Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
SPONSORING KULTURY I SZTUKI W POLSCE
SZANSE I ZAGROŻENIA Kamila Kujawska-Krakowiak, Prezes Zarządu COMMITMENT TO EUROPE arts & business
3
SPONSORING KULTURY I SZTUKI
SPONSORING KULTURY W POLSCE 1989 SPONSORING KULTURY I SZTUKI 2 PERSPEKTYWY PERSPEKTYWA PERSPEKTYWA SFERY KULTURY BIZNESU Fazy wg Nomura Instutute
4
SPONSORING KULTURY W POLSCE
Z PERSPEKTYWY SFERY KULTURY: LATA ‘90 funkcjonowanie w zupełnie, nowych nieznanych warunkach brak doświadczenia we współpracy z biznesem brak umiejętności oceny potencjału („nie mam nic do zaoferowania”) LATA ‘00 biznes inicjatorem relacji otwarcie się na współpracę z partnerami biznesowymi strach przed komercjalizacją problemy komunikacyjne (język biznesu niezrozumiały dla kultury) LATA ’10 kultura inicjatorem relacji wzrost liczby wykwalifikowanych managerów kultury aktywizacja instytucji wspierających współpracę biznesu i kultury ale … Fazy wg Nomura Instutute
5
SPONSORING KULTURY W POLSCE
Z PERSPEKTYWY SFERY KULTURY: … sponsoring budzi wciąż wiele kontrowersji 2009 Kongres Kultury Polskiej: „Ile państwa powinno być w kulturze?” 2010 Wydział Teologiczny UKSW „Supermarket Kultury” 2011 Warszawskie Spotkania Teatralne: manifest "Teatr nie jest produktem, widz nie jest klientem" Fazy wg Nomura Instutute
6
SPONSORING KULTURY W POLSCE
Z PERSPEKTYWY BIZNESU: LATA ‘90 początki reklamy w Polsce sponsoring kultury postrzegany jako działanie reklamowe/promocyjne LATA ’00 wzrost zakresu ograniczeń prawnych, skierowanych przeciwko reklamie niektórych towarów, takich jak papierosy i alkohol dostrzeżenie potencjału współpracy: niskie koszty budowania wizerunku sponsoring kultury postrzegany jako działanie z zakresu Public Relations LATA ’10 ograniczenie efektywności oddziaływania tradycyjnych form promocji kultura inicjatorem relacji wzrost wagi działalności odpowiedzialnej społecznie sponsoring kultury postrzegany jako działanie z zakresu CSR Fazy wg Nomura Instutute
7
na korzystną na współpracę
SPONSORING KULTURY W POLSCE 2012 Jakie są szanse na korzystną na współpracę sfery kultury z biznesem? Fazy wg Nomura Instutute
8
SPONSORING KULTURY W POLSCE
BOLĄCZKI WSPÓŁCZESNEGO BIZNESU: rynek: zjawisko komodyzacji powiązane z silną walką konkurencyjną utrata wizerunku w czasie kryzysu – nadszarpnięte zaufanie deficyt innowacyjności organizacja: zmniejszające się poczucie stabilizacji - spadek zaangażowania wzrastający wskaźnik stresu – malejąca efektywność pracowników utrata lojalności społeczeństwo: wzrastające oczekiwania względem działań odpowiedzialnych społecznie Fazy wg Nomura Instutute
9
KREATYWNOŚĆ I INNOWACJA
SPONSORING KULTURY W POLSCE ROZWIĄZANIE: NA CO STAWIA ŚWIAT BIZNESU? KREATYWNOŚĆ I INNOWACJA KREATYWNOŚĆ: wymyślanie nowych rzeczy i ich zastosowań, ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań i metod INNOWACYJNOŚĆ: wprowadzanie zmian w środowisku społecznym i ekonomicznym Fazy wg Nomura Instutute
10
daje siłę przebicia i nastawia na dużą wydajność
SPONSORING KULTURY W POLSCE DLACZEGO? dobry i skuteczny sposób na przezwyciężenie niekorzystnych okoliczności dla przedsiębiorczości CO DAJE? zdolność generowania i wprowadzania nowych produktów / usług umiejętność radzenia sobie z nieoczekiwanymi okolicznościami daje siłę przebicia i nastawia na dużą wydajność niestandardowe podejście będące rynkowym wyróżnikiem Fazy wg Nomura Instutute
11
SPONSORING KULTURY W POLSCE
DLA KOGO TO WAŻNE? rządy i organizacje międzynarodowe (programy wspierania przedsiębiorczości i programy dotacyjne) pracownicy (atmosfera pracy, poczucie stabilizacji i pewności zatrudnienia, efektywność) konsumenci (produkty/usługi dopasowane do potrzeb i oczekiwań) pracodawcy Najważniejsze cechy menedżera czasów kryzysu*: - elastyczność w podejściu do problemu (65%) - umiejętność zarządzania ludźmi (64%) - kreatywność (51%) - doświadczenie (51%) - umiejętność podejmowania ryzyka (45%). *Badania Talent Club Polska wśród kadry menedżerskiej 2011 Fazy wg Nomura Instutute
12
A CO TO TEGO MA KULTURA? PARADOKSALNIE KRYZYS
SPONSORING KULTURY W POLSCE A CO TO TEGO MA KULTURA? PARADOKSALNIE KRYZYS – NAJWIĘKSZE ZAGROŻENIE WSPÓŁPRACY BIZNESU Z KULTURĄ – MOŻE STAĆ SIĘ NAJWIĘKSZĄ SZANSĄ NA ROZWÓJ TEJ WSPÓŁPRACY
13
SPONSORING KULTURY W POLSCE
KULTURA I SZTUKA W FIRMIE: 71% - podwyższa poziom identyfikacji pracowników z firmą 87% - pozyskuje przychylność otoczenia 76% - pozyskuje popularność 92% - buduje pozytywny wizerunek 96% - buduje kapitał kreatywny źródło: Raport skrócony z ilościowych badań sponsoringu kultury i sztuki 2008
14
SPONSORING KULTURY W POLSCE
KULTURA I SZTUKA W FIRMIE: wpływa na lojalność pracowników Działalność prokulturalna firmy, w której pracuję*: 43% - jest jednym z powodów, dla której w niej jestem 22% - wpływa na moją sympatię do niej 13% - daje mi wymierne korzyści 9% - jest niepotrzebnym wydawaniem pieniędzy 9% - wpływa na moją kreatywność 4% - jest mi obojętna * ankieta opublikowana na
15
SPONSORING KULTURY W POLSCE
DLACZEGO KREATYWNOŚĆ JEST PORZĄDANA W BIZNESIE? pracownik kreatywny – zalety: - jest pozbawiony uprzedzeń (niekonwencjonalne rozwiązania) - jest wyczulony na uczucia, odczucia i rzeczy intuicyjne - wykazuje dużą tolerancję na stres i frustrację - jest oryginalny, w krótkim czasie rozwija wiele pomysłów - jest szczególnie komunikatywny - jest nastawiony na rozwój i cieszy się z sukcesów.
16
udoskonalać i rozwijać.
SPONSORING KULTURY W POLSCE DLACZEGO KREATYWNOŚĆ JEST PORZĄDANA W BIZNESIE? pracownik kreatywny – wady: - dominuje w grupach lub dąży do dominacji - przeskakuje od idei do idei i żadnej nie wciela w życie - broni się przed administracyjnymi ograniczeniami Kreatywność nie jest predyspozycją, z która przychodzimy na świat. Jest procesem, który wciąż można udoskonalać i rozwijać. Obcowanie z kulturą i sztuką wspomaga naszą kreatywność, ponieważ inspiruje do twórczego myślenia.
17
SPONSORING KULTURY W POLSCE
W JAKICH DZIAŁANIACH BIZNES MOŻE WYKORZYSTAĆ WSPÓŁPRACĘ ZE SFERĄ KULTURY? KULTURA I SZTUKA PROMOCJA ORAZ PR HR CSR koncepty kreatywne (PR) fundacje na rzecz kultury i sztuki (PR, CSR) mecenat /darowizny (CSR) prokulturalne programy wewnętrzne (HR) wolontariat w sferze kultury (HR, CSR) sztuka w miejscu pracy (HR, CSR)
18
KULTURA: BIZNES: SPONSORING KULTURY W POLSCE
CO ZROBIĆ BY RELACJA KULTURY Z BIZNESEM ROSŁA W SIŁĘ? KULTURA: zmiana postawy „nie mam nic do zaoferowania” uproszczenie ofert sponsorskich zrozumienie celów biznesu opanowanie strachu przed komercjalizacją BIZNES: zmiana traktowania kultury „partner, a nie petent” ułatwienie dialogu poprzez unikanie żargonu branżowego autentyzm działania / zaangażowania zrozumienie specyfiki współpracy (brak szybkich efektów, konieczność precyzowania celów)
19
DZIEKUJĘ ZA UWAGĘ. KAMILA KRAKOWIAK PREZES ZARZĄDU
Fundacja COMMITMENT TO EUROPE arts & business
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.