Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJanina Maciejewska Został zmieniony 9 lat temu
1
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Inspirować, umożliwiać, aktywizować, czyli jak być skutecznym nauczycielem? Jolanta Misztal Powiatowy Organizator Rozwoju Edukacji Rypin, 21 września 2015 roku
2
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ 1. Wybór treści nauczania. 2. Budowanie świadomości celów nauczania – uczenia się. 3. Optymalny dobór metod nauczania – uczenia się. 4. Integracja różnych dziedzin wiedzy.
3
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Czego uczyć, czyli wybór treści nauczania „Nieważna jest ilość wiadomości, lecz ich jakość. Można wiedzieć bardzo wiele, nie wiedząc tego, co najpotrzebniejsze.” Lew Tołstoj
4
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Czego uczyć, czyli wybór treści nauczania 1. Materiał nauczania winien wspierać cele, a nie dominować nad nimi. 2. Warto poświęcić czas na przygotowanie planów pracy, w których precyzyjnie zostaną określone cele dla ucznia oraz kryteria wymagań do każdej lekcji / zajęć z uczniami. 3. Treści nauczania powinny cechować się wysokimi walorami poznawczymi, etycznymi, wychowawczymi, estetycznymi oraz być wartościowe z punktu widzenia ucznia, nauczyciela, szkoły, środowiska. 4. Zamiast mnożenia treści zadbajmy o motywację ucznia do ich samodzielnego całościowego poznania. 5. Pojęcia i terminy wprowadzajmy oszczędnie i ostrożnie, z nastawieniem na ich rozumienie, a nie na definiowanie.
5
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Podstawą zapamiętywania jest koncentracja na wybranym zakresie informacji.
6
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Skupienie uwagi wymaga: przemyślenia i zakomunikowania uczniom, co jest najważniejsze, co uczniowie powinni zapamiętać, czego się nauczyć, aktywnego, celowego, świadomego kierowania uwagą uczniów, kierowania uwagi uczniów na te elementy, które są najważniejsze, zmniejszenia, optymalizacji liczby bodźców na lekcji, wysiłku uczniów.
7
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Co najbardziej przykuwa uwagę? Obraz, który jest sugestywniejszy i łatwiejszy w odbiorze niż słowo.
8
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Dlatego większość ludzi ogląda telewizję, a niestety nie czyta książek. Można oczywiście się zżymać, że uczniowie wolą oglądać niż czytać, ale można i należy wykorzystywać tę przewagę obrazu nad słowem.
9
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ W tym przypadku bardzo pomocne okazuje się „porcjowanie”, czyli grupowanie i kategoryzowanie informacji.
10
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Warunkiem niezbędnym skuteczności nauczania – uczenia się jest również powtarzanie rozumiane jako wydłużenie uwagi i aktywne jej skupienie na tym, co chcemy zapamiętać.
11
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jednak nie liczba i czas powtórzeń są tu najważniejsze. O wiele istotniejszy jest proces przetwarzania informacji. Im głębiej przetworzymy informacje, tym lepiej je zapamiętamy i to na dłużej.
12
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Co obejmuje przetwarzanie informacji? analizę sensów i znaczeń, czyli rozumienie, odnoszenie nowych informacji do tych, które już znamy, odnoszenie nowych informacji do własnych doświadczeń, nadawanie im osobistego znaczenia, tworzenie skojarzeń, tworzenie map myśli.
13
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Po co uczę tego moich uczniów, po co się uczę, czyli budowanie świadomości celów nauczania - uczenia się „Daj mi rybę, a będę miał co jeść przez cały dzień. Naucz mnie łowić ryby, a będę miał co jeść przez całe życie” przysłowie indiańskie
14
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Po co uczę tego moich uczniów, po co się uczę czyli budowanie świadomości celów nauczania - uczenia się 1. Świadomość celu musi towarzyszyć nauczycielowi na każdym etapie planowania: kierunkowego ( cykl kształcenia ), operacyjnego, wynikowego ( rok, semestr, dział programowy, dział tematyczny ) oraz metodycznego ( lekcja, cykl lekcji ). 2. Cele pojmowane jako oczekiwane czynności ucznia, rezultaty nauczania – uczenia się winny być także zrozumiałe dla uczniów i rodziców. 3. Źródłem planowania celów jest podstawa programowa oraz możliwości i potrzeby uczniów. 4. Nauczyciel powinien wykształcić w swoich uczniach przeświadczenie, że wiedza zdobyta w szkole przydaje się w życiu, że uczenie się tylko dla zaliczenia czy stopni, dla nauczyciela bądź rodziców nie wystarczy.
15
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania „Słyszę i zapominam. Widzę i pamiętam. Robię i rozumiem.” Konfucjusz
16
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania Efektywność uczenia się jest ściśle związana ze stosowanymi metodami nauczania. Szczególnie skuteczne okazują się metody łączące słuchanie, mówienie, widzenie i działanie ( stożek Dayle, a). Ludzie zapamiętują: 20% - tego, co przeczytali, 30% - tego, co usłyszeli, 40% - tego, co zobaczyli, 50% - tego, co powiedzieli, 60% - tego, co zrobili, 90% - tego, co jednocześnie słyszą, widzą, mówią i z zaangażowaniem robią.
17
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Dlatego tak ważne jest uczenie się przez doświadczenie, czyli po prostu przeżyć znaczy wiedzieć, ponieważ: lepiej zapamiętujemy informacje, które sami generujemy i odkrywamy, lepiej zapamiętujemy te rozwiązania, które sami znaleźliśmy, lepiej zapamiętujemy zadania wykonywane samodzielnie.
18
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania Metody aktywizujące, bo o nich mowa, angażują uczniów o różnych systemach sensorycznych ( wzrokowców, słuchowców i kinestetyków ) oraz o różnych typach inteligencji i stylach myślenia.
19
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania Każda metoda może być zastosowana jako aktywizująca bądź nie. Wszystko zależy od nauczyciela, który może wyzwolić lub zablokować określone reakcje ucznia.
20
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak się uczyć, jak uczę się najskuteczniej, czyli dobór metod uczenia się „Kiedy wędkarz idzie na ryby, zabiera taką przynętę, która smakuje rybie, nie wędkarzowi.” Aleksander Kamiński
21
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak się uczyć, jak uczę się najskuteczniej, czyli dobór metod uczenia się. 1. Dobór metod pracy na lekcji i do pracy domowej nie może być przypadkowy, a ich zestaw ubogi i monotonny. 2. Bogaty katalog metod i technik uczenia się oraz świadomość, jak i kiedy je zastosować, to niewątpliwie atuty nauczyciela. 3. Stosowane metody uczenia się winny wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczniów. 4. Uczeń powinien wiedzieć, jak uczy się najskuteczniej. 5. Uczeń powinien świadomie stosować najskuteczniejsze dla siebie strategie uczenia się, które pomagają mu w samokształceniu, ułatwiają planowanie i organizowanie własnej nauki oraz rozwiązywanie problemów pozaszkolnych, życiowych. 6. Aktywizacji uczniów sprzyja również celowo i właściwie zorganizowana praca w grupach. Obecnie nauczanie we współpracy uznawane jest nawet w niektórych typologiach metodycznych za metodę, a nie formę pracy.
22
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Emocje – to akumulator pamięci, umiarkowane i pozytywne sprzyjają efektywnemu uczeniu się, ponieważ dostarczają energii do działania.
23
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Integracja różnych dziedzin wiedzy „Wiedzę buduje się z faktów, jak dom z kamienia, ale zbiór faktów nie jest wiedzą, jak stos kamieni nie jest domem.” Henn Poincare
24
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Integracja różnych dziedzin wiedzy 1. Zadaniem szkoły jest kształtowanie analityczno – syntetyzującego postrzegania świata, czemu służy między innymi koncepcja nauczania holistycznego, preferująca integrowanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. 2. Nauczyciele, planując zajęcia z uczniami, winni integrować treści nauczania różnych dziedzin oraz łączyć je z opanowanymi już wiadomościami, umiejętnościami i doświadczeniami uczniów.
25
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Efektywny i skuteczny nauczyciel to ktoś bardzo wyjątkowy, kto potrafi wykorzystać swoją pomysłowość i dociekliwy umysł do wypracowania rzadkiej umiejętności zachęcania innych do myślenia, marzenia, poznawania, próbowania i działania! Szukam nauczyciela i mistrza! Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.