Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDrugi Najda Został zmieniony 11 lat temu
1
Kontakt z nami: orewjeziernik@interia.pl fundacjawroc@si.pl
2
Oligofrenopedagog, Instruktor Koncepcji Halliwick mgr Agata Borowiec
WYKORZYSTANIE KONCEPCJI HALLIWICK W TERAPII DZIECI I MŁODZIEŻY GŁĘBOKO WIELORAKO NIEPEŁNOSPRAWNEJ NA PRZYKŁADZIE OREW W JEZIERNIKU Oligofrenopedagog, Instruktor Koncepcji Halliwick mgr Agata Borowiec
3
Co to jest Koncepcja Halliwick i na czym ona polega?
Koncepcja Hallwick jest sposobem uczenia innych uczestniczenia w zabawach w wodzie, niezależnego poruszania się w niej i pływania.
4
Koncepcja Halliwick Metoda została opracowana przez Jamesa McMillana, nauczyciela wychowania fizycznego w szkole dla dziewcząt w Londynie. Nazwa koncepcji pochodzi od nazwy szkoły w której nauczał The Halliwick School for Girl.
5
zdjęcie http://www.halliwick.net/
McMillan bazując na podstawowych prawach hydrodynamiki i hydrostatyki oraz mechaniki ciała umożliwił swoim uczniom osiągnięcie stabilności i kontrolowanego ruchu w wodzie.
6
zdjęcie http://www.halliwick.net/
Jest to metoda rehabilitacji osób niepełnosprawnych w wodzie, metoda nauki pływania i terapii. zdjęcie
7
Koncepcja Halliwick Jest bezpieczna dla ludzi w różnym wieku z różnymi typami upośledzeń i niepełnosprawnościami.
8
Koncepcja Halliwick Zajęcia według Koncepcji Halliwick odbywają się w zorganizowanych grupach. Dziecko może uczestniczyć w terapii wraz rodzicem lub opiekunem. Pływakowi przez cały okres trwania zajęć zawsze towarzyszy indywidualny instruktor.
9
Koncepcja Halliwick W metodzie Halliwick podstawę oceny i planowania stanowi 10 punktowy program, jako logiczne podejście do ćwiczeń w wodzie. Wyćwiczenie kolejnych punktów gwarantuje poczucie bezpieczeństwa oraz osiągnięcie niezależności w wodzie.
10
W programie tym możemy zaobserwować rozwój poprzez
trzy fazy:
11
PRZYSTOSOWANIE PSYCHICZNE
Niezależność.
12
KONTROLA RÓWNOWAGI 3. Rotacja poprzeczna. 4. Rotacja strzałkowa. 5. Rotacja wzdłużna 6. Rotacja łączona. 7. Wypór. 8. Unoszenie się w bezruchu.
13
KONTROLA RUCHU 9. Ślizg w turbulencjach. 10. Prosty napęd i podstawowy styl pływacki.
14
Przystosowanie psychiczne
Przystosowanie psychiczne. Tak samo jak wytworzyliśmy nawyki ruchowe na lądzie, bazujące na przystosowaniu do siły grawitacji, tak w wodzie musimy nauczyć się przystosowania do różnych doświadczeń związanych z pływalnością i wyporem w wodzie, aby pływak czuł się szczęśliwy w wodzie.
15
Należy również zniwelować dyskomfort niepełnosprawnych, który towarzyszy przebywaniu na pływalni, a który związany jest z nową sytuacją, nowym środowiskiem, ale też przebieraniem się w szatni, pogłosem, który rozlega się na pływalni i efektami odbijania się światła od powierzchni wody. Problemem mogą być także mokre oczy, woda w uszach lub głośne zachowanie innych. Blokować może także brak akceptacji własnej niepełnosprawności lub strach przed nieakceptacją innych. Uczymy przystosowania do różnych doświadczeń związanych z pływalnością i wyporem w wodzie. Należy także zwrócić uwagę na zwiększone napięcie, które objawia się ściskaniem pomocnika .
16
2. Niezależność. Oznacza moment, gdy pływak staję się fizycznie i psychicznie niezależny. Następuje wtedy uwolnienie od: kontaktu fizycznego, kontaktu wzrokowego oraz uwolnienie od indywidualnego instruktora.
17
7. Wypór Pływak uczy się rozumienia siły wyporu działającej w wodzie
7. Wypór Pływak uczy się rozumienia siły wyporu działającej w wodzie. Pozbywa się lęku związanego z tonięciem doświadcza, że woda naprawdę wypycha go w górę.
18
Przechodząc przez wszystkie fazy uzyskujemy pełną niezależność w wodzie. Na samym początku pływacy muszą oswoić się z wodą – poczuć jej właściwości, przyzwyczaić się do siły wyporu i własnej pływalności, efekty zniesienia grawitacji i swobodnego unoszenia się na wodzie.
19
W trakcie uczenia pływania schemat zachowań małego dziecka jest odwrócony. Różne aktywności i zabawy najpierw zaczynają się od pozycji pionowej, dopiero w miarę oswajania pływak przechodzi on do pozycji horyzontalnej. Dla pokonania stresu pływaka instruktor pomaga mu , wykorzystując właściwości wody w utrzymaniu równowagi.
22
PODOPIECZNI „OREW” NA ZAJĘCIACH wg KONCEPCJI HALLIWICK
23
PODOPIECZNI „OREW” NA ZAJĘCIACH wg KONCEPCJI HALLIWICK
Nasze zajęcia odbywają się w grupie 4 osobowej do której należą: Ania- lat 6- upośledzenie w st. znacznym ze sprzężeniem Kacper- lat 7- upośledzenie w st. głębokim Tomek-lat 8- upośledzenie w st. głębokim Mateusz-lat 16- upośledzenie w st. znacznym ze sprzężeniem
24
W stosunku do każdego pływaka stosowane są różne techniki wsparcia i asekuracji, które dostosowane są do rodzaju niepełnosprawności i możliwości psychofizycznych uczestników zajęć oraz takie, które umożliwią pływakowi odkryć swój potencjał ruchowy, który niejednokrotnie jest większy w środowisku wodnym niż na lądzie.
25
W zajęcia wplata się dużo gier i zabaw
W zajęcia wplata się dużo gier i zabaw. Wpływają one korzystnie na psychikę pływaków poprzez odwrócenie uwagi od stawianych im celów. Wprowadzenie elementu zabawy urozmaica zajęcia oraz dodatkowo motywuje do pracy. Zabawy dostosowane są do umiejętności dzieci w wodzie, a nie na lądzie(!!!) oraz indywidualnych umiejętności pływaków.
26
W pierwszym etapie, poprzez zabawy oswajające z wodą, pływacy uczą się czerpać przyjemność z przebywania w wodzie. Zgodnie z teorią Koncepcji Halliwick, która mówi o „water happiness” dajemy im radość i przyjemność z zajęć poprzez zabawę. Następnie zaznajamiają się z zachowaniem ciała w środowisku wodnym, uczą się kontroli równowagi, dopiero później zdobywają umiejętności niezależnego poruszania się i pływania.
27
Zajęcia oprócz tego, iż są prowadzone według dziesięciopunktowego programu to posiadają swój stały schemat. Jest to bardzo istotne w terapii dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, zajęcia zawierają: - powtarzanie tych samych gier w takiej samej kolejności (strukturyzacja), - wolno wprowadzamy zmiany, - jeden przybór – jedna aktywność, - powtarzanie pewnych ruchów do tej samej piosenki lub melodii.
29
Nie korzystamy z przedmiotów wypornościowych
Nie korzystamy z przedmiotów wypornościowych. Podtrzymywanie dziecka jest zadaniem instruktora lub rodzica.
30
Nie używamy!!!
32
Nasze zabawki
34
Dziękuję za uwagę!!! orewjeziernik@interia.pl fundacjawroc@si.pl
Kontakt z nami:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.