodowych projektów kulturalnych.
3
Jednym z nich był zrealizowany projekt Dziecięcych Warsztatów Kulturalnych pn. GRANICA CZY TYLKO MIEDZA. Organizatorem była limanowska MBP, a słowackim partnerem Oravská Knižnica Antona Habovštiaka w Dolnym Kubinie. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków europejskich Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Polska- Republika Słowacka. Mikroprojekty.
4
8301,95 11365,29 9.767 Kwota dofinansowania w ramach Interreg (EFRR) wyniosła 8301,95 PLN. Całkowity koszt projektu zamknął się kwotą 11365,29 PLN z czego kwota kosztów kwalifikowalnych to 9.767 PLN.
5
Biblioteki: w Limanowej i Dolnym Kubinie
6
Jego zamierzeniem było stworzenie a następnie pogłębienie relacji między dziećmi polskimi i słowackimi oraz prezentacja kultury i tradycji obydwu miast i regionów, uwzględniając sprawy dnia codziennego. Impreza miała też na celu pokazać i uświadomić młodym ludziom, jak wiele nas łączy jako sąsiednie kraje i narody słowiańskie.
7
Uczestnicy Warsztatów, opiekunowie i koordynatorzy
8
W Warsztatach wzięła udział grupa 40 dzieci. Połowa z limanowskiego Zespołu Szkół Samorządowych nr 3 i połowa z Základnej Školy Martina Kukučína w Dolnym Kubinie. Pierwsza część Warsztatów odbyła się 21-22 kwietnia ubiegłego roku w Limanowej. Poświęcono ją tematyce związanej z tradycją i obrzędami Świąt Wielkanocnych.
9
Powitanie młodych Słowaków
10
Wzajemna integracja
11
Prezentacja i pogadanka nt. zwyczajów świątecznych na Limanowszczyźnie
12
Po powitaniu, zapoznaniu i części teoretycznej, gdzie młodzi wzajemnie opowiadali o tradycjach i obrzędach wielkanocnych w swoich regionach, nadszedł czas na praktykę i warsztaty twórcze. Słowacy zaprezentowali zwyczaj wiosennego wynoszenia Marzanny, smagania rózgami oraz dyngusa.
14
Słowacki wielkanocny zwyczaj smagania rózgami
15
Obrzęd topiena Marzanny
17
Następnie młodzi Polacy i ich goście wcielili się w rolę regionalnych artystów – rękodzielników. Tworzono tradycyjne polskie palmy na Niedzielę Palmową, pocztówki świąteczne, malowano i zdobiono jajka wielkanocne.
21
Tablica na której młodzi zapisy- wali podobne zwyczaje ludowe
22
Prócz zajęć warsztatowych obie grupy zwiedziły miasto: zabytki, urzędy i instytucje: Bazylikę Limanowską, Urząd Miasta, Bibliotekę i Muzeum Regionalne Ziemi Limanowskiej. Był też czas na relaks, zabawę.
23
Wizyta w limanowskim muzeum...
24
...i limanowskiej bibliotece
25
Program polskiej części Warsztatów zakończyło na drugi dzień uroczyste śniadanie z tradycyjnym wielkanocnym nakryciem stołu, zawody sportowe oraz program artystyczny. Niecałe dwa miesiące później...
26
...impreza przeniosła się do Dolnego Kubina. 15 czerwca z rewizytą zjechali tam młodzi limanowianie. Z poznanymi dwa miesiące wcześniej rówieśnikami sprawdzali, czy istnieje między nimi jakaś granica, czy może jest to tylko miedza. Po dotarciu na miejsce zwiedzili Bibliotekę Orawską.
29
Kolejnym punktem zwiedzania była wizyta w Bibliotece Wawrzyńca Čaploviča z zabytkowymi drukami, rękopisami i XV-wiecznymi inkunabułami. Następnie polska gromada ze słowackimi koordynatorami Warsztatów udała się zwiedzać Galerię Orawską.
33
Potem limanowianie udali się do Základnej Školy Martina Kukučína. Tam nastąpiło przywitanie się uczniów. Rówieśnicy słowaccy rozmawiając z młodymi limanowianami oprowadzili ich po swojej szkole.
37
Po południu młodzi, podzieleni na cztery grupy, wykonywali zadania i prace, które potem były oceniane. Wykonywali ozdoby z żelków, drutu, taśm i bibuł, szycie lalek. Na przemian czytali też baśnie J.CH. Andersena, co wywoływało dużo śmiechu i zabawy.
42
Po wspólnej kolacji słowaccy przyjaciele przedstawili specjalnie przygotowany program artystyczny (pantomima, play back, indywidualne i grupowe występy wokalne). Dzień zakończyła dyskoteka na świeżym powietrzu.
49
Drugiego dnia po śniadaniu i pożegnaniu z dyrekcją szkoły limanowianie ruszyli w drogę powrotna. Zatrzymali sie jeszcze w nieodległym od Dolnego Kubina Zamku Orawskim, który zwiedzili. Następnie już - bez kontroli na granicy, co symbolicznie znamionowało, że dzieli nas już tylko miedza – wrócili szczęśliwie do Limanowej.
51
Zamek Orawski
52
Rzeczowym efektem Warsztatów jest wydany przez limanowską bibliotekę DZIECIĘCY INFORMATOR KULTURALNY. To dwujęzyczne wydawnictwo w którym utrwalono zdobytą przez uczestników wiedzę na temat historii, tradycji, kultury i zwyczajów panujących w obydwu partnerskich miastach.
53
Strona tytułowa Informatora
54
Wydawnictwo to zawiera też polsko- słowacki słownik najczęściej używanych wyrazów w czasie realizacji projektu. Jesteśmy przekonani, że dużo z nich już na stałe pozostało w pamięci uczestników Warsztatów.
55
GRANICA CZY TYLKO MIEDZA okazała się projektem jednoznacznie udanym. Na poziomie relacji najmłodszych mieszkańców obydwu partnerskich miast przedsięwzięcie pokazało – co oni sami przyznali – że dzieli ich tylko niewielka miedza. Łączy natomiast bardzo wiele.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.