Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichał Masłowski Został zmieniony 10 lat temu
1
Dlaczego nie powinniśmy kształcić kolejnych sekretarek? Algorytmika jest dla każdego. Przemysław Szydzik { Wydawnictwo Szkolne PWN }
2
Co na temat programowania myślą uczniowie?
3
Co mówi Google?
4
http://europa.eu/rapid/press-release_STAT-12-47_en.htm
5
Wieże Hanoi
6
/problem/ Przenieś wszystkie krążki (z zachowaniem ich układu) ze słupka A na słupek C, wykorzystując słupek pomocniczy B. Zasady: za jednym razem możesz przenieść tylko jeden krążek na dowolny krążek możesz położyć tylko krążek od niego mniejszy
7
POWTARZAJ: >przenieś najmniejszy z możliwych do przeniesienia krążków na kolejny słupek, zgodnie z ruchem wskazówek zegara >jeśli jest taka możliwość, wykonaj możliwe przeniesienie krążkiem, który nie jest najmniejszy DO MOMENTU, GDY: wszystkie krążki znajdą się na jednym słupku. Wieże Hanoi - rozwiązanie
8
Jak zamienić wartości dwóch zmiennych?
9
Zamiana wartości zmiennych Jaki jest pierwszy pomysł ucznia na zamianę wartości zmiennych x i y ? > x=y; > y=x; Taka odpowiedź wydaje się naturalna, bo przecież właśnie taki (w dużym skrócie) cel chcemy osiągnąć.
10
Zamiana wartości zmiennych Jak wyjaśnić uczniowi, że takie działania nie dadzą poprawnego efektu?
11
Zamiana wartości zmiennych Poprosić, aby myślał jak komputer!
12
Zamiana wartości zmiennych Sprawdzenie dla dowolnych liczb, na przykład: x=5 i y=7. W ten sposób obie zmienne przechowują tę samą wartość. Nie o to nam jednak chodziło! KodEfekt x=5; y=7 ;Przypisanie zmiennej x wartości 5, a zmiennej y wartości 7. x=y; Zmienna x przechowuje wartość 7. y=x; Zmienna y przechowuje wartość zmiennej x, czyli 7.
13
Zamiana wartości zmiennych – przykładowe rozwiązania Wprowadzenie pomocniczej zmiennej: > bufor=x; > x=y; > y=bufor; Manewrowanie dodawaniem: > x=x+y; > y=x-y; > x=x-y;
14
Programowanie od małego w CoderDojo Misja: Świat potrzebuje hakerów! http://coderdojo.org.pl/
15
Gra w Nim
16
Gra w Nim n /opis/ Ze zbioru n-kamieni gracze 1 i 2, począwszy od gracza 1, zabierają na przemian jeden lub dwa kamienie. Przegrywa ten, który zabiera ostatni kamień.
17
Gra w Nim 5 wygrał g2 wygrał g1 wygrał g2 5 g1 2 2 1 4 g2 3 1 1 1 g1 wygrał g1 3 g1 2 g2
18
Gra w Nim 5 W grze z pięcioma kamieniami zawsze może wygrać gracz, który rozpoczyna – musi jednak rozpocząć od jednego kamienia.
19
Gra w Nim 5 wygrał g2 wygrał g1 wygrał g2 5 g1 2 2 1 4 g2 3 1 1 1 g1 wygrał g1 3 g1 2 g2
20
Gra w Nim 5 A jeśli gracz 1 się pomyli i w pierwszym ruchu weźmie 2 kamienie?
21
Gra w Nim 5 wygrał g1 wygrał g2 5 g1 2 3 g2 1 1 g1 Gracz 1 przegra, jeśli gracz drugi weźmie 2 kamienie.
22
Ratowanie życia – algorytm resuscytacji Kluczowe pytanie: Jaki jest warunek zakończenia algorytmu? źródło: Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych oraz zastosowanie automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) Rudolph W. Koster, Michael A. Baubin, Leo L. Bossaert, Antonio Caballero, Pascal Cassan, Maaret Castrén, Cristina Granja, Anthony J. Handley, Koenraad G. Monsieurs, Gavin D. Perkins, Violetta Raffay, Claudio Sandron
23
Patriota w dobie iPadów Koduj dla Polski to inicjatywa Fundacji ePaństwo, której celem jest promocja "kodowania", "programowania" i "bycia developerem" jako nowoczesnych form patriotyzmu. http://epf.org.pl/kodujdlapolski/
24
Patriota w dobie iPadów ADOPT-A-HYDRANT Aplikacja, w oparciu o mapę miasta, umożliwia obywatelom Bostonu zgłoszenie lokalnym władzom zasypanych śniegiem hydrantów przeciwpożarowych. CIVIC INSIGHTS Aplikacja oferuje mieszkańcom najświeższe informacje o statusie zniszczonej nieruchomości w danym mieście. http://epf.org.pl/kodujdlapolski/ DiscoverBPS Aplikacja łączy opinie, kryteria, dane szkoły oraz zaawansowane narzędzia by pomóc rodzicom wybrać szkołę dla swojego dziecka.
25
Sortowanie liczb
26
Sortowanie zbiorów liczbowych /problem/ Dany jest zbiór liczb naturalnych. Ustaw elementy tego zbioru w porządku niemalejącym.
27
Sortowanie bąbelkowe – rozwiązanie www.youtube.com/watch?v=lyZQPjUT5B4
28
Sortowanie przez kopcowanie – alternatywne rozwiązanie Kopiec – drzewo binarne, w którym wartość przechowywana w dowolnym węźle jest nie mniejsza niż wartość w węzłach potomków. Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
29
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
30
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
31
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
32
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
33
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
34
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
35
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
36
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
37
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
38
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
39
> int Lewy(int rodzic) { > return (2*rodzic); > } Sortowanie przez kopcowanie – implementacja > int Prawy(int rodzic) { > return (2*rodzic + 1); > } Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
40
> void WykonajKopiec(int x) { > int pmax, l, r; > l= Lewy(x); > r= Prawy(x); > if (l t[x]) > pmax= l; > else > pmax= x; > if (r t[pmax]) > pmax= r; > if(pmax != x) { > Zamien(x, pmax); > WykonajKopiec(pmax); > } Sortowanie przez kopcowanie – implementacja Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
41
Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem Co zrobić z uczniami, którym trudno będzie napisać program?
42
Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem Model pracy: >pokaz z wykorzystaniem modelu >samodzielna, wielokrotna analiza algorytmu >samodzielne zastosowanie kolejnych kroków algorytmu >sprawdzenie rozwiązania
43
Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem Pokaz i analiza Zastosowanie Sprawdzenie Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
44
Algorytmika z uczniem słabszym Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN Wieże Hanoi Fraktale
45
Algorytmika z uczniem słabszym Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN Przynależność punktu do obszaru
46
Kursy programowania online http://www.codecademy.com/ http://www.learnstreet.com http://tryruby.org/ https://www.codeschool.com/ https://dash.generalassemb.ly/
47
To jest ostatni slajd if(nr_slajdu = ostatni) print Dziękuję za uwagę!; Mail
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.