Pobierz prezentację
1
z elementami bajkoterapii
Na ścieżkach bajek Projekt edukacyjno - wychowawczo - terapeutyczny z elementami bajkoterapii Opracowała: Edyta Sieniuć Agnieszka Zych Rok szkolny 2014/2015
2
ZAPRASZAMY
3
Projekt edukacyjno - wychowawczo – terapeutyczny z elementami bajkoterapii pt. „Na ścieżkach bajek” został stworzony z myślą o dzieciach z klasy III oddziału edukacyjno – terapeutycznego Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 2 w Elblągu. Projekt został skonstruowany na bazie dwóch rodzaju bajek klasycznych m.in. Andersena, oraz bajek, opowiadań terapeutycznych Marii Molickiej.
4
Zadaniem wprowadzających projekt było zachęcenie dzieci do spontanicznego i aktywnego badania rzeczywistości oraz swoich możliwości psychofizycznych. Została stworzona okazja do doświadczania, przeżywania, gdyż tylko taka wiedza i umiejętności są najtrwalsze i najwartościowsze.
5
Cele projektu Cel ogólny - wspieranie wszechstronnego rozwoju psychofizycznego uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno –Wychowawczego Nr 2 w Elblągu. Cele szczegółowe edukacyjno - wychowawcze: dostarczanie i porządkowanie wiedzy o życiu społecznym i przyrodzie wzbogacanie zasobu słownictwa kształtowanie umiejętności poprawnego i skutecznego porozumiewania się werbalnego lub pozawerbalnego kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem umożliwienie uczniom udziału w różnych wydarzeniach kulturalnych
6
Cele projektu stymulowanie rozwoju pamięci słuchowej
tworzenie sytuacji sprzyjających poznaniu otoczenia: instytucji i obiektów kształtowanie umiejętności wyciszania się i koncentracji uwagi kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi kształtowanie systemu wartości, norm, oraz pozytywnych postaw społecznych rozwijanie wyobraźni uczniów, inspirowanej tekstem literackim budzenie aktywności i wytrwałości
7
Cele projektu Cele szczegółowe terapeutyczne:
zmniejszanie lęków i napięcia emocjonalnego wspieranie uczniów poprzez akceptację i przyjaźń wskazanie sposobów rozwiązania sytuacji trudnej budowanie pozytywnego obrazu samego siebie nabywanie umiejętności rozpoznawania, nazywania, wyrażania uczuć kształtowanie poczucia własnej wartości, docenienie siebie akceptowanie siebie, swoich sukcesów, lecz także porażek nauka relaksacji, odprężania się, radzenia sobie ze stresem
8
Metody pracy burza mózgów (giełda pomysłów), kolaż,
Naszym życzeniem było, aby myśl Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem” stała się przesłaniem i motorem wszelkich działań. Tak więc, do realizacji naszego projektu wykorzystane zostały następujące metody: burza mózgów (giełda pomysłów), kolaż, niedokończone zdania, origami, rundki, scenki improwizowane, teatrzyki cieni, drama, tańce integracyjne, rysunki, metoda porannego kręgu, elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, gry i zabawy edukacyjne, ćwiczenia relaksacyjne.
9
Bajki H.CH Andersena „Calineczka” „Brzydkie Kaczątko”
„My się zimy nie boimy” z wizytą u Królowej Śniegu”
10
Bajki terapeutyczne – M.Molickiej
„Dziewczynka z obrazka”. Głównym tematem jest lęk przed odrzuceniem przez klasę, przed wyśmianiem i poniżaniem. „Zuzi – buzi”. Głównym tematem bajki jest praca nad lękiem związanym z separacją od matki. Lęk ten powoduje poczucie zagrożenia, osamotnienia i może generować na zasadzie przeniesienia reakcji lękowej również inne lęki. „Bajka o mróweczce”. Dotycząca niepowodzeń szkolnych. „Zagubiony promyczek”. Główny temat bajki to lęk przeżywany przez Promyczka, który się zgubił. Uczenie dzieci przeciwstawia się lękowi.
11
Bajki terapeutyczne „Mrok i jego przyjaciele” . Lęk przed ciemnością, przed nieznanym, zagrażającym otoczeniem. „Wesoły Pufcio”. Głównym tematem bajki jest ukazanie lęków spowodowanych utratą kontroli nad własnym ciałem oraz związany z nim lęk przed kompromitacją, odrzuceniem przez rówieśników.
12
„Calineczka” Zgodnie z harmonogramem projektu „Na ścieżkach bajek” miesiąc październikowy upłynął nam bardzo szybko pod hasłem „Spotkań z Calineczką”. Przygody małej dziewczynki stały się bodźcem do wielu zabaw ruchowych oraz dramowych. Dzieci ilustrowały ruchem, gestem i mimiką różne sytuacje z życia małej Calineczki. Techniki dramowe stosowane na zajęciach pobudzały dzieci do aktywnego udziału, wdrażały do wypowiedzi, rozbudzały uczucia wrażliwości, współczucia, nazywania swoich uczuć.
13
„Calineczka” Uatrakcyjnieniem lekcji były zajęcia kulinarne dopasowane tematyką do bajki m.in.: „Śniadanie u Myszy Polnej”, oraz deser „Deser elfów”.
14
„Calineczka” Uwieńczeniem spotkań z Calineczką było wykonanie gry dydaktycznej i oczywiście zagranie w nią.
15
„Brzydkie kaczątko” Listopadowa jesienna szaruga nie była nam taka straszna, a to za sprawą bajkowych spotkań w ramach projektu „Na ścieżkach bajek”. W tym miesiącu pracowaliśmy nad bajką pt. „Brzydkie kaczątko” . Cykl zajęć z „Brzydkim kaczątkiem” rozpoczęliśmy od odwiedzenia zaprzyjaźnionej biblioteki przy ul. Słonecznej.
16
„Brzydkie kaczątko” Innym rodzajem aktywności podczas realizacji projektu były zajęcia muzyczno-rytmiczne podczas, których wykorzystywane były elementy metody Labana, Orffa. Dzieci nauczyły się piosenki pt „Łabędzie“, pięknie ilustrowały ją ruchem oraz grą na instrumentach, naśladowały dźwięki wydawane przez zwięrzeta gospodarskie, nauczyły sie zabawy „Kaczki muszą równo człapać”, tańczyły Poleczkę. D.Kabalewskiego.
17
„Brzydkie kaczątko” Kolejne zajęcia poprowadzone metodą Dobrego Startu polegały na wykonywaniu ćwiczeń w oparciu o piosenkę „Kurki trzy“. Bardzo lubianymi przez dzieci są zajęcia kulinarne.Podczas zajęć piekliśmy maślane ciasteczka w kształcie łabędzi. Zapach unosił się po całej szkole.
18
„Królowa Śniegu” Podczas zajęć edukacyjnych dzieci wykonały wiele zadań i ćwiczeń, które pobudzały ich wyobraźnię. Odbywało się to poprzez poprzez wprawki pantomimiczne i odgrywanie scenek z baśni. Dzieci z wielkim przejęciem przy dźwiękach muzyki Vivaldiego przenosiły się do krainy lodu i śniegu W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych uczyły się tańca „śnieżynek i bałwanków”, śpiewały i tworzyły akompaniament do piosenki „Zimowa sanna”, natomiast na zajęciach plastycznych tworzyły prace na konkurs do ulubionej bajki. Tak powstała postać Królowa Śniegu. Jej suknię dzieci wykonały z białych piórek i cienkiej bibułki.
19
„Królowa Śniegu” Bardzo radosnym zadaniem i zarazem kulinarnym wyzwaniem było wykonanie deseru Królowej Śniegu który został nazwany „Banany pod śniegową pierzynką”.
20
„Królowa Śniegu” Podczas omawiania treści baśni dzieci wykonywały wiele kart pracy, które były powiązane z treścią. Wśród nich były rebusy, historyjki obrazkowe, plątaninki słowne, rozsypanki zdaniowe, kolorowanki, puzzle dostosowane do możliwości dzieci. Oprócz tego dzieci nauczyły się, że przyjaźń, miłość i wierność to wartości, o których należy pamiętać zawsze i wszędzie, i o które powinniśmy walczyć tak jak mała Gerda.
21
„Królowa Śniegu” Zwieńczeniem omawiania baśni H.CH Andersena „Królowa Śniegu była zabawa edukacyjno-karnawałowa pt. „W krainie królowej Śniegu”. Wszystkie drużyny dostały zadania do wykonania w swoich salach. Nie obyło się oczywiście bez konkursów i zadań specjalnych. Była bitwa śniegowa, lodowa loteryjka z prawdziwymi kostkami lodu, układanie puzzli, by rozgrzać serce Kaja. Na koniec przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej był czas na odpoczynek, masażyk i słodki bezik w kształcie śnieżynki. To był niezwykły bajkowy czas.
22
„Bajkowe spotkania z Kopciuszkiem”
Tym razem bajkowa ścieżka zaprowadziła dzieci do Kopciuszka. Po wysłuchaniu bajki dzieci wyrażały swoje przeżycia w różnych formach: poprzez rysowanie, kolorowanie, lepienie, projektowanie, taniec, odgrywanie scenek dramowych, zabawę w teatr, zajęcia kulinarne, zajęcia w bibliotece.
23
„Bajkowe spotkania z Kopciuszkiem”
Czynności codzienne bohaterki baśni czyli Kopciuszka stały się również inspiracją do zabaw manipulacyjnych: nawlekania korali, wybierania grochu od fasoli, segregowania produktów żywnościowych, lepienia w plastelinie, wydzieranie. Efektem działań w czasie realizacji było zaprojektowanie przez dzieci sukni balowej dla Kopciuszka, wykonanie projektu pantofelka, stworzenie menu na uroczysty obiad u księcia, przyrządzenie aromatycznych przekąsek oraz zaprezentowanie inscenizacji z wykorzystaniem sylwet, tworzenie improwizacji ruchowych do muzyki klasycznej. Podczas zabawy w teatr uczniowie poznali pojęcia związane z teatrem: kurtyna, scena, reżyser, kostium, garderoba.
24
„Bajkowe spotkania z Kopciuszkiem”
Wiele miejsca w czasie omawiania baśni zajęły ćwiczenia rozpoznawania emocji i przy tej okazji odbywały się rozmowy dotyczące nieodpowiednich zachowań np. sprawiania przykrości. Dzieci zrozumiały przesłanie baśni „że nikt nie lubi być przezywany”.
48
Naszym życzeniem było, aby myśl Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem” stała się przesłaniem i motorem wszelkich działań.
49
DZIĘKUJEMY
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.