Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wykonała: Iwona Rąpała
Metody komunikacji Wykonała: Iwona Rąpała
2
Rodzaje komunikacji: Werbalna Niewerbalna
Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
3
Komunikacja werbalna komunikacja z użyciem języka naturalnego, czyli mowy jako środka komunikacji. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej. W szczątkowej postaci komunikacja werbalna występuje także u zwierząt, np. u szympansów, które rozwinęły w niektórych przypadkach także zdolność posługiwania się metaforą. Aby komunikacja werbalna mogła mieć miejsce, muszą istnieć osoby: mówiąca i słuchająca. Posługują się one kodem (językiem), który musi być znany obu osobom.
4
Komunikacja niewerbalna
zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie. Informują one o podstawowych stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie, cechach temperamentu itd. Komunikaty te nadawane są i odbierane najczęściej na poziomie nieświadomym, jednak mogą być również nadawane i odbierane świadomie (tak jak większość gestów - emblematów czy wiele wyrazów mimicznych). Komunikacja niewerbalna może odgrywać równie istotną (lub nawet większą) rolę, co komunikacja werbalna.
5
Komunikacja w czasach pierwotnych
Mimika Gesty Rysunki (np. petroglify) Znaki i symbole Symbole optyczne Sygnały dźwiękowe
6
Komunikacja w czasach przed pojawieniem się elektryczności
Listy Doręczanie przesyłek za pomocą gołębi, konno lub przez posłańców Komunikacja interpersonalna Kody
7
Czasy przed pojawieniem się komputerów - Komunikacja
Listy Telegramy Telegrafy Telefony Radio
8
Komunikacja we współczesnym świecie
Telekomunikacja Komunikacja przez Internet: Grupa dyskusyjna Lista dyskusyjna Forum dyskusyjne Czat BBS Komunikacja interpersonalna Komunikacja perswazyjna Komunikacja międzykulturowa
9
Ogólne informacje W 18 krajach na świecie ponad 50% populacji ma już dostęp do Internetu. Liderem jest Szwecja gdzie 76.6% obywateli korzysta z globalnej sieci. Obecnie z Internetu regularnie korzysta 12.5% populacji świata (około 800 milionów ludzi). Liczba użytkowników większości usług internetowych podwaja się co cztery lata (przy czym warto zwrócić uwagę, że w biedniejszych rejonach świata – Afryce, Ameryce Południowej, na Bliskim Wschodzie – liczba ta potraja się, co wydaje się zadawać kłam prognozom o rosnącym podziale świata (ang. digital divide). Co więcej, analiza w dłuższym przedziale czasowym wskazuje na geometryczny charakter funkcji liczby użytkowników Internetu. W ciągu mniej niż trzech dziesięcioleci nasycenie komputerami z dostępem do Internetu na całym świecie powinno pokrywać się z dzisiejszymi statystykami nasycenia telewizorami i telefonami.
10
Bibliografia http://www.centrumego.eu/czytelnia2.php?i d=26
terpersonalna
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.