Pobierz prezentację
1
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Czyli jak przeprowadzić dobrą obserwację poziomu umiejętności dziecka. Ewa Dołęga
2
Definicja: -diagnosis, gr., rozpoznanie
-rozpoznawanie stanu rzeczy i jego tendencji rozwojowych na podstawie objawów i w oparciu o znajomość ogólnych prawideł
3
CELE DIAGNOZY: Optymalizacja rozwoju profilaktyka terapia prognoza
4
ETAPY DIAGNOZY Etap wstępny - stawiamy pytanie:Czy dziecko wykonuje poprawnie dane zadanie? Etap zasadniczy - szukamy odpowiedzi na pytanie: Dlaczego dziecko nie wykonuje poprawnie danego zadania? Etap prognostyczny - przewidujemy przyszłość edukacyjną dziecka.
5
ELEMENTY PEŁNEJ DIAGNOZY
Diagnoza lekarska diagnoza psychologiczna diagnoza pedagogiczna
6
W diagnozie najważniejsze jest to, że:
-nie walczy z zaburzeniami ale dociera do przyczyn, - dąży do ciągłego poznawania dziecka.
7
Walory dobrej diagnozy:
Trafność prawdziwość wierne odzwierciedlenie rzeczywistości dokładność staranność rzetelność
8
Zadania nauczyciela dotyczące diagnozy przedszkolnej:
Wybrać program wychowania przedszkolnego. Prowadzić i dokumentować obserwacje pedagogiczne 5- 6 latków. Dokonywać analizy zebranych danych pod kątem przygotowania dziecka do nauki w szkole. Przekazywać informacje rodzicom.
9
Oraz:))) Opracować program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka.
Przekazać wyniki diagnozy specjalistom w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dziecka. :))))
10
GOTOWOŚĆ SZKOLNA POJĘCIE ZWIĄZANE Z ROZWOJEM DZIECKA.
TAKI POZIOM ROZWOJU PSYCHOFIZYCZNEGO, KTÓRY CZYNI DZIECI WRAŻLIWE I PODATNE NA NAUCZANIE I WYCHOWANIE.
11
ZAKRESY DIAGNOZY PRZEDSZKOLNEJ
Dojrzałość fizyczna i ruchowa. Dojrzałość umysłowa. Dojrzałość emocjonalna. Dojrzałość społeczna
12
PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI Opracuj, bądź wykorzystaj gotowy dobry ARKUSZ DIAGNOSTYCZNY Stwórz dziecku takie warunki aby w trakcie diagnozy mogło zachowywać się naturalnie. Obserwuj dzieci w małych grupkach. Nie ujawniaj wobec zachowań dzieci ocen pozytywnych i negatywnych.
13
A także: Nie wyróżniaj dzieci w żaden sposób.
Wobec dzieci mających trudności stosuj środki mobilizacji. Obserwuj, czy dziecko stawia sobie wyższe cele. Dostosuj czas do możliwości dziecka.
14
Weź pod uwagę, że zarówno dzieci jak i Ty przychodzicie do przedszkola z różnym nastawieniem.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.