Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSławomir Rybak Został zmieniony 9 lat temu
1
dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ semestr zimowy 2013/2014 dr Anna Obrębska
2
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Geneza Początki sponsoringu sięgają czasów starożytnych i wiążą się z osobą Gaiusa Ciliniusa Mecenasa, który był zaufanym współpracownikiem cesarza Oktawiana. Mecenas zasłynął jako patron sztuki, protektor artystów, pisarzy i poetów. Opieka nad artystami była także realizowana w starożytnej Grecji, w Atenach pod rządami Peryklesa i Alkibadesa. W epoce renesansu rozwinął się we Włoszech mecenat książęcy, republikański i papieski. Medyceusze byli patronami takich wielkich artystów, jak: Masaccio, Boticelli czy Michał Anioł.
3
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Z Włoch mecenat artystyczny przedostał się do innych krajów. Mecenat rozwijał się na dworze Ludwika XIV we Francji, Karola I w Hiszpanii czy Henryka VIII w Anglii. W Polsce mecenat zapoczątkowali ostatni Jagiellonowie, rozwinęli Wazowie, konsekwentnie realizowali tacy władcy, jak: Władysław IV, Jan III Sobieski, Stanisław August. W XIX w. mecenat zaczęły realizować instytucje społeczne, w wieku XX stał się w dużej mierze domeną instytucji gospodarczych. Współczesny sponsoring rozwinął się najwcześniej w Stanach Zjednoczonych (od ok. roku 1920), w Europie intensywny rozwój zjawiska sponsoringu nastąpuje od lat 60. XX wieku.
4
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Przyczyny współczesnego rozwoju sponsoringu rozwój środków komunikowania masowego, w tym nowych mediów – co dało nowe, niespotykane wcześniej możliwości w zakresie kreowania wizerunku wzrost świadomości znaczenia wizerunku firmy i narzędzi kreowania tego wizerunku ograniczenia prawne w zakresie reklamy niektórych produktów (np. papierosy, alkohol) postępująca komercjalizacja kultury, sztuki czy sportu wzrastająca liczba jednostek życia gospodarczego i społecznego
5
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Sponsoring świadczenia mają charakter wzajemny sponsor znany opinii publicznej działalność często ściśle zaplanowana i zorganizowana sponsoring leży w interesie sponsorującej firmy
6
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Mecenat rodzaj opieki sprawowanej przez państwo, instytucję czy jednostkę (opieka może wynikać z altruizmu czy umiłowania sztuki) mecenas nie oczekuje od beneficjenta świadczenia wzajemnego wspieranie jest zazwyczaj dyskretne, bez rozgłosu
7
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Darowizna przewaga korzyści (lub częściej wyłączna korzyść) po stronie obdarowanego darowizna ma często charakter doraźny, jednorazowy często z pobudek altruistycznych, ale może też wynikać np. z kwestii podatkowych
8
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Ofiara ofiara odnosi się głównie do sfery religijnej, czasem społecznej (WOŚP) przewaga korzyści (lub częściej wyłączna korzyść) po stronie obdarowanego ofiara ma często charakter doraźny, jednorazowy
9
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Dotacje, substytudia, subwencje zazwyczaj świadczone przez instytucje życia publicznego, których celem jest wspieranie organizacji, firm lub grup osób przewaga korzyści (lub częściej wyłączna korzyść) po stronie obdarowanego
10
Zajęcia nr 1: GENEZA SPONSORINGU. SPONSORING A ZAGADNIENIA POKREWNE Literatura Sznajder Andrzej, Sponsoring, czyli jak promować firmę, wspierając innych, Warszawa 1997. Rozwadowska Bożena, Mecenat i sponsoring, [w:] Public Relations. Teoria – praktyka – perspektywy, Warszawa 2002.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.