Pobierz prezentację
1
Opera na przełomie wieków
Opera, gatunek muzyki wokalno-instrumentalnej, oparty na akcji dramatycznej, przeznaczony do wystawienia na scenie, w którym cały tekst, czyli libretto jest śpiewane
2
Świat - początki Barok – przełom XVI i XVII w. Florencja (Włochy) (powstanie akademii zwanej Cameratą w środowisku muzyków i poetów). Prekursorem łączenia śpiewu z akompaniamentem muzyki był Vincenzo Galilei. Pierwsza dramma per musica (pierwsza nazwa włoskiej opery) powstała w 1597r. pod tytułem DAFNE (niestety partytura tego przedstawienia zaginęła).
3
Monteverdi – twórca opery
Claudio Monteverdi – twórca gatunku operowego – Orfeusz, największe dzieło wystawione w 1607 r. w Mantui. Nowatorstwo Monteverdiego polegało na: Wzbogaceniu melodyki dzieła Powiększeniu orkiestry Nowa rola muzyki instrumentalnej – jako element samodzielny Wprowadzenie duetów i tercetów
4
Opera w XVII wieku Połowa XVII w – duże znaczenie opery weneckiej ze swoim BELCANTO (śpiew solowy zdobiony koloraturą); Na dworze francuskim powstaje tragedia liryczna z partiami chóralnymi oraz baletem – opera francuska;
5
Opera w XVII wieku Pod koniec XVII w. w Neapolu rodzi się nowa forma: 3-częściowa uwertura allegro-adagio-allegro (autorzy: Provenzale i Scarlatti); Opera neapolitańska BUFFA – wprowadzająca do opery elementy ludowe i piosenkę, rozwinęła partii chóralnych i orkiestralnych, uwydatniając wartość dramatyczną, ekspresyjną.
6
Opera klasyczna wg. W.A. Mozarta
Wielostronnej syntezy opery klasycznej dokonał Wolfgang Amadeusz Mozart, twórca oper poważnych i komicznych, który połączył wątki komiczne i tragiczne (Don Giovanni, Wesele Figara) Pierwsza zachowana polska opera to Heca albo polowanie na zająca – ok.1680 r.
7
Sytuacja opery w Romantyzmie
Świat fantazji zamiast antyku – to tematyka opery w epoce romantyzmu. Najważniejsi przedstawiciele epoki: Gioachino Rossini (Wilhelm Tell, Cyrulik sewilski, Kopciuszek) - Włochy Giuseppe Verdi (Nabucco, Traviata, Requiem) – Włochy Ryszard Wagner (Tristan i Izolda, Parsifal) – Niemcy Giaccomo Puccini (Cyganeria, Tosca, Madame Buterfly, Turandot) – Włochy Ryszard Strauss (Salome, Elektra) – Niemcy Stanisław Moniuszko (Halka, Straszny Dwór, Hrabina) – Polska Modest P. Musorgski (Borys Godunow) - Rosja
8
XX-wieczne opery Jeszcze większy rozwój opery ekspresjonistycznej w XX w. Król Edyp – Igora Strawińskiego Katarzyna Izmaiłowa – Dymitra Szostakowicza Czarna Maska i Król Ubu – Krzysztofa Pendereckiego Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale - Wojciecha Bogusławskiego
9
Skład opery Opera składa się z aktów, które podzielone są na sceny
Opera złożona jest z: PARTII WOKALNYCH (solowe, zespołowe, chóralne) PARTII ORKIESTROWYCH (uwertura, intermezzo) WSTAWEK BALETOWYCH
10
Dziękuję za uwagę Julia Grzymkowska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.