Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
projektowane zmiany
2
JAKOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ NAUCZANIA
Sposób i rodzaj podejmowanych w szkole działań wychowawczych. Klimat społeczny szkoły : - relacje interpersonalne - współdziałanie wszystkich członków wspólnoty szkolnej - sposób komunikowania się projektowane zmiany
3
ZAPAMIĘTAJ! NAJWAŻNIEJSZYM ZADANIEM W PROCESIE PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI I PRZEMOCY W SZKOLE JEST PRZEBUDOWA RELACJI INTERPERSONALNYCH I TWORZENIE PRZYJAŹNIE WSPIERAJĄCEGO KLIMATU SPOŁECZNEGO NASZEJ PLACÓWKI. projektowane zmiany
4
SZKOŁA WSPIERAJĄCA I WYMAGAJĄCA
Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców Kształtowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów Wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły Budowanie pozytywnego klimatu społecznego projektowane zmiany
5
SZKOŁA WSPIERAJĄCA I WYMAGAJĄCA
projektowane zmiany
6
PRZYJAZNA I WYMAGAJACA
Zmiana relacji pomiędzy uczniem a nauczycielem Współpraca i budowanie przyjaznego i wspierającego środowiska w szkole Elementy karania ,dyscyplinowania i restrykcji będą miały zastosowanie dopiero po wyczerpaniu dostępnych , korygujących oddziaływań wychowawczych projektowane zmiany
7
3 FILARY – SZACUNEK , DIALOG , ZAUFANIE.
TYLKO W ATMOSFERZE ZAUFANIA, ZROZUMIENIA I WSPARCIA ZE STRONY DOROSŁYCH – DZIECI I MŁODZIEŻ MOGĄ ROZWIJAĆ CAŁY SWÓJ POTENCJAŁ KLIMAT PANUJĄCY W SZKOLE MA ISTOTNY WPŁYW NA POSTAWY I ZACHOWANIA UCZNIÓW projektowane zmiany
8
RELACJE MIĘDZY NAMI Najwięcej sukcesów dydaktycznych i najmniej problemów wychowawczych mają szkoły , które postawiły na budowanie przyjaznych i wspierających relacji społecznych , w których uczniowie czują ,że nauczyciele są dla nich : BLISKIMI OSOBAMI I TRAKTUJĄ ICH Z SZACUNKIEM. projektowane zmiany
9
RELACJE MIĘDZY NAMI RELACJE NAUCZYCIEL – UCZEŃ STANOWIĄ KLUCZOWY ELEMENT KLIMATU KLASY I SZKOŁY PRIORYTETEM JEST ROZWIJANIE KOMPETENCJI WYCHOWAWCZYCH I PROFILAKTYCZNYCH NAUCZYCIELI projektowane zmiany
10
ZADANIA SZKOŁY Szkoła ma za zadanie wspierać rodzinę w jej wychowawczej funkcji. Uczniowie potrzebują mądrych , świadomych , uczciwych i przyjaznych dorosłych. projektowane zmiany
11
ZADANIA SZKOŁY DOROŚLI MAJĄ IM POMÓC ABY STALI SIĘ ODPOWIEDZIALNYMI LUDŹMI , OTWARTYMI NA INNYCH , POTRAFIĄCYMI WSPÓŁDZIAŁAĆ I POROZUMIEWYWAĆ SIĘ BEZ PRZEMOCY Z INNYMI, KONSTRUKTYWNIE ROZWIĄZYWAĆ KONFLIKTY I BUDOWAĆ W TEN SPOSÓB POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI projektowane zmiany
12
ZADANIA SZKOŁY Osiągnięcie rzeczywistej poprawy stanu bezpieczeństwa uczniów w polskich szkołach. Ograniczenie występujących zjawisk patologicznych ( agresji i przemocy) poprzez poprawę klimatu psychospołecznego szkoły i realizację programu wychowawczego. projektowane zmiany
13
CZYNNIKI CHRONIĄCE Zachowanie młodego człowieka zależy od jego indywidualnych cech oraz od czynników występujących w środowisku. Czynniki chroniące : - silna więź emocjonalna z rodziną - zainteresowanie nauką szkolną - poszanowanie prawa , norm , wartości i autorytetów społecznych , przynależność do pozytywnej grupy. projektowane zmiany
14
CZYNNIKI RYZYKA Sytuacje sprzyjające powstawaniu zachowań ryzykownych to : - wysoki poziom lęku i niepokoju - niska samoocena - niedojrzałość emocjonalna i społeczna - słaba kontrola wewnętrzna - brak zainteresowania nauka szkolną, zaburzenia więzi z rodziną , nieprawidłowa struktura rodziny. projektowane zmiany
15
ZAŁOŻENIA PROGRAMU Działania wychowawcze powinny mieć pierwszeństwo przed restrykcjami Program wychowawczy musi być współtworzony i realizowany przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły Podejmowane działania wychowawcze powinny obejmować promocje zdrowia, profilaktykę , interwencje kryzysowe , terapie , korektę zachowań , redukcję , agresji i przemocy. projektowane zmiany
16
ZAŁOŻENIA PROGRAMU Program wychowawczy szkoły powinien uwzględniać aktualny stan wiedzy, diagnozę problemów i trudności występujących w szkole Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej szkoły wymaga współuczestnictwa wszystkich i współpracy z rodzicami , organizacjami młodzieżowymi i środowiskiem lokalnym. projektowane zmiany
17
CELE PROGRAMU Dobry stan bezpieczeństwa w szkole poprzez poprawę relacji interpersonalnych i klimatu społecznego w szkole. Zwiększenie wpływu rodziców na życie szkoły Zwiększenie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców projektowane zmiany
18
CELE PROGRAMU Zwiększenie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów Indywidualizacja kształcenia i zwiększenie autonomii uczniów w szkole Ograniczenie skali występowania zjawisk patologicznych ( przemoc , narkomania , alkoholizm). projektowane zmiany
19
CELE TE BĘDĄ REALIZOWANE PRZEZ :
Diagnozowanie klimatu społecznego szkoły Stałą analizę działań wychowawczych zmierzających do poprawy wzajemnych relacji pomiędzy uczniami a nauczycielami Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli , rodziców Poprawę skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych , specjalistyczną pomoc psychologiczno-pedagogiczną , rozwój działalności pozalekcyjnej. projektowane zmiany
20
KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOSCI UCZNIA
projektowane zmiany
21
NAJWAŻNIEJSZE NAJWAŻNIEJSZYM ZADANIEM W PROCESIE PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI I PRZEMOCY JEST PRZEBUDOWA RELACJI INTERPERSONALNYCH I TWORZENIE PRZYJAŹNIE WSPIERAJĄCEGO KLIMATU SPOŁECZNEGO W SZKOLE. projektowane zmiany
22
Najważniejsze Pierwszą powinnością nauczyciela i misją wychowawcy jest nauczanie w atmosferze poszanowania i godności ucznia. W szkole powinien panować duch wiary w człowieka i jego niebywałe możliwości. Wielki wychowawca wprowadza nastrój spokoju i przyjaźni pragnąc zdobyć sobie serca uczniowski i szacunek. projektowane zmiany
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.